همسویی نظامات ارزشی جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
کد خبر: 4010116
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور بیان کرد:

همسویی نظامات ارزشی جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: ممکن است در روش‌ها و تاکتیک‌ها و برنامه‌های اجرایی دارای اختلافاتی باشیم، اما نظامات ارزشی بنیادی بین جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همسو است.

مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امروز سه‌شنبه 11 آبان‌ماه از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. وی در این نشست که عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در آن حضور داشتند، در جریان تولید خبر در این خبرگزاری قرار گرفت.
 
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشستی که با حجت‌الاسلام فاطمی‌پور برگزار شد، اظهار کرد: زیرمجموعه‌های مختلف ما همانند ایسپا، ایسنا و ایکنا در استان‌های مختلف دارای دفتر هستند. ما با کارهای پژوهشی به شکل سریع‌تری نبض جامعه و خواسته‌های آن را درک می‌کنیم. واقعیت این است که  آنچه ما در تحقیقات مختلف متوجه شده‌ایم، این است که نسل دهه هشتادی که در دانشگاه‌ها هستند، تفاوت چشم‌گیری با دهه هفتادی‌ها و شصتی‌ها دارند، لذا چه در جهاد دانشگاهی و چه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها باید توجه کنیم که آنها عمدتاً برخلاف افراد دهه‌های قبل سیاست‌‌گریز و خشونت‌گریز هستند و به برنامه‌های گفت‌وگو محور علاقه‌ دارند. 
 
وی ادامه داد: آنها دنبال‌کننده برنامه‌های هنری هستند و عمدتاً به موسیقی گوش می‌دهند و فیلم را به زبان اصلی می‌بینند. الان دغدغه اصلی متولیان امور فرهنگی در دانشگاه‌ها مخاطب است و نظرسنجی‌های ما در ابتدا نشان می‌دهد که دانشجویان به لحاظ اخلاقی و معنوی بد نشده‌اند، ولی مناسک‌گریز شده‌اند و مثلاً نماز نمی‌خوانند، روزه نمی‌گیرند و در مراسمات مذهبی شرکت نمی‌کنند. از سوی دیگر برخی جنبش‌ها همانند حمایت از بلوط زاگرس یا حمایت از دریاچه ارومیه در میان آنان شکل گرفته است. 
 
علیزاده تصریح کرد: واقعیت این است که برخی مسئولان در پاسخ به نظرسنجی‌های ما گفتند که اینگونه نیست. در مرحله دوم می‌گویند شما چیز جدیدی نگفته‌اید و در مرحله سوم گفته می‌شود که خود ما قبلاً این نتایج را به دست آورده‌ایم. اکنون نظرسنجی‌های ما نظرسنجی سبز است که با تبلت و استفاده از جی پی اس و بدون کاغذ انجام می‌شود و جزو دقیق‌ترین نظرسنجی‌ها است.
 
اعتماد مجموعه نظام به جهاد دانشگاهی
 
در ادامه این نشست، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اظهار کرد: درباره فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی باید بگویم سال ۱۳۸۳ که جهادگران دانشگاهی با مقام معظم رهبری دیدار کردند، ایشان جمله‌ای درباره جهاد دانشگاهی داشتند که برای ما همانند نقشه راه است. ایشان فرمودند جهاد دانشگاهی تنها یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ و از رویش‌های اصلی انقلاب و مایه امید آینده علمی کشور است.
 
وی ادامه داد: تاریخ چهل ساله جهاد دانشگاهی هم نشان می‌دهد اگر حمایت‌های مقام معظم رهبری نبود، به آن بالندگی نمی‌رسید. اخیراً مستند «غیر رسمی» پخش شد که برش‌های اصلی این مستند، مربوط به دیدار رؤسا و کارکنان جهاد دانشگاهی با رهبر انقلاب بود، لذا فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی مورد اعتماد مجموعه نظام است. 
 
