متولیان فرهنگ، یک بار تمام روایات را مرور کنند
کد خبر: 3976056
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
حجت‌الاسلام علی معتمدی:

متولیان فرهنگ، یک بار تمام روایات را مرور کنند

استاد حوزه و دانشگاه کار فرهنگی را کار جهادی خواند و گفت: نداشتن خوانش جدی منابع اولیه، یکی از ضعف‌های طراحی مانیفست حرفه‌ای فرهنگی است و متولی فرهنگی باید حداقل تمام روایات را مطالعه کرده باشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌و‌گو، حجت‌الاسلام علی معتمدی، استاد حوزه و دانشگاه با برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» در مورد آثار ولنگاری فرهنگی در حوزه‌های گوناگون، سخن گفت.

این استاد حوزه و دانشگاه کلمه فرهنگ را کلمه‌ای جدید دانست و تصریح کرد: اگر متولیان فرهنگ جامعه دغدغه فرهنگی نداشته باشند، عملاً در تقسیم بندی چهار‌گانه فرهنگ مبنی بر فرهنگ وثوقی، فرهنگ تابع، فرهنگ خودهدفی و فرهنگ هدف‌دار که پس از انقلاب اصرار بر داشتن فرهنگی هدف‌دار در جامعه داشتیم، متأسفانه پس از جنگ، اندیشه تکنوکِراتی در جامعه حاکم شد و گرفتار وادادگی فرهنگی شدیم.

معتمدی متذکر شد: کسانی باید سکان فرهنگ را در دست گیرند که دانش، بینش، رفتارها و ارزش‌هایی هم‌تراز با آن داشته باشند.

وی ضمن تأسف از متولیانی که در این حوزه تابع و پیرو بودند، تأکید کرد: کار فرهنگ بسیار سخت‌تر از موضوعات اقتصاد و سیاست است.

حجت‌الاسلام معتمدی با بیان اینکه افرادی در جامعه متولی شده‌اند که از ابتدا ذائقه نابی نداشتند، خاطرنشان کرد: وجود وسائل مختلف ارتباط جمعی که بدون کنترل در اختیار همه قرار گرفت، به ولنگاری این حوزه دامن زد.

این استاد در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو متذکر شد: نداشتن خوانش جدی منابع اولیه یکی از ضعف‌های طراحی یک مانیفست حرفه‌ای فرهنگی است و متولی فرهنگی باید حداقل یک دور تمام روایات را مطالعه کرده باشد.

وی ضمن فن‌سالارانه خواندن فضای آکادمیک، گفت: کار فرهنگی به عنوان یک کار پر زحمت، جهادی است و به نیروهای جهادی نیز نیاز دارد.

حجت‌الاسلام معتمدی عافیت را عاملی برای نپرداختن به مسائل این حوزه دانست و اظهار کرد: اگر متولیان با سرچشمه‌های اصلی فرهنگ آشنا نباشند، دچار روزمرگی شده و موجب غلبه سبک‌های فرهنگی دیگر می‌شوند، بلکه در تعریف فرهنگ باید دانش، بینش، نگرش و ارزش‌های مهم دخیل باشد.

وی ضمن اشاره به 164 تعریف موجود از فرهنگ تصریح کرد: متولیان باید با فرهنگ ناب محمدی آشنایی داشته باشند تا بتوانند از میان تعاریف گسترده فرهنگی، تعریف درستی ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha