اعتراض به شکستن سنت‌های پیامبر(ص) + فیلم
کد خبر: 3989743
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
ناشنیده‌هایی از حسین(ع)/ 2

اعتراض به شکستن سنت‌های پیامبر(ص) + فیلم

امام حسین(ع) می‌فرمایند هر کس حاکمیتی را ببیند که برخلاف سنت پیامبر(ص)، بی‌عدالتی را پیشه کرده است و عهد‌های خدا را نقض و به مردم ستم می‌کند و در مقابل چنین حکومتی بر نخیزد در روز قیامت به همان آتشی وارد می‌شود که حاکمان ستمگر وارد می‌شوند.

به گزارش ایکنا، مسلم نادعلی‌زاده، استاد دانشگاه و عاشوراپژوه، در سلسله درس‌گفتارهای «ناشنیده‌هایی از حسین(ع)» ایکنا به تشریح بخش‌هایی از بیانات امام حسین(ع) به ویژه خطبه منا و تحلیل این بیانات در راستای شناخت بیشتر سیدالشهدا(ع) پرداخته است که بخش دوم آن در ادامه می‌آید:
 
امام حسین(ع) وقتی عازم عراق بودند در یکی از منازل بین راه، خطبه‌ای را ایراد فرمودند که از آن خطبه، مهم‌ترین فراز به یادگار مانده است که امروز توضیح خواهیم داد. وقتی از حضرت سؤال کردند که چرا به سمت عراق می‌روید؟ فرمودند: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ» یعنی من از جدم رسول الله شنیدم که هر کس حاکم ستمگری را ببیند که حرام‌های خدا را حلال شمرده است یعنی مثلا در پیشگاه وی مال و جان و ناموس مردم حرمت ندارد و عهد خدا را نقض کرده است باید با وی مقابله کرد.
 
در جلسه قبل نیز گفتیم که حضرت علی(ع) فرمودند که خداوند از عالمان عهد گرفته که بر سیری شکم‌بارگان و گرسنگی مظلومان ساکت ننشینند و در مقابل بی‌عدالتی‌ها فریاد بزنند، بنابراین همانگونه که امام حسین(ع) می‌فرمایند اگر حاکمی عهد خدا را بشکند یعنی در جامعه بی‌عدالتی را ترویج و ظلم کند و با سنت رسول خدا مخالفت کند که در درجه اول عدالت بوده است؛ اگر در مقابل چنین سلطانی با زبان یا عمل بر نخیزد و مخالفت خود را ابراز نکند بر خداوند است که چنین شخصی را در همان جایگاهی وارد کند که آن حاکم ستمگر را وارد می‌‌کند. 
 
بنابراین باید به خدا پناه ببریم اگر ظلمی را مشاهده می‌کنیم و برنمی‌خیزیم و اگر بی‌عدالتی را می‌بینیم و ساکت می‌نشینیم. در جلسه قبل هم گفتیم یکی از گروه‌های مرجع برای چنین اقدامی یعنی فریاد زدن، علما هستند. امام حسین(ع) در روز عاشورا هم در توصیف حکومت اموی و یزید فرمود: اینها در میان شما غیرعادلانه حکومت می‌کنند و عدالت را در میان شما برقرار نمی‌کنند بلکه رفتار آنها بر اساس ظلم و فساد است.
 
جمع‌بندی امام این است که هر کس حاکمیتی را ببیند که برخلاف سنت پیامبر(ص)، بی‌عدالتی را پیشه کرده است و عهد‌های خدا را نقض و به مردم ستم می‌کند و در مقابل چنین حکومتی بر نخیزد در روز قیامت به همان آتشی وارد می‌شود که حاکمان ستمگر وارد می‌شوند. ان شاء الله خداوند ما را از پیروان راستین ائمه و حضرت اباعبدلله(ع) قرار دهد.
 
انتهای پیام
captcha