نشست «روسیه و جهان اسلام» در جده برگزار می‌شود
کد خبر: 4013333
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

نشست «روسیه و جهان اسلام» در جده برگزار می‌شود

مسئولین عربستان سعودی در حال آماده شدن برای میزبانی از نشست گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام هستند که قرار است برای دومین بار در شهر جده برگزار شود.

به گزارش ایکنا به نقل از یونا، خالد الفیصل، امیر مکه مکرمه روز یکشنبه در  شهر «جده» با فهد ابوالنصر، معاون امور دیپلماتیک عمومی وزارت خارجه عربستان سعودی درباره نشست پیش روی «گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام» که قرار است در جده برگزار شود، گفت‌وگو کرد.

او در این دیدار به توضیحات درباره آمادگی وزارت خارجه عربستان سعودی برای میزبانی از نشست گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام گوش فرا داد که قرار است این بار تحت عنوان «گفت‌وگو و افق‌های همکاری» بیست و چهارم نوامبر(چهارشنبه سوم آذر ماه 1400) در شهر جده برگزار شود.

این نشست در چارچوب ابتکار پادشاه عربستان سعودی برای گفت‌وگو بین پیروان ادیان و فرهنگ‌ها برگزار می‌شود و برای دومین بار است که جده میزبانی این نشست را برعهده می‌گیرد. چهارمین نشست این گروه در سال 2008  در جده برگزار شد.

سلطان بن عبدالله السلطان، دبیر کل کمیته ساماندهی نشست گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام  و اعضایی از این کمیته هم در دیدار با امیر مکه حضور داشتند.

گروه بینش استراتژیک «روسیه و جهان اسلام» سال ۲۰۰۶ به رهبری آکادمی «یوگنی پریماکف» و به دستور «مینتیمر شایمیف»، نخستین رئیس‌جمهور تاتارستان آغاز به کار کرد. در ساختار این گروه فعالان اجتماعی و دولتی از ۳۳ کشور مسلمان جهان حضور دارند، هدایت این گروه در حال حاضر بر عهده رستم مینیخانف، رئیس‌جمهور تاتارستان است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی به دستور رسمی ولادیمیر پوتین، رستم مینیخانف هدایت و رهبری این گروه در روسیه را برعهده گرفت. یوگنی پریماکف تا قبل از فوت، به عنوان دبیر افتخاری این گروه به کار خود ادامه داد.

این گروه از زمان تأسیس نشست‌هایی را در شهرهای مسکو، کازان(قازان)، استانبول، جده و کویت برگزار کرده که با استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همراه شده است. از دیدگاه پوتین توسعه همکاری‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... روسیه با کشورهای مسلمان از اهمیت ویژه‌ای برای این کشور برخوردار است.‌

انتهای پیام
captcha