نظریه تناسب سوره‌ها در قرآن کریم
کد خبر: 3976405
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

نظریه تناسب سوره‌ها در قرآن کریم

قرآنی که اکنون در اختیار داریم از سوره «فاتحه» آغاز و به «ناس»ختم می‌‏شود. جمع‌‏آوری سوره‏‌های قرآن بر ترتیبی غیر از ترتیب نزول آنها مورد اتفاق همگان است. اکثر سوره‏‌های ابتدای قرآن، مدنی‏‌اند و سور مکی در تنظیم، مؤخر افتاده‌‏اند.

نظریه تناسب سوره‌ها در قرآن از دیرباز سؤالی در میان محققان علوم قرآنی مطرح بوده است که آیا ترتیب حاضر را رسول اکرم(ص) معین کرده است، به‌طوری که تخلف از آن جایز نیست؟یا اصحاب خود به چنان چینشی دست زده و نهایتاً بر آن اتفاق کرده‏‌اند؟ به اصطلاح آیا این ترتیب، توقیفی است یا اجتهادی؟

در این خصوص، سه عقیده کلی وجود دارد:
1- توقیفی بودن ترتیب سوره‏‌ها
2- اجتهادی بودن ترتیب سوره‌‏ها
3- قول به تفصیل که چینش عمده سور را توقیفی می‏‌داند و اجتهاد و نظر صحابه را تنها در تنظیم چند سوره، دخیل معرفی می‌‏کند.


بیشتر بخوانید:


طرفداران هریک از این سه نظریه، در اثبات اعتقاد خویش به نقض‌های گوناگون پرداخته‏‌اند تا مدعای خویش را به کرسی بنشانند. دلایلی که درباره هرکدام از نظرات بالا ارائه شده‌‏اند، سخت محتاج بررسی‌‏اند که در جای خود باید دقیقاً پی‏گیری شوند، اما هم‌اکنون آنچه را از این بحث موردنظر داریم و در واقع چنان مدخلی برای ورود به بحث تناسب سوره‏‌ها به‌شمار می‌‏رود، دلایلی است که به اجتهادی بودن ترتیب سوره‌ها حکم می‌‏کنند؛ نظریه‏‌ای که از دیدگاه ما به واقعیت امر نزدیکی بیشتری دارد.

اجتهاد در ترتیب سوره‌‏ها

در مقابل نظریه‏‌های توقیف و تفصیل در ترتیب‏ سور «نظر و رأی اکثر عالمان، اجتهاد در ترتیب سوره‏‌ها است.»

یکی از محققان می‏‌نویسد: «در ترتیب سور، توقیفی از جانب پیامبر(ص) وجود نداشته، بلکه رأی صحابه به سوره‌‏ها چنین نظمی بخشیده است.»

در این زمینه گفتنی است طرفداران اجتهادی بودن ترتیب سور، نظریه خویش را به دلایل روشنی متکی دانسته‏‌اند که توجه به آنها راهگشا به نظر می‏‌رسد. این ادله به شرح زیر است.

قاطع‏‌ترین دلیلی که در این عرصه به چشم می‏‌خورد، اختلاف «مصاحف» نخستین در ترتیب سوره‏‌ها است. این اختلاف، در سطح مصاحف علی بن ابی طالب(ع)عبداللّه بن مسعود، ابیّ بن کعب، ابن عباس و امام صادق(ع) قابل رؤیت است.

در انکار این دلیل گاه ممکن است گفته شود که این قبیل بزرگان، پیش از آگاهی یافتن از وجود توقیف در خصوص ترتیب سور، به مرتب کردن تنظیم مصاحف خود دست زده‌‏اند و بر این اساس اجتهادی بودن ترتیب، از درجه اعتبار ساقط است. در پاسخ باید گفت: اینان به جز امام صادق(ع) از بزرگترین یاران پیامبر(ص) بوده و برخی از آنان از ملازمت با آن حضرت(ص)نیز سود جسته‌‏اند.

با این حال، چطور ممکن است از این موضوع که اگر صحت داشت و قاعدتا خبر آن در هر سو می‏‌پیچید، آگاهی نیابند؟! خبر توقیف، به اصحاب هم که نمی‌‏رسید، بی‌شک به دوران صحابه و تابعان گزارش می‌‏شد تا جعفر بن محمد الصادق(ص) از آن اطلاع یابد و مصحف خویش را چنان منظم کند که باید!

انتساب جمع فعلی به عثمان که در تاریخ و روایت از شهرت قابل تأملی برخوردار است، خود نشانه‌‏ای است که اجتهادی بودن ترتیب سوره‌‏ها را تأیید می‏‌کند.

علاوه بر اینها، مسئله نبود هماهنگی ترتیب کنونی سوره‌‏ها با ترتیب نزول آنها می‌‏تواند به‌عنوان علامتی برآورد شود که اجتهادی بودن ترتیب سور را تأیید می‌‏کند.

