نگرانی از احتمال مقدمه‌چینی آل‌ سعود برای اعدام اندیشمندان زندانی
کد خبر: 4007931
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

نگرانی از احتمال مقدمه‌چینی آل‌ سعود برای اعدام اندیشمندان زندانی

تحلیلگران و ناظران معتقدند اقدام رژیم آل سعود در درخواست از خطبای جمعه برای محکومیت مجدد جریان موسوم به السروریه در خطبه‌های نماز جمعه دو روز پیش این کشور به منظور مقدمه‌چینی برای اعدام اندیشمندان زندانی در این کشور با متهم کردن آنها به این جریان است.

به گزارش ایکنا به نقل از مرآة الجزیره، محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی که با شکست‌های پیاپی در منطقه روبه‌رو بوده خشم خود را در داخل عربستان خالی می‌کند و قربانیان آن فعالان، مخالفان و علمای دین هستند و از این طریق به دنبال تقویت سلطه در حال فروپاشی خویش است.

اینجاست که موج بی‌وقفه بازداشت‌ها و اعدام‌ها که تاکنون صدها نفر را دربرگرفته و همچنان عده‌ای را هم هر لحظه به مرگ تهدید می‌کند، می‌توان تفسیر کرد.

عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان سعودی اعلام کرده بود که خطبه روز جمعه گذشته(سوم آبان ماه جاری) در سراسر این کشور به هشدار درباره گروه موسوم به السروریه که عربستان آن را تروریستی می‌خواند، اختصاص داشته است.

رژیم آل سعود مدعی است که این گروه به طور محرمانه به دنبال دستیابی به اهداف خود و در رأس آن تحریک مردم به شورش علیه حکومت و ایجاد تفرقه میان مسلمانان و گسترش جنگ‌ها در کشورهایشان است.

این وزیر سعودی، السروریه را یکی از نمادهای اخوان‌المسلمین خواند و درباره خطر آن برای کشورش هشدار داد.

وزارت امور اسلامی عربستان سعودی پس از پایان خطبه نماز جمعه هفته گذشته عربستان سعودی گفت که گروه السروریه در تأسیس دو گروه القاعده و داعش سهیم بوده است.

فعالان می‌گویند، وقتی که بار دیگر خطبه‌ها و کمپین‌هایی در حمله به السروریه شکل می‌گیرد، یعنی این گروه در عربستان سعودی بزرگ و تأثیرگذار بوده است.

 کاربران می‌گویند، مسائل مورد اهمیت شهروندان سعودی امنیت و معیشت شریف آنهاست، بیش‌تر از  اینکه گروه السروریه برایشان مهم بود زیرا هر گونه مبلغ غیر وابسته به این گروه هم می‌تواند مشمول السروریه شود.

نهاد امر به معروف و نهی از منکر عربستان سعودی از زمانی که صدها نفر از اعضای آن به ادعای داشتن اندیشه‌های افراطی برکنار شدند و اختیارات سابق آن نیز محدود شد، عمده فعالیت خود را روی مقابله با اخوان‌المسلمین و جریان السروریه متمرکز کرده است.

این نهاد، السروریه و اخوان‌المسلمین را خوارج خوانده و بیلبوردهای بزرگی در سطح خیابان‌های عربستان سعودی و مکان‌های تجاری در دعوت به مقابله با این گروه‌ها وجود دارد.

در خصوص این تصمیم رژیم آل سعود، عضو کمیته رهبری جنبش خلاص می‌گوید: بعید نیست که در مقطع پیش رو بن سلمان همه کارت‌ها را به هم بریزد، از توقف تجاوز به یمن خبر بدهد و نگاه‌ها را به سمت اعدام شیخ سلمان العوده و حسن فرحان المالکی معطوف از مبلغان و اندیشمندان عربستانی منتقد رژیم آل سعود دارد.

این معارض سعودی با اشاره به احتمال اعدام شیخ المالکی در آینده نزدیک، گفت: آماده کردن افکار عمومی در داخل عربستان برای اعدام شخصیت بزرگی است که در زندان به سر می‌برد و تلاش می‌شود او را سروری یعنی رهبر جریان السروریه در عربستان بخوانند.
الحسن در گفت‌وگو با تلویزیون نبأ گفت: شیخ المالکی از ابن تیمیه و شیوه‌های تدریس او انتقاد کرده است؛ اما هیچ گاه صاحب یک طرح سیاسی نبوده و اصلاً به دنبال هیچ رهبری سیاسی برای هیچ گروهی نبوده است.

شیخ حسن فرحان المالکی اندیشمند و مبلغ اهل تسنن سعودی است که دیدگاه میانه‌ای درباره مذاهب اسلامی دارد و به شدت از فرقه وهابیت انتقاد می‌کند. او چندین بار به دلیل انتقاد تند از وهابیت از سوی مقامات سعودی بازداشت شده که آخرین بار در سپتامبر 2017 بوده است و حالا نگرانی‌ها از احتمال اقدام رژیم آل سعود به اعدام شیخ المالکی به بهانه وابستگی آن به السروریه وجود دارد.

دکتر شیخ حسن فرحان المالکی اندیشمند و مبارز سنی عربستانی در سال ۱۳۹۰ هجری قمری در منطقه بنی مالک جنوبی ۱۵۰ کیلومتری شرق شهر جازان متولد شد؛ وی از چهره‌های مشهور در بین پژوهشگران تاریخی در کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی محسوب می‌شود. فرحان المالکی به خاطر روشنگری‌هایش علیه وهابیت و سلفی‌گری و انصافش در برابر شیعیان، و همچنین انتقاد در مورد خلافت معاویه و یزید، اکنون در زندان آل سعود به سر می‌برد.

المالکی در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی در برنامه زنده شبکه وصال که متعلق به وهابیون سعودی است به انتقاد از برخی صحابه پیامبر(ص) می‌پردازد و این انتقاد وی باعث می‌شود آن برنامه قطع شده و دستور پخش این برنامه به طور کلی لغو شود.
وی از منتقدان اعدام شهید آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی بود و حتی به دلیل اعتراض به حکم اعدام وی، بازداشت شد.

انتهای پیام
captcha