پاسخ اوقاف فارس به شیوه انتخاب داوران در مسابقات قرآن
کد خبر: 3996412
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

پاسخ اوقاف فارس به شیوه انتخاب داوران در مسابقات قرآن

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس به صورت همزمان در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد، اما برخی از شرکت‌کنندگان سؤالاتی در مورد شیوه انتخاب هیئت داوران به خصوص در بخش آقایان داشتند که در این مجال پاسخ اوقاف را خواهیم شنید.

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس به صورت همزمان در دو بخش بانوان و آقایان پنج‌شنبه، 18 شهریورماه در شیراز برگزار شد که در آن 105 نفر در هر دو بخش به رقابت پرداختند.

این مسابقات نیز مانند هر فعالیت دیگری دارای یکسری حاشیه‌هایی بود اما مهم‌ترین نکته سؤال برخی از متسابقان درخصوص شیوه انتخاب داوران به خصوص در بخش آقایان بود. گرچه در بخش بانوان رضایت نسبی از شیوه انتخاب هیئت داوران وجود داشت چرا که عمده آنان از اساتید و داوران مسابقات کشوری قرآن بودند و دیگر بهانه‌ای برای کسی باقی نمی‌ماند.

طبق شنیده‌ها در آیین‌نامه امسال مسابقات قرآن سازمان اوقاف آمده است که فقط می‌توان از اساتید و داورانی برای داوری مسابقات قرآن اوقاف استفاده کرد که در طرح ساماندهی داوران شرکت کرده و در آزمون آن پذیرفته شده باشند و در صورتی که در استان داوری با این شرایط وجود نداشته باشد، باید از داوران استان‌های همجوار که در این طرح شرکت کرده‌اند استفاده شود، اما در این دوره از مسابقات در بخش آقایان از برخی از اساتیدی استفاده شده بود که در این طرح شرکت نکرده بودند. برای پاسخ به این سؤال به سراغ سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس رفتیم تا بدانیم ماجرا چیست.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس به خبرنگار ایکنا، گفت: در استان فارس حدوداً 3 الی 4 نفر در هر دو بخش بانوان و آقایان در دوره ارتقای سطح داوری شرکت کرده بودند. در بخش بانوان این دوره از مسابقات در هر دو مرحله شهرستانی و استانی از تمام داورانی که در دوره ارتقای سطح داوری شرکت کرده بودند، استفاده شد اما در بخش آقایان تنها کسی که به عنوان داور می‌توانست شرکت کند، استاد ماهانی بود و بقیه افرادی که در دوره ارتقای سطح شرکت کرده بودند مانند حسام قانعی، محمد مهدی روحانی و محمد بهرامی‌شاد چون متسابق این دوره از مسابقات بودند، نمی‌توانستند همزمان هم متسابق و هم داور باشند، به همین دلیل از اساتیدی استفاده کردیم که در این طرح شرکت نکرده بودند.

جلالی ادامه داد: استان فارس و مانند برخی از استان استان‌ها به دلیل اینکه آن تعداد افرادی که در دوره شرکت کرده بودند، به حد نصاب نرسیده بود، نامه‌ای به سازمان امور قرآنی اوقاف فرستادیم و در آن کسب تکلیف کرده بودیم که از اساتید بومی خودمان که در دوره شرکت نکرده بودند، بتوانیم استفاده کنیم. بررسی‌هایی هم که سازمان مرکزی با توجه به رزومه داوران و فرم‌های داوری که در مرحله شهرستانی انجام شده است، این اساتید را با وجودی که در طرح ارتقا شرکت نکرده بودند، تأیید کرده و اجازه داوری در سطح استانی را داده است.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس در پاسخ به اینکه طبق آیین‎‌نامه در این شرایط آیا نباید از اساتید استان‌های همجوار استفاده می‌شد، گفت: سازمان مرکزی مجوز استفاده از اساتید بومی را داده است و وقتی این کار را انجام داده، دیگر نیازی نیست که بخواهیم از اساتید استان‌های همجوار استفاده کنیم. دستورالعمل فوق برای ابتدای سال بود و دوم اینکه شرایط کرونا به گونه‌ای بود که اجازه نمی‌داد بتوانیم از اساتید سایر استان‌ها استفاده کنیم زیرا ممنوعیت‌های تردد بین استان‌ها وجود داشت.

جلالی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری که طبق درخواست برخی از متسابقان چرا از اساتید بین‌المللی و غیر بومی در بخش آقایان استفاده نمی‌شود، گفت: در سال‌های گذشته همواره از اساتید بین‌المللی و تهران برای مرحله استانی به صورت ترکیبی استفاده کردیم و دو سال است که به دلیل شیوع کرونا تنها از داوران بومی استان خودمان استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha