نشانه دوستان و پیروان واقعی پیامبر(ص) چیست؟ + فیلم
کد خبر: 4006259
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
پیام‌آور مهر / 3

نشانه دوستان و پیروان واقعی پیامبر(ص) چیست؟ + فیلم

قرآن می‌فرماید: مؤمنان واقعی و پیروان واقعی پیامبر کسانی هستند که هرچه فریاد دارند بر سر دشمنان یکدیگر می‌کشند اما به یکدیگر که می‌رسند عطوف و مهربان هستند و خطاها را نادیده می‌گیرند.

به گزارش ایکنا، هفته وحدت و میلاد رسول مکرم اسلام(ص)، فرصتی است تا مسلمانان بیشتر درباره ایشان بخوانند و بشنوند و سیره و سنت آن «پیام‌آور مهر» را مرور کنند.

به همین جهت به سراغ دکتر محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد دانشگاه تهران رفتیم تا از او بشنویم که چرا پیامبر اسلام را «رحمت برای همه» معرفی کرده‌اند و از طرفی وظیفه ما به عنوان مسلمان در تبعیت از ایشان چیست.

بخش‌ سوم این درس‌گفتار به شرح ذیل است:

پیامبر بزرگواری که این روزها در جشن ولادت پربرکت او قرار داریم یاران، دوستان و پیروانی داشت و دارد اما نشانه این دوستان و پیروان واقعی چیست؟ قرآن می‌فرماید نشانه اینها، دوست داشتن یکدیگر است.

مؤمنان واقعی و پیروان واقعی پیامبر(ص) کسانی هستند که هرچه فریاد دارند بر سر دشمنان مشترک می‌زنند اما به یکدیگر که می‌رسند عطوف و مهربان هستند، گذشت دارند و خطاها را نادیده می‌گیرند.

خدای متعال در قرآن فرموده است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ؛ محمد(ص) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند»(فتح/ 29) کسانی در دنیا و آخرت با پیامبر هستند که نسبت به یکدیگر رحم دارند، دلسوز یکدیگرند و به هم عشق می‌ورزند.

خداوند در آیه 71 سوره توبه نیز می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است»

مردان و زنان مؤمن دوستدار یکدیگر هستند و چون یکدیگر را دوست دارند به سرنوشت جمعی خودشان حساس هستند و وقتی می‌بینند نابینایی است و چاهی، خاموش نشستن را گناه می‌دانند و به خوب شدن کمک کرده و مانع ارتکاب اعمال زشت می‌شوند.

طبق آیه‌ای که بیان شد امر به معروف و نهی از منکر ناشی از شدت علاقه و محبت به یکدیگر است نه سرک کشیدن و فضولی در زندگی دیگران.

زنان و مردان مومن، یکدیگر را دوست دارند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و بعد قرآن می‌فرماید؛ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ.

انتهای پیام
captcha