تداوم درگیری‌ها در پنجشیر / تلاش طالبان برای دسترسی به ایمیل‌های مقامات دولت پیشین
کد خبر: 3995110
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
آخرین تحولات در افغانستان؛

تداوم درگیری‌ها در پنجشیر / تلاش طالبان برای دسترسی به ایمیل‌های مقامات دولت پیشین

گروه طالبان امروز شنبه اعلام کرد که اعلام تشکیل دولت خود را دوباره به تعویق انداخته است. در عین حال درگیری‌ها در پنجشیر همچنان ادامه دارد و نیرو‌های طالبان مدعی تسلط بر بخش‌های مهمی از این ولایت شده‌اند، اما نیرو‌های تحت رهبری احمد مسعود اعلام کرده‌اند که این حملات دفع شده است. از سویی برای نخستین بار پس از خروج نیرو‌های غربی، پرواز‌های داخلی در فرودگاه کابل از سرگرفته شده است.

تداوم درگیری‌ها در پنجشیر/ تلاش طالبان برای دسترسی به ایمیل‌های مقامات دولت پیشین

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک، طالبان اعلام کرده است علت تعویق در تشکیل حکومت، دلایل فنی است، با این حال گفته می‌شود وضعیت درگیری‌ها در پنجشیر نیز یکی از عواملی است که منجر به تأخیر در تشکیل دولت طالبان می‌شود. انتظار می‌رفت که در روز جمعه این گروه اعلامیه‌ای درباره تشکیل دولت منتشر کند.

تداوم درگیری‌ها در پنجشیر

الجزیره گزارش کرده است که با تداوم درگیری‌ها در پنجشیر، اخبار ضدونقیضی از این منطقه انتشار یافته است. از طرفی، گروه طالبان اعلام کرده است که کنترل ولسوالی شتل و بریان در ولایت پنجشیر را به دست گرفته‌اند، اما نیروهای احمد مسعود تأکید دارند که این حمله را دفع کرده‌اند. با این حال تیراندازی در کابل به دلیل شادمانی ناشی از خبر پیروزی طالبان در پنجشیر چندین کشته و زخمی را به جا گذاشته است.

تداوم درگیری‌ها در پنجشیر/ تلاش طالبان برای دسترسی به ایمیل‌های مقامات دولت پیشین

امروز شنبه، نبردها بین گروه طالبان و نیروهای قیام مردمی و جبهه ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در روستای گل‌بهار دره پنجشیر ادامه یافت.

هر دو طرف ادعا کرده‌اند که طرف مقابل متحمل تلفات سنگینی شده است. با این حال هنوز امکان تأیید مستقل وقایع در استان کوهستانی پنجشیر وجود ندارد.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان که شامل نیروهای مخالف وفادار به احمد مسعود است، گفت که نیروهای طالبان به ارتفاعات دربند در مرز بین ولایت‌های کاپیسا و پنجشیر رسیدند، اما با مقاومت نیروهای مسعود عقب زده شدند.

تلاش طالبان به دنبال دستیابی به ایمیل‌های دولت پیشین افغانستان

به گزارش الجزیره، رویترز به نقل از یک منبع داخلی در گوگل خبر داده است که این شرکت به طور موقت تعدادی حساب نامشخص ایمیل‌های متعلق به دولت سابق افغانستان را مسدود کرده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از کارکنان دولت سابق گفته است که طالبان به دنبال دریافت ایمیل‌های مقامات دولت سابق افغانستان هستند.

با این حال، شرکت آلفابت مالک شرکت گوگل خبر بسته شدن حساب‌های دولت سابق افغانستان را تأیید نکرد و در عین حال اعلام کرد که اقدامات موقتی را برای محافظت از حساب‌های مناسب خود انجام می‌دهد.

گزارش‌های رسانه‌ای در هفته‌های پس از سیطره سریع طالبان نشان می‌دهد که چگونه حاکمان جدید افغانستان از پایگاه‌های اطلاعاتی بیومتریک و حقوق و دستمزد افغان‌ها برای تعقیب دشمنان خود استفاده می‌کنند.

رویترز به نقل از یک منبع گفته است که نمایندگان طالبان در تلاش هستند تا به ایمیل‌ها و اسناد دیجیتالی مقامات سابق که در سرورها ذخیره شده‌اند دسترسی پیدا کنند. این اسناد می‌تواند اطلاعات قابل توجهی از مقامات سابق، همکاران خارجی و همچنین افغان‌هایی را که برای نیروهای خارجی کار می‌کرده‌اند، در اختیار طالبان بگذارد.

از سرگیری پروازهای داخلی در فرودگاه کابل

 الجزیره گزارش داده است که پس از اتمام اصلاحات فنی و لجستیکی لازم از سوی تیم‌های فنی قطر، پروازهای داخلی در فرودگاه کابل از سرگرفته شده است.

خبرنگار الجزیره نیز در اولین پرواز داخلی از فرودگاه کابل به مزار شریف حضور داشته است.

سعید مبارک الخیارین، سفیر قطر در افغانستان اعلام کرده است که با تلاش متداوم تیم فنی قطری به مدت 5 روز، این تیم موفق شده است بخشی از فرودگاه کابل را مجدداً راه‌اندازی کند، به طوری که پروازهایی که برای کمک‌های بشردوستانه تعیین شده بود، توسط هواپیمای قطری حامل 15 تن کمک‌های غذایی آغاز شد.

انتهای پیام
captcha