تشکیل کشور فلسطین؛ پیش‌شرط عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4010118
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸

تشکیل کشور فلسطین؛ پیش‌شرط عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه عربستان از پایبندی کشور متبوع خود به شرط تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 قبل از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه سعودی تأیید کرد که کشور متبوعش همچنان بر شرط تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل پایبند است.

بن فرحان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شرط عربستان برای تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 قبل از عادی‌سازی با اسرائیل هنوز وجود دارد، گفت: این موضع هرگز تغییر نکرده است.

با این حال وی افزود: آنچه در حال حاضر مهم است، احیای روابط فلسطینیان و اسرائیل است تا بتوانیم مسیری واقع‌بینانه و واقعی را ببینیم که منجر به دستیابی به صلح همه‌جانبه از جمله تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی می‌شود.

این وزیر سعودی تأکید کرد: بدون این مسیر، ثبات واقعی در منطقه نخواهیم داشت و اکنون اولویت ما این است.

از آوریل 2014، مذاکرات بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی به دلیل امتناع تل‌آویو از توقف شهرک‌سازی‌ها، آزادی بازداشت‌شدگان قدیمی و رد راه‌حل دو کشور، به حالت تعلیق درآمده است.

در سال 2020، اسراییل توافقنامه‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین و از سرگیری روابط با مراکش امضا کرد، در حالی که تصمیم برای عادی‌سازی روابط با سودان و جزایر قمر نیز از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان برخی از تلاش‌های اخیر این رژیم برای عادی‌سازی روابط خود با کشورهای عربی معرفی شده است. برخی از اخبار حاکی نیز از برقراری تماس‌هایی در سطح عالی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور است. با توجه به موضع‌گیری‌های مقامات سعودی و همچنین پشتیبانی تلویحی از برخی از اقدام این رژیم، بسیاری این اخبار را فراتر از شایعه ارزیابی کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha