انقلابیون دیروز و مسئولان امروز در معرض امتحان الهی هستند
کد خبر: 3966460
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

انقلابیون دیروز و مسئولان امروز در معرض امتحان الهی هستند

معاون آموزش حوزه‌های علمیه تاکید کرد: به تعبیر قرآن سه مرحله برای یک انقلاب طی می‌شود؛ اول پیروزی بر طاغوت، دوم جایگزینی حاکمان اسلامی و مهمتر از آن اینکه آیا حاکمان جدید که به نام خدا حکومت می‌کنند از سرنوشت گذشتگان عبرت می‌گیرند یا اینکه از آزمون الهی ناموفق بیرون می‌آیند.

رستم نژادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) دوم اردیبهشت در ادامه مباحث تفسیری خود با اشاره به آیه 128 و 129 اعراف گفت: براساس این آیات، ما در یک خط سیر تکاملی قرار داریم، افراد و روح حاکم بر جامعه اسلامی به سمت قله در حال حرکت است که البته رسیدن به آن عناصر و ارکانی لازم دارد. یکی از گام‌های مهم برای رسیدن به قله فلاح و موفقیت و پیروزی، استعانت از خدا و صبر به عنوان دو بال اساسی برای پرواز در این مسیر است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به آیه 125 آل عمران «بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ»، افزود: اگر صبر و تقوا داشته باشید، استعانت و کمک از خدا در این مسیر مهم و دارای شان و جایگاه است به همین دلیل هر مسلمانی در شبانه‌روز 17 رکعت نماز و در همه آنها حمد می‌خواند و در آن آیه«إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»را تکرار می‌کند. این کمک برای رفتن در صراط مستقیم لازم است چون بدون استعانت الهی ممکن نیست لذا بر هر مسلمانی فریضه است که در نماز حمد را بخواند.

معاون آموزش حوزه علمیه بیان کرد: در آیه 128 اعراف به استعانت و صبر اشاره شده است؛ موسی به قومش گفت که خود را به این دو صفت بیارایید، صبر این نیست که با یک روز در مسیر خدا رفتن به اهداف برسیم بلکه جهاد، هجرت، غربت و کشتن و کشته شدن لازم است و باید دراین مسیر حووصله و صبر داشته باشیم.

استا حوزه علمیه افزود: موسی و هارون به دربار فرعون رفتند و از او خواستند که بنی اسرائیل را رها کن ولی فرعون این کار را نکرد و بعد ماجراهای بعد شروع شد ولی موسی کار خود را کرد و عقب‌نشینی نداشت؛ قوم موسی به او گفتند ما قبل از آنکه تو بیایی در حال اذیت بودیم و بعد از اینکه آمدی هم اذیت می‌شویم؛ موسی جواب داد که انقلاب و حرکت در مسیر خداوند سه مرحله دارد؛ اول اینکه خدا بساط ظلم قبطیان را بر می‌چیند و طاغوت را کنار می‌زند؛ مرحله دوم جانشین کردن شما به جای فرعون است و مهمتر مرحله سوم است: در آیه 129 اعراف فرمود: قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ؛ خدا نگاه می‌کند شما چه می‌کنید؛ این مرحله مرحله مهم و حساس برای انقلابی‌ها است؛ کسانی که ظاغوت را کنار زدند و خودشان حاکم شدند و حالا که حاکم هستند در معرض امتحان هستند که چه کاری خواهند کرد.

رستم‌نژاد اظهار کرد: صحابه پیامبر اهل جهاد و فداکاری و مجاهدت بودند ولی بعد از اینکه حاکم شدند کم کم طبقه خواص مطالبه‌گر و نسل آقازاده‌ها ایجاد شد و کسانی که جانانه شمشیر می‌زدند و کار می‌کردند در برابر هم ایستادند و به روی یکدیگر شمشیر کشیدند، طلحه و زبیر همرزم امام علی(ع) بودند ولی علیه ایشان شمشیر کشیدند. پس بدانیم قدرت و ثروت وقتی سراغ انسان آمد در معرض ابتلاء و آزمون هستیم. 

این قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی المصطفی(ص) با بیان اینکه امروز انقلاب هم این حالت را دارد، تاکید کرد: برای طی کردن مسیر تکامل و قله فلاح و رستگاری حتما دو بال مهم یعنی استعانت از خدا و صبر لازم است و بعد از پیروزی مرحله امتحان بزرگ الهی برای حاکمان امروز است که قدرت و مکنت در دست آنها قرار دارد. آیا اینها هم مانند گذشتگان حرکت می‌کنند یا اینکه در مسیر تقوا گام برمی‌دارند.

انتهای پیام
captcha