شب قدر؛ شب سلام و امنیت مطلق + فیلم
کد خبر: 3968806
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
زمزمه صحیفه جان / 20

شب قدر؛ شب سلام و امنیت مطلق + فیلم

قرآن می‌فرماید که شب قدر شب سلام است؛ یعنی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی که در این شب نازل می‌شود، امنیت مطلق است. انسان‌ها می‌توانند توبه‌ای کنند که دیگر بعداً مرتکب گناه نشوند و به یک عصمت نسبی دست پیدا می‌کنند.

 به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه بیستمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه که در مورد وداع با ماه مبارک رمضان است، جملات بسیار حساسی آمده است. امام در یکی از جملات می‌فرمایند: «السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهْرٍ هُوَ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ». همه می‌دانیم که بر اساس آیه شریفه سوره قدر، شب قدر، شب سلام نامیده شده است. استاد ما مرحوم آقای سعادت‌پرور تهرانی که از شاگردان خاص علامه طباطبایی بود، از ایشان به صورت شفاهی نقل می‌کردند که سلام یعنی امنیت مطلق. اینکه عیسی(ع) می‌گوید به من از طرف خدا سلام داده شده و یا خداوند به نوح(ع) مدال سلام را می‌دهد؛ یعنی امنیت مطلق داده شده که هیچ گناهی آنها را تهدید نمی‌کند. وقتی در رابطه با خدا سلام را مطرح می‌کنیم؛ بدین‌معناست، اما وقتی به یکدیگر سلام می‌دهیم؛ یعنی از جهت من ایمن هستی و کاری با شما ندارم و در مصالحه هستیم که معنای سلام عرفی و اجتماعی است.

اما وقتی خدا به کسی سلام می‌دهد و می‌گوید سلام بر نوح(ع) در میان تمام عالمیان و یا سلام بر عیسی(ع) و بزرگان دیگر، این سلام به معنای خاصی است و فقط به معنای سلام عرفی و اجتماعی نیست، بلکه به این معنا است که نوح(ع) از طرف من در امنیت مطلق است و هیچ گناهی او را تهدید نمی‌کند؛ یعنی عصمت دارد. در قرآن می‌گوید شب قدر، شب سلام است؛ یعنی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی که در این شب نازل می‌شود، امنیت مطلق است. انسان‌ها می‌توانند توبه‌ای کنند که دیگر بعداً مرتکب گناه نشوند و به یک عصمت نسبی دست پیدا می‌کنند.

امام(ع) در این فرمایش دارند که نه‌تنها شب قدر، بلکه تمام ماه رمضان؛ یعنی تمامی اوقاتش سلام است؛ یعنی انسان می‌تواند در این روزها و لحظه‌ها به آنچه خدا از ما در شب قدر خواسته دست پیدا کند. فرمود: سلام بر تو ای ماهی که تو از هر جهت برای من سلام و امنیت بودی؛ یعنی موجب شدی نفس من کمتر تحریک شود و به طرف گناه کمتر گرایش پیدا می‌کردم. نیروهای باطنی، جنیان و شیاطین به واسطه روزه و احکام واجبی که در این ماه قرار گرفته بود در من کمتر اثر کرد و من به این سمت کشیده شدم که توبه کنم و مناجات داشته باشم. به همین دلیل تمام ماه مبارک رمضان سلام است، اما شب قدر سلام اندر سلام است؛ یعنی یک وقتی است که در طول سال، بهترین موقعیت به ما داده شده برای اینکه به این امنیت مطلق برسیم.

پس از خداوند بخواهیم این نعمت سلام و امنیت مطلق را به ما عنایت بفرماید و غفلتی از خدا نداشته باشیم و گناه نکنیم و همیشه با خداوند در صلح باشیم و به یک زندگی معنوی دسترسی پیدا کنیم که به این زندگی، سلام می‌گویند و این را در طول سال نگه داریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha