دعوت از قاریان و تلاوت جمعی در هیئات / اجرای طرح نذر آموزش قرآن
کد خبر: 3993268
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
مروری بر اهم رویداد‌های قرآنی هفته /

دعوت از قاریان و تلاوت جمعی در هیئات / اجرای طرح نذر آموزش قرآن

برگزاری سمینار خیر قرآنی، دعوت «مجید بنی‌فاطمه» از قاریان قرآن و تأکید بر تلاوت جمعی در هیئات، تمدید مجدد ثبت نام در طرح ملی تلاوت، برگزاری طرح ملی نذر آموزش قرآن کریم و اعلام محور‌های سی‌وششمین جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

به گزارش ایکنا، اولین هفته از آخرین ماه فصل تابستان در حالی به پایان رسید که مصادف با سالروز پزشک بود و صفحه فعالیت‌های قرآنی ایکنا، مناسبت این روز را غنیمت شمرد تا در قالب گزارشی از تلاش‌های یکی از سخت‌کوشان این عرصه تجلیل کند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات دیگر این هفته خبر درگذشت استاد متفکر علامه محمدرضا حکیمی و ارتحال عالم بزرگوار و خادم قرآن کریم آیت‌الله سید کمال فقیه‌ایمانی بود.

از دیگر اخبار مهم این هفته، می‌توان به برگزاری سمینار خیر قرآنی با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد خیریه آلاء، دعوت «مجید بنی‌فاطمه» از قاریان قرآن و تأکید بر تلاوت جمعی در هیئات، تمدید مجدد ثبت نام در طرح ملی تلاوت، برگزاری طرح ملی نذر آموزش قرآن کریم و اعلام محور‌های سی‌وششمین جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم اشاره کرد.

صفحات معارفی رسانه‌ها اولین روز از آخرین ماه تابستان سال ۱۴۰۰ را با انتشار اخبار پرتعدادی پیرامون درگذشت علامه محمدرضا حکیمی، آغاز کردند. این اخبار شامل پیام تسلیت شخصیت‌های برجسته کشور، یادداشت‌های شاگردان و علاقه‌مندان به علامه و معرفی زندگی این چهره برجسته بود. پیام تسلیت عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت علامه محمدرضا حکیمی یکی از این موارد بود. فقهی‌زاده در این پیام از مرحوم محمدرضا حکیمی به عنوان قرآن‌شناسی دردمند و حدیث‌دانی برجسته یاد کرد که به قله‌های کمال و حیات طیبه انسانی چشم دوخته بود.

پیام تسلیت پیام تسلیت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی و همچنین شخصیت‌های دیگری ازجمله آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور؛ تولیت آستان قدس رضوی؛ اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و... در مورد درگذشت علامه محمدرضا حکیمی بخش دیگری از اخبار منتشر شده در این خصوص بود.
 
 
این هفته بنی‌فاطمه، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در جمع عزاداران حسینیه ریحانةالحسین ضمن دعوت از قاریان قرآن برای حضور در این مراسم، خطاب به حاضران و با اشاره به جدا نشدن قرآن و عترت از یکدیگر، خواستار شد تا در مناسبت‌های بعدی، قاریان در این مراسم حضور یافته و تلاوت دسته‌جمعی صورت گیرد.
 تأکید «مجید بنی‌فاطمه» بر تلاوت قرآن در هیئات

ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت عزاداران را به توجه به قرآن کریم در کنار عترت توصیه کرد و گفت: پیغمبر(ص) که جان عالم به فدای او باد، به امت خود وصیت کردند که دو چیز را در بین امت به امانت می‌گذارند. آن دو چیز قرآن و عترت است. اینکه الان در خانه امام حسین(ع) هستیم، خوب است و ان‌شاءالله همچنان در این خانه باشیم، اما از قرآن و قرآن خواندن غافل نشویم. متن کامل این سخنان می‌توانید در لینک خبر مشاهده کنید.

 
افتتاحیه بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جنب مسجد النبی(ص) این نیرو در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این هفته برگزار شد.
 
در این دوره از مسابقات که از ۱ تا ۱۰ شهریور برپاست، بیش از ۹۸۰ شرکت‌کننده در رشته‌های حفظ کل، ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، ۵، ۳، ۱ جزء، قرائت، ترتیل، تحقیق، اذان و مفاهیم قرآن کریم با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و نفرات برتر این دوره به مرحله نهایی مسابقات ارتش راه می‌یابند. رقابت‌های این دوره از مسابقات قرآن کریم در بستر فضای مجازی بوده و تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته سی درصد رشد داشته است.

طرح ملی نذر آموزش قرآن برگزار می‌شود

دارالقرآن خانه کارگر و موسسه رسول عصر ثقلین در نظر دارند تا ۵ مهرماه مصادف با اربعین حسینی(ع)، از تمامی علاقه‌مندان به دوره‌های تخصصی و عمومی آموزش قرآن کریم به صورت رایگان ثبت نام به عمل آورند. موارد طرح تخصصی حفظ قرآن کریم شامل یک جزء از قرآن کریم تا اربعین حسینی، برگزاری تست هوش و حافظه، برگزاری کارگاه مشاوره حفظ و برگزاری یک ماهه آزمایشی برای حفظ یک جزء از قرآن کریم است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی www.ketabequran.ir یا کانال این دارالقرآن در پیام‌رسان ایتا به نشانی https://eitaa.com/amuzeshe_quran مراجعه کنند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای ثبت نام در این دوره‌ها باید عدد دو را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۰۰۱۰۰ پیامک کنند یا با شماره ۶۶۹۷۸۰۰۱-۰۲۱ تماس بگیرند.

معلمان قرآن مشمول قانون استخدام آموزش و پرورش در برابر مجلس تجمع کردند

طی این هفته جمعی از معلمان قرآن، نیروهای طرح امین و طلاب مبلغ که مشمولان قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی برای استخدام در آموزش و پرورش هستند، اما هنوز کارهای استخدامی آنها صورت نگرفته است صبح روز، اول شهریورماه، روبروی مجلس شورای اسلام تجمع کردند.

معلمان قرآن مشمول قانون استخدام در آموزش و پروش جلوی مجلس تجمع کردند


این افراد برای استخدام در آموزش و پرورش، بدون ابلاغیه و سند مالی (قبل از سال ۹۲) در مدارس دولتی و دارالقرآن‌های آموزش و پرورش، مشغول به خدمت بوده‌اند. (با استناد به قانون الحاق یكک تبصره به بند (۲) ماده الحاقی قانون تعیین تكکلیف استخدامی معلمین قرآن، طرح امین، طلاب مبلغ ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ و شیوه‌نامه‌های شماره ۱۶۰۱۵۰ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۲، ۱۴۰/۴۰ مورخ ۱۳۹۹/۹/۵ و ۱۴۰/۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ وزارت آموزش و پرورش)در حالی که در آن برهه زمانی، حق‌الزحمه این افراد از محل دریافت مشارکت‌های مردمی و سازوکار مدرسه، مستقیم از سوی مدیر مدرسه یا دارالقرآن پرداخت شده و این‌گونه قید سند مالی و ابلاغیه و ساعت کاری، که در بخشنامه ذکر شده، شامل این افراد نشده است.

 
این سمینار در قالب پنج نشست در حال برگزاری است. اولین نشست دوم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل سابق دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و با موضوع نقش وقف در ترویج خیر قرآنی برگزار شد. روز چهارم شهریورماه نیز نادر ریاحی‌سامانی، عضو هیئت مدیره در مجامع سلامت و مسکن‌ساز با موضوع «مجمع خیرین قرآنی و نقش آن در ترویج خیر قرآنی با مرور بر مجامع خیرین موجود» سخنرانی کرد.

روز ششم شهریورماه نیز محمدعلی خواجه پیری، پیشکسوت قرآنی و داوود جعفری، دبیر اجرایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با موضوع «فعالیت‌ها، تجربه‌ها و ایده‌های نو در خیر قرآنی» صحبت خواهند کرد. روز هشتم شهریورماه نیز عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «خیر و نیکوکاری در قرآن» سخنرانی می‌کند. محمدصالح طیب‌نیا، رئیس پژوهشکده آلاء نیز روز دهم شهریورماه با موضوع ایده‌های مشارکت مردم به سخنرانی می‌پردازد. همچنین کارشناس‌مجری این نشست‌ها حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است. این نشست‌ها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار و به صورت زنده از نشانی khairemandegar در اینستاگرام و آپارات پخش می‌شود.
 
 
در این هفته مدیرکل پژوهش و تأمین محتوای سازمان دارالقرآن الکریم از تولید محتوای الکترونیکی تفاسیر قرآن کریم خبر داد و گفت: محتواها به‌صورت ساده، مختصر و کاملاً کاربردی است و به ویژه در ماه‌های محرم و صفر در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها توزیع می‌شود.
 
حسین تقی‌پور، مدیرکل پژوهش و تأمین محتوای سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به محتوای تولید شده قرآنی در عملیات محرم این سازمان گفت: امسال محتواها در دو بخش مکتوب و الکترونیک تولید شد که در محتواهای مکتوب به مسائل مرتبط با استقامت حضرت اباعبدالله(ع) در مقابل حاکمیت جور استناد کردیم.
 
اعلام محور‌های سی‌وششمین جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طی هفته‌ای که گذشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، از اعلام محور‌ها و موضوعات بخش‌های ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری سی‌وششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور خبر داد و گفت: دانشجویان متقاضی شرکت در بخش‌های مختلف شامل دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی تحت پوشش وزارت علوم هستند و باید آثار خود را برای داوری اولیه به دانشگاه محل تحصیلشان ارائه دهند.

وی در مورد زمان ارسال اثر به جشنواره، افزود: زمان دریافت آثار تا پایان مهر است و باید در دانشگاه داوری شود و پس از آن براساس سهمیه‌ای که برای هر دانشگاه در نظر گرفته شده است، اسامی راه‌یافتگان به مرحله کشوری تا پایان مهر به دبیرخانه مرحله کشوری این جشنواره، که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مستقر است، ارسال شود.
 
جام «سردار قرآنی حاج قاسم سلیمانی» برگزار می‌شود

این روز‌ها پانزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه در حال برگزاری است. یکی از فوق‌برنامه‌هایی که هم اکنون درحال اجراست، دومین دوره مسابقات اطلاعات عمومی با نام جام سردار سلیمانی است.
 
جام «سردار قرآنی حاج قاسم سلیمانی» برگزار می‌شود
 
این مسابقات در ١١ موضوع احکام دین، اندیشه اسلامی، تاریخ، تکنولوژی، ریاضی، زبان‌انگلیسی، سیاست، سینما، فوتبال، قرآن و هوش تدارک شده و از طریق سرویس ارتباط تصویری (گوگل میت) برگزار می‌شود.
 
 
معاونت توسعه و ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی اقدام به برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها می‌کند که طرح «تربیت دانشجومعلم قرآن» از جمله این دوره‌های آموزشی است.

ثبت‌نام برای حضور در دوره جدید این طرح از روز ۲۶ تیرماه آغاز شد و تا ۱۷ مردادماه از طریق نشانی isqa.ir ادامه داشت که نتیجه آن ثبت نام ۱۲۵ نفر از دانشجویان سراسر کشور در رشته‌های مختلف بوده است. این دوره از ۳۰ مردادماه آغاز شده و تا ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.
 
سومین جلسه از پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور برگزار شد

سومین جلسه از پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور، چهارشنبه ۳ شهریورماه از ساعت ١٨ تا ۱۹:۳۰، به صورت نیمه حضوری و مجازی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد و دعاخوانان ممتاز با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری، در این جلسه شرکت کردند.

براساس این گزارش، در این جلسه سیدعباس انجام، کارشناس و داور رشته دعاخوانی به صورت حضوری و رضا روان بخش کارشناس مقامات و نغمات ایرانی به صورت مجازی به نقد و تحلیل اجرای دعاخوانان پرداختند.
انتهای پیام
captcha