دفاع از حقوق مظلومان و محرومان + فیلم
کد خبر: 3990583
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
ناشنیده‌هایی از حسین(ع)/ 7

دفاع از حقوق مظلومان و محرومان + فیلم

امام حسین(ع) هم در زندگی شخصی خود حامی محرومان و فریادرس مظلومان و هم در زندگی اجتماعی و سیاسی مدافع حقوق طبقات ضعیف جامعه بودند و پیوسته از ثروتمندان، قدرتمندان و حاکمان، این حقوق را مطالبه می‌‌کردند.

به گزارش ایکنا، مسلم نادعلی‌زاده، استاد دانشگاه و عاشوراپژوه، در سلسله درس‌گفتارهای «ناشنیده‌هایی از حسین(ع)» که در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد به تشریح بخش‌هایی از بیانات امام حسین(ع) به ویژه خطبه منا و تحلیل این بیانات در راستای شناخت بیشتر سیدالشهدا(ع) پرداخته است که بخش هفتم آن در ادامه می‌آید:
 
 
دفاع از مظلومان و محرومان یکی دیگر از اهداف قیام و حرکت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است. امام حسین(ع) در خطبه منا، صراحتاً می‌فرمایند که در برابر رها شدن نیازمندان و تنگدستان در جامعه سکوت شده است و آن کسانی‌‌که باید حرف بزنند، اقدام کنند و نامه بنویسند ساکت نشسته‌اند. حضرت می‌فرمایند: زمین‌گیران و ناتوانان در شهرها رها شده‌اند و کسی به فریاد آنها نمی‌رسد و کسی به مطالبات آنها توجه نمی‌‌کند.
 
امام حسین(ع) وقتی‌که برای آخرین وداع با حضرت امام زین‌العابدین(ع) به خیمه ایشان می‌آیند به عنوان آخرین وصیت به فرزند خودشان می‌فرمایند: پسرم از اینکه به کسی ظلم کنی که غیر از خدا فریادرسی ندارد بترس، چون اگر خداوند دادخواه او باشد به سختی تو را مجازات می‌کند و حق مظلوم را از تو می‌گیرد. همه ما می‌دانیم که وقتی امام حسین(ع) قیام کردند هدف ایشان اجرای سیره پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بود.
 
امام علی روز اولی که به حکومت رسیدند فرمودند: «الْقَوِيُّ عِنْدِي ضَعِيفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ والضعيفُ فيكم قويٌّ عندي حتى آخذَ له حقه» یعنی همه قدرتمندان و ثروتمندان در جامعه در مقابل چشمان من ضعیف هستند تا زمانی‌که حقوق مردم را از آنها بگیرم و ضعفای جامعه در نزد من جایگاه بلندی دارند تا زمانی‌که حقوق از دست رفته آنها را بازگردانم.
 
امام حسین(ع) در کنار اقدام خود برای اصلاح حاکمان و روشنگری در زندگی شخصی هم پیوسته به فریاد محرومان و نیازمندان می‌رسیدند.
 
عصر عاشورا وقتی‌که همه یاران اباعبدالله الحسین(ع) و وجود مبارک ایشان نیز به شهادت رسیدند عده‌ای مشاهده کردند که بر روی کتف آن حضرت نشانه‌ای است که از ضربات شمشیر و نیزه نیست بلکه یک کبودی است که باید علت دیگری داشته باشد. از امام زین‌العابدین(ع) درباره آن کبودی سؤال کردند که ایشان فرمودند؛ این اثر آن کیسه‌هایی است که پدرم بر دوش می‌کشید و آنها را به منازل بیوه‌‌ها، پیرزنان، مسکینان و یتیمان می‌برد.
 
بنابراین امام حسین(ع) هم در زندگی شخصی خود حامی محرومان و فریادرس مظلومان و هم در زندگی اجتماعی و سیاسی مدافع حقوق طبقات ضعیف جامعه بودند و پیوسته از ثروتمندان، قدرتمندان و حاکمان، این حقوق را مطالبه می‌‌کردند. باشد که ما نیز حامی مظلومان و مخالف و دشمن ستمگران باشیم.
 
انتهای پیام
captcha