علی اکبرزاده تصریح کرد: برنامه مناظرات مورد حمایت مقام معظم رهبری بوده و ایسپا هم مورد حمایت نهادهای مختلف است. فعالیت ما در حوزه کتاب از سال ۱۳۵۹ شروع شده و تنها مجموعه‌ای بوده‌ایم که در آن زمان کار در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام می‌داده و در حال حاضر با بیش از ششصد عنوان کتاب، بزرگترین ناشر دانشگاهی هستیم. ما در چند سال اخیر قطب‌بندی انجام دادیم و واحد‌های ما به صورت تخصصی وارد فعالیت شده‌اند و مثلاً شعبه ما در واحد جهاد دانشگاهی مشهد در زمینه کشاورزی و واحد علامه طباطبایی در زمینه علوم انسانی مخصوصاً حقوق فعالیت می‌کنند.
ارسالی//همسویی نظامات ارزشی جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
وی افزود: چهار دوره مسابقات پایان‌نامه سه دقیقه‌ای را برگزار و به تازگی مسابقه ارائه کتاب سه دقیقه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم. مهمترین ابزار تبلیغاتی ما تلویزیون است که آنگونه که باید و شاید با ما همکاری نمی‌کند وگرنه کارهای ما به میزان بیشتری دیده می‌شد؛ هرچند که خودمان هم می‌توانیم میزان تبلیغات را گسترش دهیم. 
 
مأموریت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سال جاری
 
مهدی عباسی، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در ادامه این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این سازمان، تشکیلات دانشجویی جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود و ما هم در همه استان‌ها و دانشگاه‌های مادر در تهران دارای شعبه و‌ حدود هشت هزار عضو در سراسر کشور هستیم. ما مأموریت‌های حاکمیتی جهاد دانشگاهی در حوزه دانشجویی را محقق و در قالب کانون‌ها و باشگاه‌های دانشجویی اهداف خود را پیگیری می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: مأموریت اصلی امسال ما، رشد و توانمند‌سازی دانشجویان در گام دوم انقلاب است که مخصوصا‌ً در دانشگاه‌ها به خوبی به آن پرداخته نشده است، چراکه مقام معظم رهبری، مسئولیت اصلی را بر عهده جوانان گذاشته‌اند، لذا باید توانمندی دانشجویان را بیشتر کنیم. بعد از اینکه مقام معظم رهبری، بحث کرسی آزاد اندیشی را مطرح کردند، جدی‌ترین اقدام ما برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان بود که امسال دوره دهم آن را برگزار می‌کنیم و بیش از هفتصد تیم چهار نفره از سراسر کشور برای آن ثبت‌نام کرده‌اند. قصد داریم این فعالیت را نیز گسترش دهیم.
 
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در چند سال اخیر در کنار این مسابقات به شکل جدی‌تر بر روی کرسی‌های آزاداندیشی کار می‌کنیم تا آن را توسعه دهیم، اما واقعیت این است که منابع مالی ما محدود است و با دست خالی در حال پویا نگه داشتن بخش‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی هستیم. امسال دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب را هم فعال کرده‌ایم که به تبیین و اشاعه اندیشه‌های مقام معظم رهبری می‌پردازد. دبیرخانه قاب ماندگار را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که به موضوع شهدا می‌پردازد. مرکز فعالیت‌های محیط زیستی و دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی نیز راه‌اندازی شده‌ است. 
 
عباسی گفت: با توجه به اینکه یک شبکه دانشجویی فراگیر و ملی هستیم، بنابراین درخواست داریم که در دیدار تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری، یک نماینده داشته باشیم. همچنین فضا برای برخی کارهای تفریحی در دانشگاه‌ها باز بشود، چراکه برخی مواقع، برخورد سلیقه‌ای صورت گرفته و منجر به آسیب شده است. درخواست دیگرم این است که در دانشگاه‌ها به موسیقی فاخر توجه شود، چراکه در غیر این‌صورت مردم و دانشجویان به موسیقی‌های مبتذل روی می‌آورند، لذا خواهشم این است که به گونه‌ای عمل نکنیم که دانشجویان کلاً به ما بی‌اعتماد شوند.
 
