به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین قاسم شباننیا، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شامگاه یکشنبه 5 اردیبهشتماه، در نشست «دشمنشناسی قرآنی در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای» که از سوی بنیاد حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: بالاترین دستهبندی دشمنشناسی در قرآن، تبیین دو جریان طاغوتی و الهی است؛ در جریان الهی، توحید حاکم است و ولایتی را که خدا در قرآن تعریف کرده شقوق مختلفی دارد.
وی افزود: در آیه 257 بقره؛ «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ...» بیان شده که خدا ولی مؤمنان است و براساس آیه 55 مائده؛ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»؛ رابطه ولایی از خدا شروع و به اهل بیت(ع) و حتی به علما و فقها هم میرسد. رابطه ولایی دیگر در این جریان در آیه 71 توبه؛ «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْض» و برخی آیات دیگر ذکر شده است؛ یعنی رابطه ولایی که در آن مودت قلبی وجود دارد در بین خود مؤمنان تعریف میشود.
شباننیا با بیان اینکه در جریان توحید، حاکمیت مختص خداوند است، تصریح کرد: در برابر جریان توحید جریان طاغوت قرار دارد که گاهی حاکمیتی برای خدا قائل هستند ولی این حاکمیت را هم عرض حاکمیتهای دیگر میدانند ولی یکی از اقتضائات توحید انحصار حاکمیت به خداست.
وی اضافه کرد: براساس قرآن اولیاء کفار، طاغوت هستند، البته برخی آیات قرآن، منافقان را هم در ردیف کفار قرار داده و تأکید بر غلظت و شدت در برابر این گروه دارد و منافقین را در کنار کفار ذکر کرده است. جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ؛ همچنین در برخی آیات مانند نفی سبیل تأکید دارد که نباید اجازه دهیم راهی برای سلطه کفار بر مؤمنان وجود داشته باشد.
دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: قرآن به شدت مسلمین را از اینکه رابطه مودتگونه قلبی با کفار داشته باشند نفی کرده است؛ مذاکره با کفار اشکالی ندارد ولی اعتماد و مودت به آنها به شدت رد شده است. البته مذاکره هم شرایطی دارد و باید براساس تعریفی که از دشمن داریم با آنها مذاکره کنیم.
شباننیا اظهار کرد: گاهی زمینه فراهم میشود که میتوان با کفار و مشرکین رابطه و قرارداد داشته باشیم، ولی اگر آنها در حال ستیز با اسلام و مسلمین باشند باید مواجهه ما متفاوت باشد؛ در قرآن بیان شده که شما کفار یا منافقانی را که با کفار متحد هستند اولیاء خود نگیرید؛ یعنی رابطه ایراد ندارد ولی رابطه ولایی نباید میان شما با آنها باشد. متأسفانه گاهی ما حرفهای آنها را مستند برای خودمان قرار میدهیم و حرف خودیهای دلسوز را به خاطر لجبازی کنار میگذاریم و این بر خلاف فرهنگ قرآنی است.
شباننیا بیان کرد: امام علی(ع) فرمودهاند که وقتی دشمن در موضع دشمنی خود را نشان میدهد وضع روشن است ولی گاهی در قالب صلح و مذاکره به میدان میآید، که در اینجا به تعبیر امام بعد از صلح باید به شدت از آنها حذر داشته باشید، زیرا دشمن نزدیک میشود تا از غفلت شما استفاده کند. مثلاً شما را مشغول مذاکرات فرسایشی میکند تا فرصتهای پیشرفت داخلی و اقتصاد مقاومتی را از شما بگیرد. حضرت ادامه داده است: در برابر دشمنی که در حال مذاکره و صلح است باید حسن ظن را متهم کنی.
وی افزود: خطر جریان نفوذ و نفاق امروز خطرناکتر از جریان کفر برای کشور است؛ در قرآن یک سوره در مورد «منافقین» است زیرا منافقین در جامعه چهره حقیقی خود را نشان نمیدهند؛ منافقین در جبهه دشمن تعریف میشوند و دشمن داخلی هستند، تعدادی از منافقین در برابر حاکم جامعه اسلحه به دست میگیرند که باغی هستند و تکلیف آنها روشن و تشخیص آنها راحت است ولی دستهای از آنها اسلحه به دست نمیگیرند ولی به صورت نرم تلاش میکنند از درون حکومت اسلامی را متزلزل کنند؛ از طریق نفوذ وارد بدنه نظام شده و رخنه ایجاد کنند و اثر خود را بگذارند. برخی بزرگان به اینها تعبیر نفاق نوین دادهاند.
شباننیا اضافه کرد: حضرت امام(ره) فرمودند: کسانی که در مقابل جمهوری اسلامی میگویند قید دموکراسی اضافه شود یعنی جمهوری دموکراتیک اسلامی، دشمنان اسلام هستند. امروز جریان سکولار که مبنای آن اومانیسم است خود را وارد بدنه مدیریت کشور کرده و گاهی مسئولان زبان اینها میشوند و گاهی ممکن است برخی مسئولان گرفتار اسلام التقاطی شوند؛ یعنی از لحاظ بینشی مشکل ندارند ولی در بحث گرایشی شبهه علمی دارند و توحید برای آنها جا نیفتاده است؛ برخی فتنههای کشور به خاطر این است که افراد گرفتار تفکر اومانیستی هستند و خواست انسان را در برابر خواست خدا قرار میدهند.
وی با بیان اینکه نفاق میتواند در قالب مقالهنویس و روحانی و استاد دانشگاه و مسئول در جامعه وارد میدان شود، تأکید کرد: برای عبور از این فتنهها تنها راه اطاعت از ولی فقیه است و در طول رهبری حضرت آقا هم شاهدیم که رفتار و فرمایشات ایشان در صلح و جنگ کاملاً با مبانی قرآنی سازگاری دارد.
انتهای پیام