به هر حال، باید توجه داشت که مصحف فعلی در زمانی متأخر از روزگار نزول و به‌ویژه در عهد خلیفه سوم مرتب شده و نوع قرار گرفتن سور در مصحف هیچ جنبه توقیف شرعی نداشته است.

تناسب سوره‏‌ها

بی‌هیچ ابهامی روشن است که اعتقاد به وجود تناسب میان سوره‌‏ها منوط است، به‌پذیرش نظریه توقیفی بودن ترتیب آنها در مصحف. بر همین اساس، همواره تنها کسانی از تناسب سور سخن گفته که به توقیفی بودن چینش همه آنها یا دست کم اکثریت قریب به اتفاقشان اعتقاد داشته‌‏اند، زیرا فقط با این فرض است که می‏‌تواند از وجود مناسبت‌های واقعی سخن گفت. جالب توجه است که دکتر صبحی صالح معتقد است: «ایمان به توقیفی بودن تنظیم سوره‏‌ها نیز لزوما به این معنا نیست که بین هر سوره همجوار، رشته‌‏های پیوند وجود داشته باشد.»

در مقابل اگر نتوان قبول کرد که سازمان یافتن سور، دستی از توقیف دخیل بوده است، به کدامین روی می‏‌توان گفت: میان آنها ارتباط و تناسب وجود دارد؟!

در هر صورت، محققانی که در این باره قلم زده‏‌اند، پیش از وارد شدن به میدان بحث، ابتدا بر این نکته پای فشرده‌‏اند که نظر به اعتقادشان دائر بر توقیفی بودن ترتیب سوره‌‏ها، به وجود ارتباط میان آنها قائل شده‌‏اند.

اما ما که در این مطلب، ترتیب سوره‌‏ها را به اجتهاد صحابه متکی می‏‌دانیم، طبیعی خواهد بود که برای اینگونه تناسب‌های ادعا شده، اصالتی قائل نباشیم.

در این جهت، نشانه‏‌های دیگری نیز قابل ارائه است؛ اینکه از جانب شرع مقدس جائز است سوره‏‌های قرآنی را جابه‌جا تلاوت نمود و در قرائت پیروی از تربیت آنها الزامی نیست، خود نشانه‏‌ای است بر اینکه میان سوره‏‌ها ذاتاً تناسبی وجود ندارد.

سوره‌‏ها هرگز تعلقی به سور قبل از خود ندارند، بلکه هر یک موضوع یا موضوعات مستقل و جداگانه‌‏ای را به بحث می‏‌گذارند که جدای از سوره قبلی قابل بررسی‌‏اند.

گذشته از اینها به نظر می‌‏رسد اصلی‌‏ترین اشکالی که بر اینگونه تناسب‌های ادعا شده وارد بوده این است که به هیچ روی قابل اثبات نیستند و در حقیقت به اصول پذیرفته شده‌‏ای اتکا ندارند که بتوان آنها را با دلیل و شاهد قبول کرد. به بیان دیگر، بنا بر وضعیتی که هست، دست ارزیابی و سنجش به این قبیل تناسب‌ها نمی‌‏رسد.

همچنین باید افزود با نگاهی که طرفداران این نظریه به قرآن دوخته‏‌اند، کتاب مسلمانان به صورت صحیفه‏‌ای به‌نظر آمده است که با «بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین» آغاز می‌شود و با «من الجنة والناس» ختم می‏‌شود و «بسم الله الرحمن الرحیم» در همه جا به جز در اول قرآن برای رفع خستگی و یا دلایلی از همین دست که میان سوره‌‏های مرتبط و به‌هم پیوسته، فاصله انداخته است. به‌راستی اگر چنین باشد، جست‌وجو کردن هدف یا اهدافی کلی برای هر یک از سوره‏‌ها و مرتبط انگاشتن اول و آخر آنها به هم، چه معنایی خواهد داشت.

به هر تقدیر، این گروه از معتقدان، ارتباطات سوره‌‏ها را بر دو نوع اصلی تقسیم کرده‏‌اند:
ارتباط فرجام هر سوره با آغاز سوره بعد از خود، ارتباط مضمونی میان سوره‏‌های پی در پی. گفتنی است که در این باب، توجه برخی بیشتر به یافتن شباهت‌های محتوایی و گاه ظاهری میان آغاز انجام سور همجوار معطوف شده است، اما در نگاه برخی دیگر قرآن مجموعه‌‏ای سخت به هم پیوسته جلوه‏‌گر شده که شباهت‌های مضمونی، یکایک سوره‏‌های همسایه را پوشانده است و این گروه، با قطعی دانستن باور خویش گاهی از دایره خلاصه‌گویی پا را فراتر نهاده و به اطناب و قلم فرسایی نیز در افتاده‌‏اند.

منابع: کتب حقائق هامه حول القرآن الکریم، مباحث فی علوم القرآن و ensani.ir

انتهای پیام
captcha