معرفی پایتخت قرآنی کشور بدون فراخوان؛ طرحی با شبهات فراوان
کد خبر: 3978969
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
ملزومات قطب قرآنی شدن / ۱

معرفی پایتخت قرآنی کشور بدون فراخوان؛ طرحی با شبهات فراوان

معرفی شهر یا استانی به عنوان قطب قرآنی کشور فی‌نفسه اقدامی ارزشمند در جهت تشویق و ترغیب مردم آن خطه برای گسترش فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی محسوب می‌شود و تلنگری برای سایر استان‌ها و شهرهاست که تلاش کنند تا این جایگاه را به‌دست آورند، اما سؤالات بسیاری هم به دنبال خود دارد.

در تاریخ 10 خردادماه سال جاری بود که مراسمی برای معرفی بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معرفی قطب قرآنی کشور فی‌نفسه اقدامی ارزشمند برای تشویق و ترغیب مردم آن خطه برای گسترش فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی محسوب می‌شود و تلنگری برای سایر استان‌ها و شهرهاست که تلاش کنند تا این جایگاه را به دست آورند، اما سؤالات و شبهات بسیاری هم به دنبال خود دارد.

معرفی یک باره بوشهر به عنوان قطب قرآنی کشور آن هم بعد از سفر فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد که در آن علاوه بر معرفی روستای چارک این استان به عنوان روستای قرآن، بوشهر را هم قطب قرآنی کشور اعلام کرده بود، سؤالات و شبهات بسیاری را برای دوستداران قرآن ایجاد کرد.

گرچه خبرنگار ایکنای فارس، در این رابطه مصاحبه‌ای با فقهی‌زاده با عنوان «هیچ روستایی از قبل به عنوان روستای قرآنی کشور انتخاب نشده است» منتشر کرد که در آن معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه طبق شنیده‌ها آیا این درست است كه بوشهر شهر قرآنی كشور انتخاب خواهد شد، گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد طرحی در این رابطه دارد اما همانند معرفی پایتخت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، در زمان مشخص آن را اعلام خواهیم كرد.

بعد از این قضیه همه منتظر این بودیم که همانند طرح انتخاب روستای قرآنی کشور که برای فراخوانی گسترده در سطح کشور اعلام شد و یکسری شرایط و ویژگی‌ها برای معرفی روستاهای قرآنی به وزارت ارشاد مدنظر قرار گرفته بود، طرحی هم برای انتخاب پایتخت قرآنی اعلام شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد. گرچه این فراخوان هم برای معرفی پایتخت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه صورت نگرفته بود.

برای اطمینان از این قضیه به سراغ احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس رفتیم و از او در این باره جویا شدیم که وی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: هیچ فراخوانی برای معرفی قطب قرآنی کشور اعلام نشده است و اصلاً مشخص نشد که فرایند این کار چگونه بوده است.

وی نیز به سفر فقهی‌زاده به بوشهر اشاره کرد که در آن سفر این شهر را قطب قرآنی کشور معرفی کرده است و ادامه داد: هیچ فراخوانی برای استان‌های دیگر اعلام نشد که اگر می‌خواهند در این طرح شرکت کنند، مستنداتی ارسال کنند.

کلام آخر اینکه اگر قرار است که افتخار قرآنی و یا مذهبی برای یک منطقه در نظر گرفته شود، خوب است که ساز و کار آن هم برای تنویر افکار عمومی معرفی شود تا هم سایر استان‌ها هم به دنبال تقویت این موارد رفته و سعی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی خود داشته باشند. خبرگزاری ایکنا فارس این قضیه را دنبال خواهد کرد تا بتوان ملزومات قطب قرآنی کشور را برای تمام استان‌ها تشریح کرد.

انتهای پیام
captcha