چرا انگیزه‌هایی که در دهه اول انقلاب می‌دیدیم در بخشی از جامعه نمی‌بینیم؟
کد خبر: 3998169
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

چرا انگیزه‌هایی که در دهه اول انقلاب می‌دیدیم در بخشی از جامعه نمی‌بینیم؟

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در دیدار ائتلاف سراسری فرهنگیان گفت: بورس یک تجارت کاذب و صوری است، در حالی که تجارت یعنی تولید بیشتر، توسعه بیشتر و درآمد بیشتر؛ اما در بورس گاهی اوقات درآمدهای کاذب ایجاد شد که به دنبال آن توسعه‌ و توليد در كار نبود.

ارسال/ بورس تجارت کاذب است/مسئولان قبلی مدیون مردم هستندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، 26 شهریور در دیدار ائتلاف سراسری فرهنگیان، یکی از شاخصه‌های اصولگرایی را تبیین مکتب اهل بیت (ع) دانست و گفت: اصولگرایی اگر بر این شاخص باشد واقعاً اصولگرایی است؛ اما اگر بر این شاخص نباشد، اصولگرایی نیست، این شاخص فقط بحث معنویت و فرهنگ نیست بلکه گروه‌های سیاسی باید به فکر این باشند که جوان‌ها و مردم را به سمت کارآفرینی سوق بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی ما سراغ مکتب اهل‌بیت(ع) برویم، تشویق ایشان به امر تجارت را می‌بینیم؛ ادامه داد: ما از مسئولان این سؤال را داریم که آیا بورس تجارت است؟ بورس یک تجارت کاذب و صوری است، در حالی که تجارت یعنی تولید بیشتر، توسعه بیشتر و درآمد بیشتر؛ اما در بورس گاهی اوقات درآمدهای کاذب ایجاد شد که به دنبال آن توسعه‌ و توليد در كار نبود و به اين ترتيب سهام یک کارخانه بدون اینکه توسعه و تولیدش دو برابر بشود، ده برابر می‌شد، در حالی كه عقل یک بچه هم می‌فهمید که این امر کاذب است.

وی با اشاره به بازی‌های معاملاتی در بورس که موجب افزايش قیمت‌ و اشتهای کاذب در مردم شد، گفت: این اقدامات موجب ورود صدماتی به اموال مردم شد که واقعاً اگر ثابت بشود مسئولی در این ماجرا کوتاهی کرده و دقت نکرده و مردم را وارد این میدان کرده و سرمایه مردم از بین رفته، اینجا ضمان وجود دارد و هیچ تردیدی در آن نيست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با انتقاد از صدا و سیما در انتشار بخشی از سخنانش درباره بورس گفت: البته مطلبی که ما آن زمان درباره بورس گفتیم توسط رسانه‌ها قیچی شد و یک صحبتی که درباره امیرالمؤمنین(ع) هم صداوسیما پخش کرد، چون زمان به‌به و چهچه درباره بورس بود ناقص منتشر شد.

پایبندی به مکتب اهل بیت(ع)

