طرح توسعه مشاغل خانگی نیازمند برنامه و بودجه اختصاصی است
کد خبر: 3975433
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
یک فعال حوزه بسته‌بندی و چاپ بیان کرد:

طرح توسعه مشاغل خانگی نیازمند برنامه و بودجه اختصاصی است

مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان با بیان اینکه سازمان‌ها به بهانه‌های مختلف از خرید محصولات مشاغل خانگی سر باز می‌زنند، گفت: برای اجرای این طرح باید برنامه‌ای در مجلس تصویب و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود و همه سازمان‌ها مکلف به حمایت از آن شوند.

طرح توسعه مشاغل خانگی نیازمند برنامه و بودجه اختصاصی است

محمدمهدی آقاجانی، مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان در حوزه بسته‌بندی و چاپ در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: این طرح باعث تقویت مشاغل خرد و خانگی می‌شود و می‌توان از آن برای بهبود شرایط کسب‌وکار در کشور استفاده کرد. طرح در ابتدا فاقد برنامه بود، ولی آرام آرام این برنامه‌ها دارد خود را نشان می‌دهد، ولی از طرف دیگر، چنانکه باید و شاید حمایت‌های قانونی از این طرح به عمل نمی‌آید، به‌خصوص وقتی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی صحبت می‌شود، آن را با یک کارخانه بزرگ مقایسه می‌کنند و همان مجوزهایی را که یک کارخانه باید دریافت کند، از مشاغل خانگی می‌خواهند و کسب‌وکاری را که هنوز نوپا است و رشدی نداشته، درگیر دست‌اندازهای قانونی می‌کنند.

وی افزود: افرادی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند، دیدگاهی نسبت به بازار کار ندارند و هدایت و راهنمایی آنها در این خصوص پروسه‌ای زمان‌بر است. شیوع کرونا و بی‌برنامگی نیز مزید بر علت شده و موجبات نارضایتی پیشران‌ها و پشتیبان‌های طرح را فراهم کرده است، برای مثال یکی از پیشران‌ها برای برپایی نمایشگاه هزینه زیادی صرف کرده و وقتی نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود، هیچ‌کس پاسخگوی هزینه‌های صرف شده نیست.


بیشتر بخوانید:


این مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان بیان کرد: وقتی قرار است طرحی به‌صورت پایلوت اجرا شود و توسعه پیدا کند، قطعاً اولین لازمه آن، داشتن برنامه‌ای هدفمند است. از طرف دیگر، برنامه‌هایی که اکنون برای اجرای طرح موجود است، جنبه مقایسه‌ای با کشورهای دیگر دارد و عمده طرح را مباحث آموزشی تشکیل می‌دهد و در اجرا، ضعیف پیش می‌رود. بسیاری از کسانی که زمانی سرمایه‌ای برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی داشتند، اکنون سرمایه خود را از دست داده‌اند و هیچ مرجعی نیست که از آنها حمایت و هزینه راه‌اندازی کسب‌وکارها را تقبل کند.

آقاجانی ادامه داد: هیچ کدام از سازمان‌ها حاضر نیستند محصولات مشاغل خانگی را خریداری کنند. اگر به آنها گفته شود از محصولات صنایع‌دستی این مشاغل استفاده کنند، می‌گویند از صنایع‌دستی چینی موجود در بازار می‌توانیم استفاده کنیم که صرفه بیشتری دارد. اگر به آنها گفته شود که می‌توانیم برایتان لباس فرم تولید کنیم، می‌گویند فلان کارخانه این کار را انجام می‌دهد و اگر از آنها بخواهیم که موادغذایی مورد استفاده در سازمان خود را از مشاغل خانگی تهیه کنند، می‌گویند این‌ها استاندارد و بهداشتی نیست و به بهانه مرغوب نبودن، این محصولات را نمی‌خرند. واقعاً حمایت و برنامه‌ای برای مشاغل خانگی وجود ندارد و هیچ سازمانی به فکر تولید و اشتغال نیست.

وی تصریح کرد: به نظر من، برنامه‌هایی که برای اجرای طرح مورد نیاز است، باید در مجلس تصویب شده و حتی بودجه برای آن اختصاص داده شود و همه سازمان‌ها مکلف به اجرای این برنامه‌ها شوند. در سراسر دنیا، برای توسعه مشاغل خانگی سه بخش در نظر گرفته می‌شود؛ ابتدا این مشاغل را به‌عنوان کسب‌وکار خانگی به رسمیت شناخته و از فعالان این حوزه می‌خواهند که مطابق با استانداردهای مربوط به این مشاغل کار خود را شروع کرده و پیش ببرند. سپس برای آنها برنامه‌ریزی کرده و بعد از مدتی که از فعالیت این مشاغل می‌گذرد، سعی می‌کنند آنها را به یک کارگاه صنعتی یا نیمه صنعتی تبدیل کنند و در واقع آن‌قدر از این مشاغل حمایت می‌شود که این روند تبدیلی به‌صورت خودکار اتفاق می‌افتد. در مرحله بعد، باز هم به این حمایت‌ها ادامه داده، کارگاه را به کارخانه تبدیل می‌کنند و از آن بازدهی‌های هنگفتی به دست می‌آورند و حتی برای این مشاغل بازاریابی انجام می‌دهند. در کشور ما نیز تمام سازمان‌ها باید پای کار آمده و از طرح توسعه مشاغل خانگی حمایت کنند.

این فعال حوزه بسته‌بندی و چاپ اظهار کرد: هدف این است که طرح از جایی شروع شده و به نقطه مورد نظر برسد، برنامه‌ای هدفمند برای آن وجود داشته و همه سازمان‌ها ملزم به حمایت قانونمند از طرح باشند، در غیر این صورت بسیاری از نهادهای ذی‌ربط می‌توانند مدعی شوند که آمار کسب‌وکار را افزایش داده‌اند و در عمل شاهد بسته شدن کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و نابودی مشاغل خانگی و فقدان بازدهی باشیم. ضمن اینکه استانداردهای مربوط به هر کسب‌وکار خانگی باید تدوین و مرتب به‌روزرسانی شود تا اگر قرار است کسی راهی را برود و به موفقیت برسد، دستورالعملی برای دیگران باشد تا آنها نیز بتوانند از آن استفاده کنند و موفق شوند، نه اینکه هر کس به دلخواه خود عمل کند و با شکست مواجه شود.

وی درباره نقش جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجری و تسهیل‌گر این طرح، گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌ها و خدماتی که جهاد دانشگاهی انجام می‌دهد رضایت‌بخش است، ولی بیشترین بهره از اجرای این طرح را حوزه صنایع‌دستی نصیب خود کرده و حوزه‌هایی مثل فناوری اطلاعات و موادغذایی رشد آنچنانی نداشته‌اند. جهاد دانشگاهی با نقش تسهیل‌گری خود گام‌های مثبتی در توسعه مشاغل خانگی برداشته و اطلاع‌رسانی‌های خوبی انجام داده و با وجود فقدان حمایت سازمان‌های دیگر، عملکرد رضایت‌بخشی داشته است.

آقاجانی درباره وضعیت مشاغل حوزه بسته‌بندی و چاپ در استان اصفهان، بیان کرد: مشاغل این حوزه بسیار پولساز هستند و درآمدهای خوبی به دست می‌آورند، ولی به رویکردهای نوین نیاز دارند و اتفاقاتی مثل شیوع کرونا نیز این مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است. مشاغل این حوزه سالیان سال بوده و خواهند بود، به شرطی که حمایت شوند و تکنولوژی‌های روز را در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام
captcha