اقدامات جدید ایسپا
 
مهدی رفیعی بهابادی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز در این نشست اظهار کرد: از سال 1380 کارهای تخصصی نظرسنجی از فرهنگ سیاسی تا آسیب‌های اجتماعی، جامعه‌شناسیِ دین و سبک زندگی و کیفیت زندگی مردم مورد مطالعه ما بوده و اخیراً بر حیطه زندگی جوانان تمرکز بیشتری داشته‌ایم و قصد داریم مطالعه ویژه نوجوانان را راه‌اندازی کنیم. 
 
وی ادامه داد: مطالعات سالمندان را نیز جدیداً شروع کرده‌ایم. همچنین گروه خاصی که امسال مورد توجه ما قرار گرفته‌اند، گروه‌های محروم اجتماعی هستند و کار اختصاصی امسال را در مورد خوزستان انجام دادیم و برای نهادهای مسئول ارسال کردیم و بنا داریم در مورد سیستان و بلوچستان هم کار تحقیقی انجام دهیم.  
 

اشتراک اهداف دو نهاد

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سخنران پایانی این نشست بود که در سخنانی اظهار کرد: اهداف کلان این دو مجموعه‌ بسیار نزدیک است و بعضاً ممکن است در روش‌ها و تاکتیک‌ها و برنامه‌های اجرایی دارای اختلافاتی باشیم، اما نظامات ارزشی بنیادی بین جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همسو است. لذا بسیار خوب است که از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنیم. معتقدم می‌توانیم با برگزاری نشست‌هایی مثلاً در حوزه کتاب کارهای مشترکی انجام دهیم، چراکه ما در مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در زمینه کتاب اقدامات زیادی انجام می‌دهیم و رسالت نشر معارف هم فرهنگی است و تنوع انتشاراتی زیادی هم داریم و الحمدلله فروش خوبی هم داریم.
 
وی ادامه داد: این نشر ظرفیت پخش و کتابفروشی هم دارد و عموم کتابفروشی‌های ما هم نزدیک دانشگاه هستند. بنابراین ما انگیزه همکاری داریم و امیدواریم کارهای مشترکی را به سرانجام برسانیم. کاری را در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تحت عنوان «مراکز نیکوکاری منا» شروع کردیم. این مرکز در حدود ۱۱۰ دانشگاه ایجاد شد و الان حدود ۴۰ مورد از آنها فعال هستند و خدمات ارزنده‌ای نیز ارائه داده‌اند. امیدواریم در این زمینه هم ارتباط خوبی بین جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برقرار شود.
 
لزوم راه‌اندازی نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها
 
حجت‌الاسلام فاطمی‌پور اظهار کرد: در هر دانشگاه یک شخص مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است که این افراد تقریباً در همه که جلسات دانشگاه حضور دارند و در بسیاری از این نشست‌ها ارائه‌دهنده هم هستند، لذا ایسپا می‌تواند با آنها همکاری کند و این کمک خوبی هم خواهد بود. امیدواریم تحقیقاتی که به دست می‌آورید را در راستای تصمیم‌سازی برای رؤسای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ارسال کنید.
 
وی گفت: امسال اقدامات خوبی برای حمایت از رتبه‌های برتر کنکور را شروع و اعلام کردیم هزار نفر اول هر گروه آموزشی را به سفر زیارتی امام رضا(ع) می‌فرستیم و از زحمات آنها تقدیر می‌کنیم و در مشهد هم برنامه‌های انگیزشی و امید‌بخش برای آنها برگزار کردیم. 
 
حجت‌الاسلام فاطمی‌پور در پایان اظهار کرد: در موضوع اقامه نماز و فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم لازم است فعالیت‌ها بیشتر شده و ساماندهی جدی‌تری داشته باشیم. باید بتوانیم یک نهضت قرآنی در دانشگاه‌ها راه بیندازیم. ظرفیت‌های خوبی در مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا موجود است و امیدواریم از ظرفیت‌های مشترک استفاده شود.
 
برای مشاهده گزارش تصویری این بازدید اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha