پیام‌های تسلیت در پی رحلت آیت‌الله حسن‌زاده آملی
کد خبر: 4000279
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

پیام‌های تسلیت در پی رحلت آیت‌الله حسن‌زاده آملی

مسئولان لشکری و کشوری در پی رحلت حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی پیام تسلیت صادر کردند.

به گزارش ایکنا، مسئولان لشکری و کشوری در پی رحلت حضرت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی پیام تسلیت صادر کردند.
 

پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّه  قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ  إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ [آيا چنين كسى بهتر است] يا آن كسى كه او در طول شب در سجده و قيام اطاعت [خدا] مى ‏كند [و] از آخرت مى‏ ترسد و رحمت پروردگارش را اميد دارد بگو آيا كسانى كه مى‏ دانند و كسانى كه نمى‏ دانند يكسانند تنها خردمندانند كه پندپذيرند. (زمر، آیه 9)
رحلت ملکوتی حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی حکیم ذوفنون، عالم وارسته، موحد، خداشناس، فرهیخته، فرزانه و فیلسوف والامقام را درآستانه‌ اربعین حسینی‌(ع) به محضر آقا امام زمان(عج) و نایب برحقش امام خامنه‌ای حفظه الله و به بیت مکرم و خاندان پاک و شریف آن عزیز سفر کرده، حوزه‌های علمیه و تمامی دوستداران و علاقمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
 
نبوغ سرشار و سخت‌کوشی ایشان از نوجوانی تا پایان عمر گران‌بهایشان، همواره زبانزد اساتید و شاگردان معظم له و تفکر و تدبر و تزکیه همنشین دائمی شان بود؛ که نتیجه آن سال‌ها تدریس و تحقیق در حوزه‌های علمیه و پرورش شاگردانی بزرگ است. اعتقاد آن فیلسوف عارف به وحدت قرآن و برهان و عرفان در آثار متعددی از تالیفات ایشان شامل؛ قرآن هرگز تحریف نشده، الهی‌ نامه، رساله‌‏اى در تضاد، رساله‌اى در علم، نهج الولایه، دروس اتحاد عاقل بمعقول، وحدت از دیدگاه عارف و حکیم و ... منتشر شده و تشنگان معارف اسلامی را سیراب نموده و راهنمای دوستداران ایشان و به خصوص جوانان مؤمن و جویند علم و دانش است.
 
از خداوند متعال برای این استاد بزرگ، متخلق به اخلاق الهی و حکیم توانمند، رحمت و رضوان الهی مسألت می‌نمایم و بر روح بلند ایشان درود و سلام می‌فرستم. رحمه اللّه تعالی علیه، رحمه واسعه و أسْکَنَه اللّه تعالی فی بُحْبوحات جَنّاتِه و حَشَره اللّه تعالی مع مولانا أمیر ألمؤمنین(ع)
 
سعیدرضا عاملی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
 

وزیر خارجه درگذشت آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفت

 
متن پیام تسلیت حسین امیرعبداللهیان به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ
 
ارتحال ملکوتی عالم ربانی، عارف وارسته نستوه و فیلسوف‌ فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.
آن عالم فرزانه و معلم اخلاق یکی از برجسته ترین اندیشمندان و فلیسوفان اسلامی و خزانه علوم مختلف و عرفان و اخلاق در دوران معاصر بودند و عمر پربرکت خویش را صرف‌ نشر و ترویج مبانی قرآن کریم و سیره نبوی و معارف‌اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کردند.
خلوص و معنویت ایشان موجب نفوذ کلام مشفقانه و ناصحانه و محبوبیت و علاقه مندی ملت شریف و جوانان مومن به ایشان بود و آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود.
 
اینجانب ضایعه ارتحال آن عالم فرزانه را به محضر نورانی امام زمان (عجل الله)، مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان ایشان و آحاد مردم شریف و مومن مازندران و خطه سرافراز آمل به خصوص بیت معزز و مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و در آستانه اربعین حسینی برای آن عالم جلیل القدر علو درجات و همجواری با امامان و صلحاء و علماء و مقربین درگاه الهی و شهدای کربلاء مسئلت می‌کنم.
 
پیام تسلیت رئیس جهاد دانشگاهی مازندران 
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
 
همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی، عالم ربانی، فیلسوف مجاهد، مجتهد و دانشمند کم‌نظیر جهان اسلام، حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی، به لقاءالله پیوست. درگذشت این فیلسوف مجتهد که عمر گرانبها و پربار خود را صرف کسب علم و دانش و توجه توامان به کمال و معرفت هستی نهاد، فقدان عظیمی است.
 
این ضایعه دردناک را خدمت حضرت بقیه‌الله الاعظم، مقام معظم رهبری، خانواده محترم، دوستان، شاگردان و مردم شریف مازندران و آمل تسلیت گفته و از خداوند منان، رحمت واسعه را برای ایشان خواستارم.
 
محمدرضا شافیعان
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران
 
 
پیام تسلیت وزیر بهداشت 
 
قال رسول الله(ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء؛ وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‎ای ایجاد می‎شود که هیچ چیزی نمی‎تواند جای آن را پر کند. 
رحلت علامه فرزانه، متفکر و فیلسوف نامدار  علامه حسن‌زاده آملی موجب تاسف و تالم فراوان اینجانب گردید.
 
ارتحال آن عالم برجسته و معلم اخلاق که عمر بابرکت خود را در ترویج علوم مختلف از جمله دروس حوزوی و معارف نورانی اهل بیت(ع) صرف کردند را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و مردم شریف استان مازندران و خطه سرافراز آمل تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقیه پارسا رحمت واسعه الهی و برای سایر بازماندگان این بیت شریف، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
 
دکتر بهرام عین اللهی 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی
 
 
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در استان گیلان
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
ارتحال فقیه وارسته، حکیم با بصیرت و عارف واصل آیه الله علامه حسن حسن‌زاده آملی که عمر خود را در راه تعلیم و تربیت دانشمندان برجسته صرف نمود، موجب تألم و تأثر گردید.
 
این جانب این ضایعه مؤلمه را به ساحت مقدس ولی عصر (سلام الله علیه) و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌نمایم.
 

پیام تسلیت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ»

ارتحال جانسوز علامه عالی‌قدر، عارف روشن ضمیر آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی، همزمان با موسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب عاشورا، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

شهره و آوازه آن استاد برجسته اخلاق و پارسای پرهیزگار و صیقل یافته در الهام الهی که آثار و تألیفات شگفت‌انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و... او تجلی‌گاه جامعیت علمی و معنوی ایشان و به تصدیق عالمان برجسته آیینه‌ مهارت، تتبع و تبحر او در علم و بردباری و تحمل در عمل است، پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و طالبان علم و دانش و سالکان الی الله خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و اندوه بی پایان را به پیشگاه حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنا فداه) و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خاندان مکرم و بازماندگان ارجمند آن فقیه فقید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم و نعیم برای روح مطهر و متعالی آن عارف مخلص، رحمت و مغفرت و برای آحاد داغ‌دیدگان مکرم صبر و شکیبایی و تسلی مسئلت می‌جویم.

سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

 

پیام تسلیت علی‌اکبر صالحی، قائم‌مقام فرهنگستان علوم

با نهایت تاسف و تاثر اطلاع یافتم که در آستانه ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله حسن حسن‌زاده، آملی پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت مستمر و خستگی ناپذیر در مسیر روشنگری و احیا و ترویج معارف و تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) دعوت حق را لبیک گفته و به لقاءالله پیوسته است.

بی‌شک تلاش‌های بی‌وقفه و خدمات ماندگار آن مجاهد نستوه و عالمِ عامل به مکتب انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در دیوان عدل الهی ثبت و بر علو درجات آن استاد معظم خواهد افزود.

 

پیام انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

در گذشت علامه حسن‌زاده آملی این عالم فرزانه و برجسته جهان اسلام را به رهبر معظم انقلاب، مردم ایران، مجامع علمی و بیت محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. فقدان ایشان برای اسلام و مسلمین ثلمه بزرگی است که به آسانی ترمیم نخواهد شد.

 

پیام علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی

اطلاع حاصل شد دانشمند معظم، حضرت علامه حسن‌زاده آملی، در آستانه اربعین شهادت آقا اباعبدالله الحسین(ع)، دعوت حق را لبیک و به دیدار معبود شتافته‌اند.

اینجانب با نهایت تاثر و تاسف قلبی، فقدان آن محقق پیشکسوت، عالم ربانی و فقیه صمدانی را که از اوتاد و ارکان و اکابر حوزه‌های علمیه و مفاخر ایران اسلامی و جهان تشیع بودند، به حضور حضرت بقیةالله الاعظم(عج)، رهبر فرزانه انقلاب و ملت فهیم ایران، خصوصا مریدان و شاگردانش، تعزیت و تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند مهربان برای آن خادم اهل بیت(ع)، رحمت واسع و موانست با امیر علم و بیان، علی(ع) و برای همه مصیبت‌دیدگان، علی‌الخصوص بیت مکرمش، صبر جمیل و اجر جزیل، مسالت می‌کنم.

 

پیام حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

از این عارف، فقیه، حکیم، متکلم، طبیب، ریاضی دان، فیلسوف، منجم، ادیب، شاعر و نابغه دوران، حدود ۲۰۰ اثر در عرصه‌های گوناگون حیات بشری باقی مانده که هر یک چراغی پر نور، فرا راه سلوک بشری است.این مصیبت بزرگ را به محضر امام عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظیم الشان دینی، حوزه‌های علمیه، دانشمندان، اساتید، عموم شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (س) و خصوصا خانواده محترم و داغدار ایشان تسلیت می‌گویم.

 

پیام آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

درگذشت فقیه عالی مقام، عارف بالله و یار صدیق رهبری، حضرت علامه حسن‌زاده آملی را به محضر امام زمان(عج)، نائب بر حق ایشان و مردم عزیز ایران اسلامی، تسلیت می‌گویم.

این عارف ربانی در طول عمر با برکت خود، همواره در راستای حق و حقیقت و اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) گام برداشته‌اند. تالیفات گرانسنگ ایشان در حوزه‌های مختلف علمی، نشانگر وزانت بالای علمی این دانشمند برجسته جهان اسلام بوده که این آثار، چراغ راه رهروان علم و دانش و همچنین سالکان و عارفان الی الله خواهد بود.

آیت‌الله حسن‌زاده آملی، عالمی ذوفنون و وزنه‌ای در ساحت علم، تقوا و عرفان ناب اسلامی به شمار می‌رفتند و رحلت ایشان حقیقتاً ثلمه به اسلام و جامعه علمی است. (إذا مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمة لا یسدّها شیء إلی یوم القیامة)

اینجانب ضمن عرض تسلیت مجدد رحلت این عالم وارسته، برای ایشان از درگاه ایزد منان علو درجات مسئلت نموده و برای خاندان معظم و خیل عظیم دوستداران ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان
رئیس مجلس خبرگان رهبری

 

پیام فرمانده کل سپاه

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عروج ملکوتی علامه پارسا، عارف الهی حضرت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی در ایام اربعین حسینی موجب اندوه و تاثر فراوان شد.

این شخصیت کم‌نظیر که در منظومه مفاخر برجسته حوزه‌های علمیه و جهان تشیع به مانند خورشیدی عالم تاب می‌درخشید، عمر پر برکت و حیات طیبه خود را پیوسته صرف علم و اجتهاد در راه اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تربیت شاگردان فاضل نمود و آثار و تالیفات فاخر و نورانی اشان گنجینه‌ای بزرگ و گرانسنگ است که همراه با ارادت عاشقانه و بی‌پیرایه مردم به ویژه جوانان، جلوه‌ای از برکات و فضایل وجود شریف آن عبد صالح خدا، مدافع و حامی ولایت و اسوه اخلاق، تقوا و فضیلت بشمار رفته و  ایشان را برای همیشه جاودانه و  راهنمای سالکان و طالبان کمال و قرب الی الله قرار می‌دهد.

این ضایعه اسفناک و مصیبت عظمی را به محضر حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت معظم له و عموم شاگردان و علاقه‌مندان آن عالم وارسته تسلیت و تعزیت عرض نموده و از ذات اقدس باری تعالی برای ایشان علو درجات و همجواری با پیامبر اعظم(ص) و برای بازماندگان و سوگواران مکرم صبر و شکیبایی توأم با پاداش صابرین مسئلت می‌جویم.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

پیام غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

انّا للّه و انّا الیه راجعون

رحلت روحانی ارجمند علامه بزرگوار آیت‌اللّه حسن‌زاده‌آملی را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و به حوزه‌های علمیه و هموطنان و همشهریان آن استاد عالیقدر تسلیت می‌گویم. ایشان نمونه‌ای تمام‌عیار و آئینه‌ای تمام‌نما از شخصیت‌های جامع علم و عمل بودند که در تاریخ معارف اسلامی از آنان به‌عنوان «حکیم» یاد می‌شده است.

از خداوند متعال برای آن عالم ربانی علو درجات طلب می‌کنم و امیدوارم حوزه‌های علوم دینی ما بتوانند با بهره‌مندی از سنت گرانبهایی که بزرگانی چون ایشان را در دامن خود پرورده، در تربیت امثال آن مرحوم مستدام و موفق باشند.

غلامعلی حدادعادل

 

پیام حجت الاسلام رضا غلامی
رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی

انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی و ذوفنون، حکیم و عارف والامقام و مرشد اهل سلوک الی الله، حضرت آیت الله العظمی حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه برای جامعه الهی به ویژه حوزه های علمیه جانسوز است. این شخصیت نورانی که دهه های متوالی از سعی و کوشش مجدانه در جهت بسط و تعمیق حکمتِ جامع اسلامی و عرفان‌ ناب اهل بیت علیهم السلام دریغ نداشت، و همواره یار و یاوری صدیق برای انقلاب اسلامی بود برای همیشه به عالم ملکوت سفر کرد و اهل معنا و تعالی را در حسرت تداوم بهره گیری دنیوی از فیوضات خود باقی گذاشت.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه، رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و همچنین‌ جمیع رهروان مسیر قدسی اسلام تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علوّ درجات آن علامه فقید را مسالت دارم. همچنین امیدوارم بهره‌گیری عمیق از دهها اثر گرانسنگ مرحوم استاد به یکی از برنامه های اصلی مراکز علمی و تحقیقی حوزه و دانشگاه تبدیل گردیده و به یاری خداوند غور در این آثار، کمک موثری به گشایش راه های تازه در ساحت علم و معرفت منجر گردد.

پیام علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل

این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون، علامه دهر و عارف واصل بود و در علوم مختلف تبحر و تسلط داشت و عمر بابرکت خویش را در راه تبیین ارزش‌های بلند اسلامی و  معارف اهل بیت(ع) مصروف کرد و با کلام شیوا و نافذ خویش دل‌های بسیاری را روشن و شاگردان فراوانی را در مکتب اسلام و قرآن پروراند و آثار ارزشمند و کم‌نظیر این عالم مجاهد و نستوه در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و ... نشانه‌هایی از اندیشه‌های ژرف و عمیق ایشان دارد.

 

پیام محمدعلی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری


انّالله و انّا الیه راجعون

به مشیّت مقدّر و رضای پروردگار سر فرود می‌آوریم و به تلخی و درد دریغاگوی غیاب بزرگ‌مردی می‌‌شویم که مرگ هرگز نمی‌تواند نام و نشانش را فرو نشاند. شکوه علم و دانش مرهون بزرگ‌مردان و عارفانی است که عمر پربرکت خویش را صرف عزتمندی و تعالی دانش و معرفت کرده‌اند.

عالم جلیل‌القدر «علامه حسن‌زاده آملی» مسافر بهشت شد و اکنون ارادتمندان و شاگردانش در فقدان او به سوگ نشسته‌اند. ایشان را با مهر بدرقه می‌کنیم که به نیکی و بزرگی سزاوار همسایگی با حضرت حق است.

اینجانب عروج روح بلند و ملکوتی این عالم جلیل‌القدر، فیلسوف فقیه و وارسته، عارف و استاد دروس حوزوی را به محضر نورانی قلب عالم امکان، حضرت بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، خاندان مکرم ایشان، استادان حوزه و دانشگاه و تمامی ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. قطعاً روح مطهر ایشان با انبیا و اولیا الهی محشور و همنشین خواهد بود.

 

پیام محمد جواد حاج علی اکبری
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

ارتحال عالم ربانی، فقیه صمدانی، حکیم متالّه، علامه ذوفنون، حضرت آیت الله حسن زاده آملی، موجب تأثر و تأسف شدید جامعه اسلامی و حوزه های علمیه و مجامع دانشگاهی و علمی است.
ایشان جزو مفاخر علمی و روحانی جهان اسلام و تشیع بودند که عمر پربرکت خود را در راه تحصیل و تعلیم علم و دانش در رشته‌های مختلف آن صرف کردند و با مجاهدتی بی‌نظیر در راه تحقیق و تألیف و تعلیم علوم اسلامی و تربیت نفوس، لحظه‌ای از پا ننشستند و علاوه بر تقدیم صدها شاگرد فرزانه و دانشمند، ده‌ها تالیف قیّم و کم نظیر را از این حیات عارفانه و زاهدانه، برای جهان اسلام به جای گذاردند.
مجلس درس او و محفل انس او چه در قم مقدسه و چه در روستای زادگاهش، مأمن جان‌های شیفته و مستعدی بود که از راه‌های دور و نزدیک به سوی آن می‌شتافتند و از برکت انفاس قدسی و اخلاق والای انسانی آن عالم پارسا و خوش محضر، بهره‌های وافر می‌بردند.
جهاد علمی و پژوهشی، تلاش تألیفی، سلوک روحانی، اخلاق الهی و محفل انس و بیانات شیرین و درس آموز ایشان الگویی جاودانه برای همه کسانی است که در راه علم و معرفت و سلوک ربانی گام می‌نهند و چشم به قله‌های آن می‌دوزند.
علامه حسن زاده آملی از ابتدای نهضت امام خمینی(ره) تا واپسین لحظات عمر شریفش همواره در تأیید و حمایت از انقلاب و نظام اسلامی و امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب گام برداشت و همگان را به تبعیت و اطاعت از امام جامعه اسلامی فراخواند.
ایشان در آستانه انقلاب اسلامی و در آغازین سال‌های آن، در خطّه عالم خیز و شهید پرور آمل پیشتاز و پرچمدار بود و خانه و منزل او در دوران اوج گیری انقلاب و پس از پیروزی، مأمن و مأوای انقلابیون و مردم آن دیار بود.
آن عالم مردمی و خدمتگزار از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و در ایام حضور در آمل به اقامه نماز جمعه اهتمام داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام و امام جمعه آمل به اقامه این فریضه الهی و سیاسی پرداخت و با بصیرت و سعه صدر و نفس قدسی خود، به هدایت مردم و مسئولان پرداخت و نقش بی‌بدیلی را در این عرصه ایفا کرد. و از آن پس نیز، تا پایان حیات مبارک خود بر این مسیر، ثابت قدم ماند.
اکنون و در آستانه اربعین حسینی، روح بلند آن عارف سالک توحیدی به میهمانی موالیان مکرمش شتافته و در جوار رحمت واسعه الهی سکنی گزیده است.رحمت خدا بر آن جان پاک و روح تابناک باد.
اینجانب به نمایندگی از اعضای محترم شورای سیاستگذاری و نمایندگان معزز ولی فقیه و ائمه مکرم جمعه سراسر کشور این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه امام زمان علیه‌السلام و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عالیقدر تقلید و حوزه‌های مقدسه علمیه و جوامع علمی و معرفتی بخصوص خاندان مکرم ایشان و به ویژه علمای بزرگوار و مردم مؤمن و انقلابی شهرستان آمل تسلیت و تعزیت می گویم.

پیام آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه تهران

باسمه تعالی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الإِسْلامِ ثُلْمَةٌ لایَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه

خبر ارتحال عارف سالک، فیلسوف فرزانه، نادره‌ دوران، بقیة السلف، میراث دار معارف اهل بیت نبوت (س)، علامه‌ ذوفنون، آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی (قدّس الله نفسه الزکیّه)، مایه‌ تالّم و تأسف عمیق گردید؛ این عالم ربانی تربیت یافته‌ی محضر اساطین معرفت و معنا در عصر حاضر بود و درک ساحت معرفتی حضرات امام خمینی، علامه‌ الاهی قمشه‌ای، علامه‌ ابوالحسن شعرانی طهرانی، علامه‌ محمدحسین طباطبایی (قدس الله اسرارهم) از او شخصیت بی‌بدیلی ساخته بود. او جامع معقول و منقول، و صاحب علوم درسی  و نفسی، و مجمع مراتب عالی سلوکی بود.

آن عالم عظیم‌الشان از سرمایه‌های معرفتی کشور و از پشتوانه‌های معنوی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بشمار می‌رفت، و فقدانش الحق مصداق بارز ثُلمه بر پیکره‌ی اسلام، کشور و نظام اسلامی قلمداد می‌شود. با فقدان قله‌های علمی معنوی از جمله این فقید فلاح‌نمون در سنوات اخیر، حوزه‌های علمیه‌ و جامعه‌ی دینی‌ بیش از پیش، دچار فقر و فتور معرفتی و معنوی گشته و می‌گردد.

اینجانب این ضایعه‌ مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید، نیز حوزه‌های علمیه‌ (صانها الله عن الحدثان) و بیت مکرم آن راحل رستگار، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت در جوار الهی، و برای متربیان و مریدان، وابستگان و دلبستگان، خاصه قرزندان آن عارف عظیم صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جناته.

اقلّ الطلبه
علی‌اکبر رشاد
۴، ۷، ۱۴۰۰/ نوزدهم صفر المضفر ۱۴۴۳

 

پیام آیت الله نوری‌همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

رحلت حکیم متأله و عالم فرزانه حضرت آیت الله العظمی علامه حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.

جامع بودن در علوم عقلی و نقلی، تربیت و پرورش شاگردان برجسته، و برخوردداری از فرهنگ انقلابی در سطح بسیار بالا از ویژگی‌های ممتاز ایشان بود که تألیفات متعددی در حوزه‌های مختلف علوم در جهت ترویج و تبین معارف اسلامی و نشر تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از خود به یادگار گذاشتند که حقاً در جامعیت و ذوفنون بودن کم نظیر بودند.

فقدان آن عالم وارسته علم و عمل و تقوا را به حوزه‌های علمیه، جامعه علمی ، شاگردان و علاقمندان و فرزندان معظم له و خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده از خداوند قادر متعال غفران و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم مسئلت می‌نمایم.
حسین نوری همدانی
۴ مهر ماه

 

پیام آیت‌الله هادوی تهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَیْنَاهُ رَحْمَهً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا (الکهف، ۶۵)

سیر لاهوتی و سفر ملکوتی سالک مجذوب، عبد معتوق، عاشق محبوب، شیفته آل الله، ناصح خلق الله، جناب استاد حضرت آیه الحق علامه فرزانه حسن حسن زاده آملی قدس الله نفسه الزکیه اندوه زمینیان و شادمانی آسمانیان را در پی داشت. اندوه در از دست دادن گوهری که صیقل روح بود و نشان دهنده راه. یگانه‌ای که در عشق به اهل البیت(ع) کم نظیر و در تلاش برای رسیدن به حقیقت کم بدیل بود.

شاگردان فراوان و کتاب‌های بسیار، تنها اندکی از توشه پر بار آن بزرگوار محسوب می‌شود.

این جانب مصیبت جانکاه فقدان آن عارف واله را به حضور مقدس ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب دام ظله و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و علما و فضلا به ویژه شاگردان و شیفتگان ایشان و وابستگان به این وجود ذی جود تسلیت عرض می‌کنم و برای همه آنان صبرجمیل و اجر جزیل و برای آن سفرکرده که صد قافله دل در غم اوست حشر با محمد و آل محمد علیهم السلام از درگاه خداوند متعال خواستارم.

 

پیام احمد وحیدی، وزیر کشور


باسمه تعالی

ارتحال عالم ربانی علامه ذوالفنون، عارف واصل، معلم نفوس؛ حضرت آیت الله حسن‌زاده آملی را به محضر حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض می‌نمایم.

حقایق نابی که در نوشته ها و فرمایشات توحیدی ایشان موج می‌زند، گوارای وجود مشتاقان معارف الهی باد.

امید است که همه ما، بویژه جوانان، هر چه بیشتر از برکات علمی و معنوی نوشته‌های ذی قیمت و متعالی ایشان بهره بگیریم.

 

پیام حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم حوزه علمیه قم

با اندوه و تاسف ارتحال ملکوتی عالم متاله، علامه ذوالفنون حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی رضوان‌الله تعالی علیه را به محضر حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار و حوزه‌های علمیه و به‌خصوص فرزندان و شاگردان معظم له تسلیت عرض می‌کنم.

در آستانه اربعین حسینی مردی از میان ما رفت که تجسم ایمان و علم و معنویت بود، استادی کم‌نظیر که خامه پرمغزش آثار و برکات مکتوب و منقول زیادی به یادگار گذاشت؛ آثاری سنجیده و عمیق که گویای تحقیق و تدقیق مفصل و مطول او بود.

 انسانی که حکمت، معنویت و شکوه عبودیت را در نظر و عمل به شاگردانش می‌آموخت و در عین حال اسطوره طلب علم بود و تا پایان عمر شریفش، بر بیش‌دانایی اهتمام داشت.
 از ساحت قدسی خداوند متعال علو درجات معظم له و صبر و اجر برای بازماندگان، شاگردان و ارادتمندان آن عزیز سفر کرده را مسئلت می‌کنم.

پیام حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت عالم ربانی و فیلسوف متأله، استاد بی‌بدیل، علامه ذوالفنون حسن حسن‌زاده طبری آملی -که از اوتاد و کملین بودند- بی‌شک مصداق کلام نورانی رسول اکرم(ص) است که با فقدانش، ثلمه جبران‌ناپذیری بر پیکره اسلام وارد شد.

عالِمِ زاهد و عارف موحدی که تا بن‌دندان، محضر خدا بودن عالَم را درک کرد و در عین زهد و بی‌پیرایگی و علی‌رغم اینکه عصاره علم و حکمت اساتید والامقامی چون علامه طباطبایی را در روح و جان محفوظ داشت، در بسیاری از علوم عصر خود، به مرتبه اعلی و استادی رسید و به تربیت توحیدی نفوس پرداخت و با درک مقام والای ولایت فقیه، مسیر کمال نهایی را در پیروی از امام و رهبری معنا کرد.

اینجانب با نهایت تأسف و با اندوهی عمیق فقدان آن استاد و حکیم ارزشمند را از صمیم قلب به محضر حضرت حجت(عج)، رهبر فرزانه انقلاب، حوزه علمیه و همه شاگردان و بازماندگان محترم تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای روح بزرگ آن عالِم فقید، علو درجات و همنشینی با اهل‌بیت(ع) و اولیای الهی و برای خانواده معزز و شریف ایشان و همه وابستگان و موحدان پاکباخته و اندوهگین از رحلت ایشان، صبر و اجر مسئلت دارم.

پیام حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسد‌ها شیء

در آستانه اربعین حسینی، خبر ارتحال عالم پارسا و شخصیت کم‌نظیر عرصه حکمت و عرفان و فقاهت، حضرت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی باعث تأسف و تأثر گردید.

فقدان این عالم ربانی و استاد برجسته اخلاق و عرفان، بی‌شک خسارتی جبران‌ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و جهان اسلام به شمار می‌آید.

اینجانب رحلت این چهره معنوی و والامقام و دلبسته و حامی انقلاب عظیم اسلامی را، که سال‌های عمر شریف خود را در مسیر دانش و پژوهش و نشر معارف اسلامی و ارتقای فرهنگ اصیل و ناب اسلامی مصروف داشت، به محضر حضرت، ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم و بستگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان، شکیبایی و اجر الهی مسئلت دارم.

انتهای پیام
captcha