وی تاکید کرد: اصولگرایی یعنی پایبندی انسان به تمام زوایایی که در مکتب اهل‌بیت(ع) است. مثلا اگر اهل‌بیت(ع) به نماز و عبادات تعبد خاص داشتند، ما هم تا یک مقداری از آن تعبد را داشته باشیم. اگر اهل‌بیت(ع) نسبت به جریان حاکم در جامعه خودشان توجه داشتند، یک شیعه نمی‌تواند بگوید به من چه که چه کسی حکومت می‌کند يا چه کسی بیت المال را از بین می‌برد. شیعه باید نسبت به سرنوشت خودش و نسبت به حاکم و مسئولان توجه داشته باشد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: اهل‌بیت(ع) نسبت به مستضعفین و فقرا توجه خاص داشتند و از اول زندگی تا آخر عمرشان، در این زمینه اصلا عقب‌نشینی نمی‌کردند. حتی حضرت علی(ع) هم در بستر شهادت، به فکر فقرا، ایتام و مستمندان است، در وصایای خودش اینها را مطرح می‌کند، شیعه باید همین حالت را داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اصولگرایی یعنی تمام ارکان و ابعادی که در مکتب اهل‌بیت(ع) هست توسط کسی که می‌گوید من اصولگرا هستم رعایت شود. مثلا اهل‌بیت(ع) اگر لازم می‌شد که جان خودشان را برای حفظ اسلام بدهند بلافاصله خودشان و فرزندانشان آمادگی داشتند، هر چه لازم بود مانند جهاد، شهادت، ایثار را برای اسلام انجام دادند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب به جوان‌ها و مردم انگیزه داد، گفت: بعد از انقلاب هم جوان‌ها در دفاع مقدس بودند، مردم از خورد و خوراکشان می‌زدند برای دفاع مقدس. واقعاً الآن این سؤال مطرح است که چرا آن انگیزه‌های خالص که ما در آن دهه اول انقلاب ملاحظه می‌کردیم در بخشی از جامعه - نمی‌گویم در همه – نمی‌بینیم؟ در حالي كه ما افرادي را داریم که هنوز آن روحیات را دارند اما چرا کمرنگ شده است؟
آیت‌الله فاضل لنکرانی پذیرش مسئولیت به عنوان یک وظیفه شرعی را از زوایا و شاخص‌های مکتب اهل‌بیت(ع) دانست و افزود: یک شخص اصولگرا نباید با لابی‌گری، ارتباطات، بازی‌های پشت پرده، تطمیع و برنامه‌ریزی خودش را به قدرت برساند و اگر کسی دنبال این است که اینگونه در قدرت باشد، قطعاً اصولگرا نیست. اصولگرا یعنی اگر یک مسئولیتی پیش آمد به عنوان وظیفه شرعی بپذیرد، اگر هم پیش نیامد خودش دنبالش نباشد، دنبال پست و مقام نباشد، نگوید حالا این دولت جدید آمده ما اصولگراها هر کدام باید سهم و مسؤولیتی داشته باشیم؛ این با مکتب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید اصولگرایی را از امام(ره) و رهبری یاد بگیریم، يادآور شد: رهبر معظم انقلاب بعد از پیروزی انقلاب با دعوت امام(ره) وارد شورای انقلاب شد در حالي كه خودش هيچ گاه برای رسيدن به اين جايگاه تلاش نكرد و اگر رئیس جمهور شد به‌خاطر مطالبه مردم و جامعه از ایشان بود و همه بخش‌ها با آن رأی بسیار بالا از ایشان خواستند. اگر رهبر شد مسئولیتی بود که خبرگان روی دوش ایشان گذاشتند و ایشان هرگز دنبال اینها نبود. این موارد باید شاخص اصلی باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: گاهی یک آقایی می‌گوید من چون در این انتخابات نقش داشتم باید یک پستی در فلان جا به من بدهند، این نه اصولگرایی و نه مطابق با ضوابط دینی است.

اصولگرا حقوق نجومی نمی‌گیرد

وی درباره تعریف اصولگرایی گفت: اصولگرایی یعنی همه همّ و غم من این باشد که اگر فساد در جامعه هست، فساد از بین برود؛ اگر حق مردم پایمال می‌شود بیش از آنچه که حق خودم پایمال می‌شود نگران و معترض باشم؛ اصولگرایی به این معناست که ثروت مسلمین درست و با ضابطه در اختیار مردم قرار بگیرد؛ این معنای اصولگرایی است اما اگر کسی دنبال مقام یا مال و حقوق‌های کذایی باشد، این عنوان اصولگرایی را ندارد.

وی با اشاره به سخنی از مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در یک مجلس درس که فرمودند: من که 50 سال است اسلام را درس می‌دهم، نمی‌توانم بگویم من اسلام شناسم، حضار را به درک معرفت اهل بیت(ع) توصیه کرد و افزود: اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) خیلی عظمت دارد، این طور نیست که بگوئیم با دانستن دو روایت و دو آیه، ثقلین را بلد هستیم، نه! اگر صدها سال خدا به انسان عمر بدهد باز گوشه‌ای از حقیقت امامت و معارف اهل‌بیت(ع) را نمی‌تواند پیدا کند، زیرا آن بزرگواران متصل به علم و قدرت نامتناهی بودند و همه چیز را خدای تبارک و تعالی به ایشان عنایت فرموده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به خیال باطل دشمنان انقلاب و یک عده‌ خارج‌نشین که برای پايان انقلاب روزشماری می‌كنند، گفت: اینها از اول انقلاب این خیال‌های باطل و خواب‌های پریشان را داشتند، کاری به آنها نباید داشته باشیم بلکه ما باید به این فکر کنیم که این انقلاب باید برای نسل‌های آینده بماند. مردم باید بدانند که انقلاب برای تصاحب قدرت برای یک جمع نبوده، انقلاب برای این بوده که مردم آن حقیقت وجودی خودشان حفظ بشود و به فعلیت برسد؛ عزت، استقلال و رفاه برای مردم باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآوری کرد: در اسلام اینگونه است که وقتی می بینیم یک مسلمان مورد احترام قرار گرفت باید لذت ببریم؛ اگر دیدیم یک مسلمان مورد اهانت قرار گرفت، بدانیم اهانت به یک مؤمن اهانت به خداست، کمک به یک مؤمن کمک به خداست، اینها چیزهایی است که به ما یاد دادند. این فرهنگ باید در مردم بیشتر مطرح باشد، مردم بدانند امام(ره)، رهبری، شهدا، آنهایی که واقعا برای این انقلاب تلاش کردند اینطور نبوده که شاه را بردارند و خودشان جای او بنشینند.

انتهای پیام
captcha