تفکر درباره عمر و اصلاح زندگی عبادت است + فیلم
کد خبر: 3968075
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۶
زمزمه صحیفه جان / 17

تفکر درباره عمر و اصلاح زندگی عبادت است + فیلم

یکی از عبادت‌ها و طاعت‌ها تفکر در مورد عمر و اصلاح رویه زندگی است. این مسئله را باید در طول سال انجام دهیم و صرفاً شب‌های قدر خود را ملتزم به چنین امری نکنیم. باید در تمام سال به آن امری مشغول شویم که مرضی رضای خدا و هدف آفرینش ماست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه هفدهمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

دعای بیستم صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌الاخلاق و مرضی‌الافعال است؛ یعنی کارهایی که مورد پسند خداست. همه این اعمال را امام سجاد(ع) به ما تعلیم فرموده است: «وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الاِهْتِمامُ بِهِ وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيما خَلَقْتَنِي لَهُ»؛ یعنی خدایا کاری کن که به چیزهایی که باید مشغول شوم، مشغول باشم. خدایا من را در چیزی به کار بگیر که بعداً می‌خواهی از من سؤال کنی و تمام روزگار من را از چیزهایی پُر کن که برای آن من را آفریده‌ای.

مراد امام(ع) گام نهادن در مسیر عبودیت، معرفت و بندگی خداست؛ یعنی باید مواظبت کنیم که روزگار و لحظه‌لحظه عمر خود را چطور می‌گذرانیم. یک نفر مانند علامه طباطبایی است که وقتی از او می‌پرسند اگر شما مجدد به چند سال قبل بازگردید چه می‌کردید؟ ایشان پاسخ می‌دهد: همین کاری که انجام دادم را پی‌ می‌گیرم. یک نفر هم می‌‎شود مانند کسی که وقتی از گذشته‌اش پرسش می‌کنیم، مدام حسرت می‌خورد و می‌گوید: «ای کاش فلان کار را نمی‌کردم».

این که انسان چنین سلوکی در زندگی داشته باشد، نیازمند دقت نظر بالاست. انسان باید کارهای خوب زیادی انجام دهد تا این توفیقات نصیبش شود و بتواند به درستی تصمیم بگیرد. خیلی از افراد وضعیت نابسامانی دارند که علتش انجام ندادن کار درست است، انسان تصمیم نادرست می‌گیرد و اوقات خود را هدر می‌دهد.

یکی از عبادت‌ها و طاعت‌ها همین تفکر در مورد عمر و اصلاح رویه زندگی است. این مسئله باید در طول سال در ما وجود داشته باشد، نه اینکه صرفاً در شب‌های قدر خود را ملتزم به چنین امری کنیم. باید در تمام سال به آن امری مشغول شویم که بایسته است.

خدایا توفیق این توجه را به ما عنایت بفرما.

انتهای پیام
captcha