جلوه‌گری ولایت‌پذیری در سیره عملی عبدالعظیم حسنی(ع)
کد خبر: 4012077
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
مدرس حوزه علمیه مطرح کرد:

جلوه‌گری ولایت‌پذیری در سیره عملی عبدالعظیم حسنی(ع)

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) محضر سه امام را درک کرده است، گفت: آنچه در سیره عملی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برجسته است امام‌پذیری و ولایت‌مداری ایشان است.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نوادگان امام حسن‌ مجتبی(ع) ملقب به سیدالکریم و وکیل امام هادی(ع) در ری بوده است، گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای خدا عبادت کرد، برای خدا هجرت کرد و محدثی بود، که برای ترویج دین خدا تمام مشکلات را پذیرفت.

وی با بیان اینکه حرم عبدالعظیم حسنی و امامزادگانی که در جوار آن مدفون هستند، دارای کرامات فراوانی است و جایگاه ویژه‌ای به شهر ری بخشیده است، افزود: در احادیث و روایات ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم‌سنگ زیارت سید و سالار شهیدان است. در سیره عملی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ویژگی ممتازی است که راه رشد و تعالی برای تمام سالکین است و این ویژگی ولایت‌پذیری ایشان است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) محضر سه امام را درک کرده و مورد تأیید امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بوده است، اضافه کرد: به‌ محض اینکه ایشان به محضر امام هادی(ع) رسید مُهر قبولی به نامه او زد و فرمود تو دوست ما هستی و چقدر خوب است ما از امام زمان‌مان این حرف را بشنویم.

وی با یادآوری اینکه بخش عمده‌ای از روایاتی که از عبدالعظیم حسنی نقل شده درباره امامت است، افزود: این شخصیت جلوی امام هادی(ع) زانو می‌زند و عرض می‌کند می‌خواهم دینم را عرضه کنم عده‌ای امروز آن‌قدر تکبر دارند که به خودشان اجازه نمی‌دهند سؤالات شرعی خود را از یک عالم بپرسند.

موسوی با اشاره به اینکه شرح حدیث عرضه دین حضرت عبدالعظیم حسنی در قالب یک کتاب توسط آیت‌الله صافی منتشر شده است، افزود: اگر عقاید درست باشد باورها درست می‌شود عقاید مثل ریشه درخت است که به استناد آیه 24 سوره ابراهیم(ع) «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً  كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» اگر ریشه اعتقادات سالم باشد فرع آن تا آسمان‌ها می‌رود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه ری در صدر اسلام یک منطقه شناخته شده و منحصر به‌فرد بوده است، به‌طوری‌ که علمای بزرگی از این منطقه تربیت شده‌اند، اظهار کرد: روایاتی که عبدالعظیم حسنی از ائمه معصوم(ع) نقل کرده است، سند صحیح هستند کمااینکه ایشان از محضر ائمه معصوم(ع) کسب فیض می‌کرد و این امر نشان از معرفت و بصیرت وی دارد.

وی ویژگی منحصر به‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را جامع بودن در ولایت‌مداری دانست و با اشاره به اینکه ایشان هم خطبه‌های امام علی(ع) را می‌نویسد و هم در راه تبلیغ دین به ری هجرت می‌کند، گفت: چیزی که در سیره عملی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برجسته است و ایشان را به این مقام رسانده است که زیارت او را معادل زیارت سید و سالار شهیدان محسوب می‌شود، امام‌پذیری و ولایت‌مداری است.

انتهای پیام
captcha