به گزارش خبرنگار ایکنا، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، روز جمعه ۲۱ آبانماه در جمع مدیران مدارس علمیه سراسر کشور که در سالن فرهنگی «امین» مجتمع مدیریت حوزههای علمیه، (دارالولایه) جمکران گردهم آمده بودند، اظهار کرد: مدیریت، بالاترین نقش را در راهبری یک مجموعه دارد، مدیریت یک فن بسیار دشوار، دانش بسیار استراتژیک و پیچیده است. مدیریت در هر فضایی که باشد کار دشواری است، جمعآوری همه امکانات مادی، معنوی و نیروی انسانی برای تحقق یک هدف، کار مدیریت است. مدیریت سخت است چرا که فرد باید روی محیط پیرامون خود تأثیر بگذارد. جمعآوری، ساماندهی و به امور نظم ببخشد و هدف دقیقی را تبیین کند و مجموعه پراکنده را منسجم و در مسیر یک هدف به کار بگیرد. مدیر باید از خود عبور کند، ضمن اینکه تمام تلاش و توان خود را به کار میگیرد، باید توانهای دیگر را بشناسد، در کنار هم قرار دهد و انگیزه ایجاد کند و در یک ریلی برای رسیدن به مقصد به حرکت درآورد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: شناخت امکانات و مقدورات، جمعآوری، نظمبخشی، بسیج و راهبری آنها به سمت اهداف معین و دقیق در واقع این همان مدیریت دشواری است که لازمه آن، تسلط بر خویشتن است، فراز و فرودها را درک کند، در برابر حوادث و وقایع هم هوشیار، حکیم و دقیق باشد، هم بفهمد و نبازد و هم به موقع اقدام کند و آرام باشد.
وی به شروط «مدیریت درست» اشاره کرد و گفت: مدیر باید به درون خود احاطه داشته باشد، ظرفیتهای خود برای اثر گذاری بیشتر را بشناسد، توانایی تاثیر بر محیط را داشته باشد. در بین همه مدیریتها و ساختارهای مدیریتی، وقتی مدیریت، مدیریت انسان، دانش، اخلاق و ادب باشد، این وظایف و سختی کار را دو چندان میکند؛ لذا مدیر باید تمام این ابعاد و زوایا را بداند و نسبت به تقویت آن اهتمام داشته باشد.
اعرافی تصریح کرد: مهمترین نکته در کار مدیریت رویکرد جامع و متوازن در همه اضلاع و ابعاد شخصیت متربیان و متعلمان است، به ویژه فضای حوزه که نگاه راهبردی، جامع و متواضع به رشد همه ابعاد و اضلاع شخصیت طلاب و به نوعی اساتید دارد، ضرورتی مهم است که مدیر باید از آن برخوردار باشد. در شخصیت عالِم دینی و حوزوی همه ابعاد اهمیت دارد؛ «علم و دانش»، «تحقیق و پژوهش»، «اخلاق و ادب»، «بصیرت و بینش اجتماعی و سیاسی»، «توانمندی برای اداره خود و خانواده»، مهترین ابعاد رشد جامع شخصیت است؛ لذا مدیر باید همه این ابعاد را بشناسد و با همه این ابعاد کار کند و مدیریت آن نامتوازن نشود.
مدیر حوزههای علمیه، تأکید کرد: اگر مدیر فقط امکانات را ببیند، مدیر موفقی نیست، اگر فقط رشد علمی، آموزشی و پژوهشی را ببنید، مدیر موفقی نیست، اگر رشد اخلاقی و شخصیت معرفتی را ببیند، مدیر موفقی نخواهد بود و اگر فقط معیشت را ببیند باز هم مدیر موفقی نیست. مدیری موفق است که به تمام این موارد بپردازد و ضمن اینکه کار را به معاونان و همکاران سپرده است، خود ناظر بر کلیت عملکردها و توازن این رشد باشد. اگر مدیر همه اینها را یا بخشی از امور را بسپارد و هیچ نظارتی نداشته باشد قطعا در امر مدیریت موفق نخواهد بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر ما نظام اولویتهای تربیتی شخصیت را نشناسیم، اگر شناختیم و به همه اضلاع توجه نکنیم، یا در اولویتگذاری مادیات را مهمتر شمردیم، حتما کار ما ناموفق است. این مقولهای است که مدیران مدارس علمیه سراسر کشور هر روز باید نسبت به آن توجه داشته باشند.
اعرافی در ادامه افزود: شاید برخی از شما بزرگواران در مدرسهای هستید که از نظر کمّی با تعداد کمی از طلاب مواجهید. شاید بارها شیندهاید از من که وقتی مرحوم حاج شیخ عبدالکریم از دنیا رفتند بیش از ۳۰۰ طلبه در قم داشتند، خوب این شخصیت بزرگ علمی و معرفتی با آن تراز به صورت مستقیم با ۳۰۰ طلبه در ارتباط بود، این جمع وجور بودن اشخاص با مدیریت یک چهره بزرگ و عظیم الشان، معجزه آفرین بود. آخرین دفتر شهریه مرحوم حاج شیخ که در مرکز اسناد حوزههای علمیه در مدرسه فیضیه میباشد، فقط اسامی بیش از ۳۰۰ نفر ثبت شده است. در آن شرایط بسیار سختتر از این دوران ما که منجر به پرورش بزرگانی همچون امام راحل شد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه افزود: مدیر باید دارای نگاه جامع به تربیت، ناظر و مُشرف به همه ابعاد تربیت شخصی طلاب و اساتید باشد، همچنین مدیر باید ناظر به همه ضرورتها و محیط پیرامون خودش باشد. چرا که همه خادمان مردم هستیم و فلسفه وجودی ما همین است.
امام جمعه قم ادامه داد: مطالعه مستمر مدیر و توانایی تعامل با نهادهای فکری، فرهنگی و معرفتی در فضای کاری حوزوی چه غیرحوزوی از دیگر قابلیتهای یک مدیر است که باید نسبت به این مهم عنایت ویژهای داشته باشد.
انتهای پیام