شرط اصلی توبه چیست؟ + فیلم
کد خبر: 3968186
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
زمزمه صحیفه جان / 18

شرط اصلی توبه چیست؟ + فیلم

یکی از شروط اصلی در توبه باید به آن ملتزم شویم، نیت ترک دائمی آن گناه است که البته با یاری خداوند میسر می‌شود، اما اگر کسی چنین نیتی نداشته باشد و در هنگام توبه، مجدداً چنین نیتی داشته باشد که باز هم به این گناه بازمی‌گردد، خداوند را به سخره گرفته است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه هجدهمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

در این جلسه نکاتی از سی‌ویکم صحیفه سجادیه، که دعای توبه است، مطرح می‌کنیم؛ امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «وَ لَكَ يَا رَبِّ شَرْطِي أَلَّا أَعُودَ فِي مَكْرُوهِكَ وَ ضَمَانِي أَنْ لَا أَرْجِعَ فِي مَذْمُومِكَ وَ عَهْدِي أَنْ أَهْجُرَ جَمِيعَ مَعَاصِيكَ * اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُ لَا وَفَاءَ لِي بِالتَّوْبَةِ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ ، وَ لَا اسْتِمْسَاكَ بِي عَنِ الْخَطَايَا إِلَّا عَنْ قُوَّتِكَ»؛ یعنی خدایا با تو شرط می‌بندم که دیگر به چیزی که دوست نداری بازنگردم و ضمانت می‌دهم در اموری که تو ناپسند می‌داری، بازگشت نداشته باشم. امام(ع) می‌خواهد بگوید از تمام گناهان توبه می‌کنم. بنابراین هر کسی که می‌خواهد توبه کند باید با همین کیفیت جلو برود و از خدا بخواهد که توفیق این کار را به او عنایت کند، اما باید بداند که اگر دوباره پس از توبه هم به گناه روی آورد، مجدداً راهش همین است که توبه را در پیش بگیرد.

مؤمن کسی نیست که به هیچ وجه گناه نمی‌کند، بلکه گناه نکردن شأن معصوم است که فکر گناه هم به ذهنش خطور نمی‌کند، اما مؤمن، علی‌رغم اینکه تصمیم می‌گیرد گناه نکند، ممکن است دوباره توسط شیطان فریب بخورد. در این دعا می‌خوانیم که خدایا اگر بخواهم به این شروط توبه عمل کنم، جز با یاری تو میسر نخواهد بود. از این‌رو باید در هنگام توبه، هم از خدا کمک بخواهیم و در ترک معصیت نیت دائمی داشته باشیم.

اینکه انسان مرتکب گناه شود، توبه کند اما در دل داشته باشد که مجدد آن گناه را خواهد کرد، دستگاه تشریع را به سخره گرفته و مهم این است که در توبه، بنای به بازگشت نداشته باشد، حال اگر چنین تصمیم دائمی گرفت و بعداً شیطان او را وسوسه کرد، باز هم باب توبه برایش باز است، اما اگر از همان ابتدا تصمیم دائمی نداشته باشد خدا را مسخره کرده است.

از خدا می‌خواهیم که ما را نگه دارد، چون ما نمی‌توانیم از خطا خودداری کنیم، مگر این‌که او نیروش را بدهد.

انتهای پیام
captcha