مراقبه را از کجا آغاز کنیم؟ + فیلم
کد خبر: 3967139
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
زمزمه صحیفه جان / 14

مراقبه را از کجا آغاز کنیم؟ + فیلم

کنترل دل، خیال و روح امکان‌پذیر است، اما راهش این است که از کارهای کوچک آغاز کنیم و و مثلا در ابتدا بر چشم خود کنترل داشته باشیم. در نگاه به نامحرم برای فرد متدین دو گناه و برای کسی که لاابالی است یک گناه وجود دارد، به دلیل اینکه فرد متدین هم نگاه می‌کند و هم وانمود می‌کند که نگاه نکرده است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه چهاردهمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

از دعای نهم صحیفه سجادیه این دعا را می‌خوانیم که حضرت(ع) می‌فرماید: «وَ اجْعَلْ هَمَسَاتِ قُلُوبِنَا وَ حَرَكَاتِ أَعْضَائِنَا وَ لَمحَاتِ أَعْيُنِنَا وَ لَهَجَاتِ أَلْسِنَتِنَا فِي مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ»؛ یعنی خدایا، رازها و توجهات دل من، حرکات اعضای بدن من و هر نوع حرکتی از من اعم از حرکت چشم، گوش و حتی چشم به‌هم زدن‌های من را در آن راستا قرار بده که بتوانم ثواب تو را به دست آورم.

در ادامه می‌فرمایند: «حَتَّى لَا تَفُوتَنَا حَسَنَةٌ نَسْتَحِقُّ بِهَا جَزَاءَكَ وَ لَا تَبْقَى لَنَا سَيِّئةٌ نَسْتَوْجِبُ بِهَا عِقَابَكَ»؛ یعنی خدایا چنین توفیقی نصیب من بفرما تا هیچ کاری خیری از من ضایع نشود و همچنین هیچ کار بدی موجب عقاب من نگردد.

این فرمایش تأکید بر مراقبت و کنترل اعضا است، آن هم نه اعضای ظاهری، بلکه اعضای باطنی که در ابتدا نیز به قلب اشاره می‌کند. می‌گویند می‌خواهیم مانند آیت‌الله بهجت بشویم، راهش چیست؟ راهش همین است که در مورد دیگران حرف نزنید. یک روز تمرین کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم به این صورت زندگی کنیم؟ البته که بسیار سخت است، مخصوصا در روزهای ابتدایی، اما شدنی است.

ایشان نقل می‌کرد که یکی از بزرگان معروف بود که نزدش کسی نمی‌تواند غیبت کند. یک نفر می‌گفت زندگی با چنین فردی مانند خودکشی است، چون نمی‌شود حرفی زد. اما پس از مدتی ماندن دیده بودند که چنین روشی نیز امکان‌پذیر است. بنابراین کنترل دل، خیال و روح امکان‌پذیر است، اما راهش این است که از کارهای کوچک آغاز کنیم و مثلاً در ابتدا بر چشم خود کنترل داشته باشیم. در نگاه به نامحرم برای فرد متدین دو گناه و برای کسی که لاابالی است یک گناه وجود دارد، به دلیل اینکه فرد متدین هم نگاه می‌کند و هم وانمود می‌کند که نگاه نکرده است.

خدایا ما را از خیانت اعین، بر حذر بدار.

انتهای پیام
captcha