اتهام به مراجع تقلید هشدار برای متولیان حوزه است
کد خبر: 4009535
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده:

اتهام به مراجع تقلید هشدار برای متولیان حوزه است

حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: یک طلبه به خود اجازه می‌دهد تحت پوشش انقلابی‌گری و دفاع از نظام به یک مرجع تقلید اهانت کند و بعد هم مدعی نقد باشد؛ این هشداری به متولیان حوزه علمیه هست که چه کرده‌ایم که چنین افرادی در حوزه تربیت می‌شوند.

کاظم قاضی زادهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم قاضی‌زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم و استاد سطح خارج حوزه علمیه امروز، 9 آبان‌ماه در ابتدای درس خارج خود با اشاره به ماجرای اخیر در حوزه مرجعیت و مسائل مرتبط با موضع‌گیری آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، گفت: اجمالاً روشن است که مسئولان نظام گاهی اوقات برای گرفتن رهنمودهایی از حوزه و مراجع تقلید به قم می‌آیند و ایشان هم با برخی درخواست‌ها موافقت می‌کنند و برخی را هم نمی‌پذیرند.

وی افزود: چندی قبل رئیس مجلس به دیدار آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی رفتند و ایشان هم در این دیدار به مشکلات اقتصادی و فقر مردم اشاره کردند و فرمودند ما نمی‌توانیم با بیشتر کشورهای دنیا یا با کشورهایی که عمده اقتصاد دنیا در دست آنان است،  قهر باشیم، لذا باید تعامل بیشتری با کشورها داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: این اظهارنظر ایشان که نشانگر توجه مرجعیت و حوزه به مشکلات مردم و ایستادن در کنار آنان است، امر قابل تقدیری است، زیرا حوزه قرار است و باید در مسائل اجتماعی دخالت کند و برخی به حوزه نقد دارند که چرا سکولار و از عرصه اجتماعی دور شده است.

وی افزود: اینکه مرجع تقلید بگوید مسائل کشور به من ارتباطی ندارد و من باید به مسائل دینی و شرعی بپردازم، نوعی سکولاریسم است، بنابراین اظهارنظر ایشان و حساسیت نسبت به اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی لازم است. 

قاضی‌زاده اظهار کرد: این اظهارنظر ایشان به مذاق برخی خوش نیامد و خیلی از مراکز رسمی این بخش از سخنان آیت‌الله صافی را پخش نکردند، اما در کنار این بایکوت خبری، سایتی مطلبی در نقد سخنان این مرجع تقلید نوشت که نقد این سخنان قاعدتاً امر مبارکی است، ولی این نقد فراتر از نقد و توأم با اهانت، بی‌ادبی و اتهام‌زنی بود.

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: اظهارنظر یک مرجع تقلید را تحلیل سراسر غلط نامیدن، ایشان را متهم کردن به تقلید از سکولارها و غرب‌گرایان کردن و اینکه ایشان تحت تأثیر اطرافیان هستند و خودشان نظر مستقلی ندارند و کسانی مانند سکولارها و چپ‌گراها حرف‌های خود را به دهان ایشان می‌اندازند و حمایت از مراجع را قدیس‌سازی گذاشتن و حوزه و مرجعیت را به کلیسای کاتولیک قرون وسطی تشبیه کردن و اینکه یک مرجع تقلید را متهم به این بکنند که مردم را سرگردان می‌کند، نمونه‌ای از اتهام‌زنی‌های این نوشته بود.

رئیس مؤسسه فرهنگی پژوهشی فهیم تصریح کرد: این مطلب توسط طلبه‌ای نوشته شده که شاید استاد او هم در حد شاگردی  آیت‌الله صافی نباشد، ولی به هر حال سایت مذکور از این فرد حمایت کرد و در جامعه هم برخوردهای مناسبی نشد. البته برخی نهادهای حوزوی مانند مدیریت حوزه، جامعه مدرسین و مجمع محققین و مدرسین، جامعه روحانیت مبارز و برخی استادان بزرگوار حوزه در دروس و بیانیه‌های خود حمایت کردند. جالب اینکه همین حمایت‌ها هم مورد نقد آن سایت قرار گرفت و حداقل شش مطلب در مجموع در نقد سخنان آیت‌الله صافی و حامیان ایشان نوشته شد.

حوزه  در تربیت طلاب دقت کند

قاضی‌زاده اظهار کرد: از برخی طلاب جوان، ناپخته و افراطی بوی بدی به مشام می‌رسد و یک طلبه به خود اجازه می‌دهد تحت پوشش انقلابی‌گری و دفاع از نظام به یک مرجع تقلید اهانت کند و بعد هم مدعی نقد باشد و تا آخر هم روی موضع خود بایستد، این هشداری به متولیان حوزه علمیه هست که چه کرده‌ایم که چنین افرادی در حوزه تربیت می‌شوند.

استاد حوزه علمیه گفت: در بیانات امام(ع) وجود دارد که اگر طلبه‌ای به یک مرجع تقلید اهانت کند توفیقی به دست نخواهد آورد؛ مرجعیت از دیرباز خط قرمز برای مردم و شیعیان بوده و هست و امام(ره) اجازه نمی‌دادند حتی در فضای انقلابی با اینکه با برخی از مراجع دیگر اختلاف دیدگاه داشتند اجازه اهانت نمی‌دادند و حتی اجازه ندادند، کسی یک کلمه در مورد مراجع دیگر بگوید.

وی افزود: حالا کار به جایی رسیده است که یک طلبه به راحتی مطلب می‌نویسد و بعد از چند روز هم به خود اجازه عذرخواهی نمی‌دهد و این واقعیتی است که متولیان حوزه باید بر روی آن دقت  بیشتری داشته باشند و بدانند این طلبه به رئیس جامعه مدرسین و مدیر حوزه هم به خاطر حمایت از آیت‌الله صافی اهانت کرده است.

قاضی‌زاده اظهار کرد: فکر نکنیم اگر طلاب در حوزه رها شدند به نفع اجتماع ما هست، اینها بر علیه کسانی که اینها را تربیت و تشویق کرده‌اند در روزی که مخالفتی با آنها داشته باشند، همین مطالب را خواهند نوشت.

وی افزود: سایت مذکور اظهار کرد که ما این مطلب را نوشتیم و فراتر از فرد است و بعد از مطلب علیه آیت‌الله صافی، مطالب دیگری هم نوشتند و در نهایت هم بدون عذرخواهی فرمان آتش‌بس دادند؛ اگر این سایت علیه برخی مقامات دیگر مطلب می‌نوشت آیا صفحه‌ای از او باقی مانده بود یا خیر؟. 

قاضی‌زاده بیان کرد: بعد از این جریان هم تحریفی در برخی رسانه‌های رسمی صورت گرفت و برخی تلاش کردند اصل مطلب آیت‌الله صافی شنیده نشود؛ متاسفانه مطلب کامل سخنان ایشان در هیچ جا منتشر نشده است و همان مقدار محدود منتشر شده هم دقیقا نشر نیافته است. بنده از دفتر آیت‌الله صافی درخواست دارم که کل سخنان ایشان پخش شود و به جای اینکه این نزاع را نزاع غرب و شرق‌زده و چپ و راست بدانیم واقع مطلب را به مردم برسانیم.

وی افزود: شخصیت‌های سیاسی و حوزوی در این مسئله ورود کردند، رئیس مجلس هم موضع‌گیری داشت ولی رئیس جمهوری تاکنون موضع‌گیری نکرده‌اند و توقع وجود دارد که اظهار نظر بکنند و دادستانی هم ورود روشنگرانه داشته باشد و باید مرز بین نقد و هتک را جدا کرده و این مسئله را ریشه‌یابی کنیم.  

انتهای پیام
captcha