دیوان دادگستری اروپا: کارفرمایان می‌توانند حجاب را در محیط کار ممنوع کنند
کد خبر: 3984341
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳

دیوان دادگستری اروپا: کارفرمایان می‌توانند حجاب را در محیط کار ممنوع کنند

دیوان دادگستری اروپا، منع حجاب کارمندان از سوی کارفرمایان را در صورتی که حجاب ناقض بی‌طرفی تلقی شود، مجاز دانست و اعلام کرد چنین منعی را ناقض آزادی عقاید نمی‌داند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، دیوان دادگستری اروپا، امروز پنجشنبه اعلام کرد که کارفرمایان می‌توانند بنابر شرایطی حجاب را برای کارمندان خود ممنوع کنند.

این حکم پس از آن صادر شد که دو زن مسلمان در آلمان به دلیل پوشیدن حجاب از کار خود برکنار شده و از این دیوان به دلیل محدود کردن آزادی خود توسط کارفرما شکایت کرده بودند.   

در این پرونده کارفرما به دو زن محجبه اعلام کرده بود که داشتن حجاب در محل کار ممنوع است و یا باید حجاب خود را بردارند و یا به بخش دیگری منتقل شوند.

این دادگاه تصریح کرده است هرگاه در محل کار به دلیل حفظ بی‌طرفی یا جلوگیری از درگیری اجتماعی پوشیدن هرگونه لباس یا به همراه داشتن علامت آشکار که تعلق فرد را به گروه مذهبی، سیاسی یا فلسفی خاصی را نشان می‌دهد، منع شده باشد، کارفرما می‌تواند حجاب را در محل کار ممنوع کند و این ناقض آزادی عقیده نخواهد بود.

یکی از دو زنی که پرونده‌های حقوقی خود را به دادگاه اروپا فرستادند در کودکستانی در یک مؤسسه خیریه در هامبورگ کار می‌کرد و دیگری صندوقدار یک داروخانه زنجیره‌ای بوده است.

 در پرونده کارمند مرکز مراقبت از کودک، دادگاه اعلام کرده است که به نظر می‌رسد که تصمیم مسئولان این مرکز تبعیض‌آمیز نبوده است؛ چرا که کارفرما، کارمند دیگری را نیز ملزم کرده که صلیبی که همراه داشته است را کنار بگذارد.  

این حکم می‌تواند تأثیر زیادی در زندگی 5 میلیون مسلمانی بگذارد که در آلمان زندگی می‌کنند. مسلمانان پس از اکثریت مسیحی بزرگ‌ترین گروه مذهبی در این کشور هستند.

موضوع حجاب سال‌هاست که در اروپا موجب اختلاف‌نظرهای فراوان و بروز جنجال‌های مختلف در مسئله ادغام مسلمانان در جوامع اروپایی شده است.

در سال 2017، دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی تصریح کرد که شرکت‌ها حق دارند در شرایط خاص از حجاب یا هر نماد مذهبی قابل‌مشاهده دیگری در محیط کار جلوگیری کنند. این حکم انتقاد گسترده گروه‌های مذهبی را به دنبال داشت.

در سال 2014، دادگاه عالی فرانسه حکم برکناری کارمند مسلمان یک مهد کودک خصوصی را به دلیل استفاده از حجاب تأیید کرد. 10 سال قبل، فرانسه که بیشترین اقلیت مسلمان را در اروپا دارد، استفاده از حجاب در مدارس دولتی را ممنوع کرد.

در مقابل، دادگاه قانون اساسی اتریش در دسامبر سال 2021 حکم داد که قانون منع استفاده از حجاب برای دختران 10 ساله در مدارس تبعیض‌آمیز است.

انتهای پیام
captcha