رد ادعای تصرف پنجشیر و شدت گرفتن انتقادات از بایدن
کد خبر: 3995528
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
آخرین تحولات در افغانستان؛

رد ادعای تصرف پنجشیر و شدت گرفتن انتقادات از بایدن

طالبان در شرایطی مدعی تصرف پنجشیر شده که گروه‌های مقاومت ملی در این منطقه این اخبار را رد می‌کنند. از سوی دیگر انتقادات از جو بایدن به دلیل نحوه خروج آمریکا از افغانستان رو به افزایش است.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که وضعیت در افغانستان بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش‌بینی شده است و از طرف دیگر اخبار ضد و نقیض در مورد وضعیت پنجشیر به عنوان آخرین سنگر جبهه مقاومت ملی در مقابل طالبان همچنان منتشر می‌شوند.

در ادامه به مهمترین و جدیدترین اخبار در رابطه با تحولات افغانستان اشاره می‌شود.

رد تصرف پنجشیر توسط طالبان

سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان ادعای گروه طالبان مبنی بر تصرف پنجشیر را رد کرد و افزود جنگ و مقاومت ادامه دارد.

علی میثم نظری به رسانه‌های داخلی و خارجی گفته است که مقاومت هنوز ادامه دارد و ادعای طالبان برای تصرف کامل پنجشیر صحت ندارد.

سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که این گروه استان پنجشیر آخرین مرکز نیروهای مقاومت را بطور کامل تصرف کرده است.

 ذبیح‌الله مجاهد امروز (دوشنبه) در توئیتر خود مدعی شد که در پنجشیر تعدادی از افراد باند یاغی‌ها سرکوب شده و تعدادی هم فرار کردند و طالبان مردم پنجشیر را از شر آنها آزاد ساختند.

وی به مردم پنجشیر اطمینان داده است که با آنها برخورد تبعیض‌آمیز نخواهد شد. مجاهد گفت: «مردم پنجشیر برادران ما هستند و برای یک هدف مشترک به آنها خدمت می‌کنیم.»

کشته شدن سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان

منابع خبری افغانستان بامداد دوشنبه اعلام کردند که فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی این کشور شامگاه گذشته در جنگ با گروه طالبان کشته شده است.

روزنامه ماندگار افغانستان که مسئولان آن از استان پنجشیر و یا نزدیک با آنها هستند تائید کرده است که فهیم دشتی شامگاه گذشته در منطقه «دشتک» این استان در یک نبرد سنگین با طالبان کشته شد.

رد ادعای تصرف پنجشیر و شدت گرفتن انتقادات از بایدن

فهیم دشتی یکی از فعالان رسانه‌ای و از مدافعان خبرنگاران بود و در عرصه رسانه‌ای فعالیت می‌کرد، وی در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز که احمد شاه مسعود مورد حمله تروریستی قرار گرفت چشمش آسیب دید.

این منبع می‌نویسد که ژنرال عبدالودود یکی از دستیاران احمدشاه مسعود نیز در این جنگ کشته شده است.

هشدار در مورد بروز جنگ داخلی در افغانستان

سازمان پیمان امنیت جمعی، آمریکا، روسیه و تعدادی از فعالان و کارشناسان افغان در اظهاراتی با توجه به افزایش جنگ در افغانستان در پی حمله طالبان به پنجشیر نسبت به وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار دادند.

تاجیک‌تباران افغانستان به طالبان هشدار داده‌اند که هرگونه ادامه حمله به پنجشیر و تسلط از راه نظامی باعث تداوم جنگ و گسترش جبهه مقاومت در کشور خواهد شد.

شورای مردم شمالی، صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی و عطامحمدنور، فرمانده جمعیت در شمال هشدار داده‌اند که هرگونه تلاش برای تصرف پنجشیر از راه زور باعث گسترش جنگ خواهد شد.

به گزارش شبکه الجزیره قطر، ژنرال مارک میلی شنبه شب گفت: ممکن است جنگ داخلی در افغانستان رخ دهد.

 وی افزود: احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌تری در افغانستان وجود دارد که می‌تواند منجر به تشکیل مجدد گروه‌های تروریستی شود.

 رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادامه داد: نمی‌دانم آیا طالبان قادر خواهند بود قدرت خود را تثبیت کنند و دولت تشکیل دهند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز چندی پیش طی سخنانی در افتتاحیه نهمین کنفرانس بین‌المللی امنیت در مسکو اظهار کرد: احتمال دارد به دنبال خروج نیروهای ناتو از افغانستان جنگ داخلی در این کشور دوباره آغاز شود.

طالبان و گروگان‌ گرفتن هواپیماهای آمریکایی در افغانستان

مایک مک کال، عضو کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز ادعا کرد که طالبان مانع خروج شش هواپیمای آمریکایی از فرودگاه مزار شریف شده و خواسته‌هایی از آمریکا دارند.

این نماینده آمریکایی ادعا کرد که شش هواپیمای حامل شهروندان آمریکایی و متحدان افغان در یک فرودگاه در افغانستان نشسته است و اجازه پرواز از سوی طالبان را ندارند.

رد ادعای تصرف پنجشیر و شدت گرفتن انتقادات از بایدن

این عضو جمهوری‌خواه کنگره از تگزاس گفت که هواپیماها در چند روز گذشته در فرودگاه بین المللی مزارشریف در شمال افغانستان بوده اند اما با وجود تأیید وزارت خارجه نتوانسته‌اند آنجا را ترک کنند.

مک کال با تأکید بر این که شرایط به حالت گروگان‌گیری تبدیل شده است گفت که شرایط به نحوی در حال پیش روی است که گویا تا آمریکا طالبان را به رسمیت نشناسد، آنها این آمریکایی‌ها را رها نخواهند کرد.

شبکه سی بی اس نیوز آمریکا نیز به نقل از منابعی در کنگره آمریکا و سازمان‌های غیر دولتی اعلام کرد که طالبان مانع خروج چندین هوایپما شده و آنها را به گروگان گرفته است.

افزایش انتقادات از مدیریت بایدن در افغانستان

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی تصریح کرد که متحدان اروپایی واشنگتن نگران خطر فزاینده تروریسم در خاک خود هستند و مقصر اصلی این مسئله را نحوه مدیریت دولت بایدن در خروج از افغانستان می‌بینند.

به گزارش تارنمای شبکه بلومبرگ، این اظهارات سناتور «بیل هگرتی« پس از دیدار وی با مقامات اروپایی در لندن و بروکسل مطرح شد.

رد ادعای تصرف پنجشیر و شدت گرفتن انتقادات از بایدن

هگرتی که سفیر سابق آمریکا در ژاپن بوده، پس از بازگشت از این سفر ۴۸ ساعته طی مصاحبه ای گفت: نتیجه خروج آمریکا از افغانستان این بوده که ما اکنون بیشتر در معرض تروریسم قرار داریم.

به گفته این قانونگذار آمریکایی، دیدگاه مقاماتی که وی در لندن و بروکسل با آنها صحبت کرده این بوده که آمریکا، جهان را در خطر قرار داده و یا حداقل متحدانش را در معرض خطر قرار داده است.

از جمله دیدارها و گفت وگوهای این سناتور آمریکایی طی این سفر رایزنی های وی با بن والاس وزیر دفاع انگلیس، توبیاس الوود رئیس محافظه کار کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس بود. توبیاس الوود که خود یک کهنه‌کار ارتش انگلیس بوده، خروج انگلیس از افغانستان را یک اشتباه عملیاتی و استراتژیک خواند.

انتهای پیام
captcha