11 اولویت برای ورود قرآن به برنامه توسعه کشور شناسایی شد
کد خبر: 4014414
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

11 اولویت برای ورود قرآن به برنامه توسعه کشور شناسایی شد

صدوهجدهمین نشست مجمع مشورتی با دستورجلساتی مهم از جمله اعلام اولویت‌های قرآنی برای انتخاب و در نهایت درج در برنامه هفتم توسعه، که اینگونه برای نخستین‌بار در برنامه توسعه کشور به موضوع قرآن توجه داده می‌شود، و برگزاری نشستی به منظور شناسایی موانعی که دانشجویان رشته‌های قرآن و عترت را صرفاً قرآن‌دان کرده و در عرصه تبلیغ و ترویج حضور کمرنگی از آنان داریم، از مهمترین رویدادهای امور قرآنی در این هفته سرد پائیزی بود.

به گزارش ایکنا، هفته سوم آبان‌ماه را در حالی به پایان رساندیم که شاهد اخبار و رویداد‌های قرآنی متنوع همچون برگزاری همایش قرآن، عترت و بسیج، برگزاری صد و هجدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت‌وگوی ایکنا با رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در خصوص بند قرآنی سند ملی حقوق کودک، راه‌اندازی دارالقرآن‌های مساجد با همراهی مؤسسات قرآنی، خبر پایش ۷۶۰ مرکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش، برگزاری چهل و دومین جلسه شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با موضوع افتتاحیه طرح ملی تربیت مربی حفظ قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، برپایی نمایشگاه «میثاق با قرآن»، رونمایی از دوره آموزش صحیح‌خوانی و روخوانی قرآن کریم و موافقت با تأسیس ۸ مؤسسه قرآنی در ۵ استان از سوی دارالقرآن و... بودیم.

عظمت امروز محور مقاومت متأثر از بازگشت به قرآن است

طی این هفته همایش قرآن، عترت و بسیج عصر ۲۷ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از بسیجیان فعال در حوزه قرآن و نیز فعالان و اساتید قرآنی کشورمان در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در سخنانی ضمن قدردانی از سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای اجرای برنامه های قرآنی و نیز قدردانی از برگزاری این همایش، گفت: فراهم آوردن انس و ارتباط بیشتر نسل جوان و دوستداران انقلاب به قرآن کریم حرکت بزرگی است که جای قدردانی دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای همه پیروان پیامبر اکرم(ص) و دلباختگان به قرآن و عترت، آراسته شدن به منطق قرآن کریم و ارزش‌های وحی یک تکلیف جدی است، افزود: این تکلیف برای برادران و خواهرانی که افتخار انس با قرآن را دارند و با آیات نورانی و کلمات وحی مأنوس می‌باشند یک وظیفه و مسئولیت ویژه است. انتظار مردم از جوانان و مردان و زنان مأنوس با قرآن آن است که ارزش‌های قرآن را در مبانی اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آنها مشاهده کنند و قرآن را در منطق و سخن آنان شاهد باشند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه اگر یک تحول عظیم را در عراق، یمن و... مشاهده می‌کنید به دلیل بازگشت به قرآن است، گفت: به هر اندازه این ارتباط با قرآن را نزدیک‌تر کنیم، شاهد عظمت بیشتری خواهیم بود.

را‌ه‌اندازی کارگروه آموزشی «حفظ و صیانت محیط زیست شهری مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی»

شورای قرآنی منطقه ۱۳ شهرداری تهران با همکاری اداره محیط زیست این منطقه در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست شهری کارگروه آموزشی «حفظ و صیانت محیط زیست شهری مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی» را با حضور اعضای کانون محیط زیست و کانون قرآن و عترت در سطح ۱۲ محله منطقه ۱۳ راه‌اندازی کرد.

قاسم مالکی، مدیر امور قرآنی منطقه ۱۳ شهرداری تهران در این خصوص گفت: مهمترین موضوعاتی که مورد تاکید این کارگروه است اصلاح سبک زندگی با رویکرد کاهش آلایندگی آب. هوا. خاک در کنار احیا و ارتقای مولفه‌های حفظ محیط زیست پیرامون خانه و محله که با نگرش اعتقادی آموزه‌های دینی می‌توان ضمن حفظ و صیانت از آن، موجبات ارتقای سطح آگاهی عمومی شهروندان منطقه ۱۳ در این خصوص در پی داشته باشد.
 
 
طی این هفته دومین جلسه کارگروه فنی و رسانه، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم با هدف بحث و بررسی‌های کارشناسی و تخصصی در موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی»، چهارشنبه ۲۶ آبان در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه سیدعلی سرابی، سیدعباس انجام، پرویز فارسیجانی، سعید مقیسه، کریم دولتی، حسین فردرو، ولی یاراحمدی، محمدتقی میرزاجانی، حسن محمدی، محمدامین مهدوی و حجت‌الاسلام حسین سلیمانی (در ارتباط تصویری) در آن حضور داشتند، اعضاء به ارائه دیدگاه و پیشنهادات خود پرداختند.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مهلت ارسال طرح و ایده به دبیرخانه نشست تا پایان آبان‌ماه و موعد برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن که با پشتیبانی شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن اجرا می‌شود، اوایل بهمن‌ماه سال جاری خواهد بود.
 

با توجه به الزامات سند ملی حقوق کودک، آموزش قرآن به کودک جز حقوق قانونی او محسوب می‌شود و آنچه که مشهود است عدم تحقق این بند از سند ملی حقوق کودک در کشور ما آن هم با وجود کثرت دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی امور آموزشی و قرآنی در کشور است، بحثی که طی این هفته خبرنگار ایکنا برای بررسی آن گفت‌وگویی را با کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده داشت.

خزعلی در خصوص ارزیابی فعلی از عملکرد نهاد‌های متولی عرصه آموزش قرآن به کودکان گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی کشور، به موضوع آموزش قرآن برای کودک تاکیدات جدی شده است. در حقیقت دو بال پرواز خانواده، مسجد و مدرسه هستند که هر دوی این نهاد‌ها باید در تحقق این عرصه کمک کنند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به اینکه در رسیدن به نقطه مطلوب آموزش قرآن به کودکان فاصله بسیاری داریم و در این زمینه نمره آموزش و پرورش را بسیار ضعیف می‌دانم، گفت: موضوع آموزش قرآن جز وظایف و سیاست‌های اصلی مصوب نظام است و لذا اگر بررسی شود که دستگاهی در این عرصه کوتاهی کرده است، حتماًً به دستگاه قضا معرفی خواهد شد.
 

طی این هفته چهارمین جلسه کارگاهی «آشنایی با ساختار وجودی انسان جهت نیل به تزکیه نفس با توجه به آیات و روایات» با عنوان «نسیمِ جان» با تدریس یاسر رضازاده، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، برگزار ‌شد.

در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، رضازاده، عضو علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه بر مبنای مراحل تسبیح، تحمید، تهلیل و تکبیر که در تسبیحات حضرت زهرا(س) است، می‌توان مرحله معنوی خود را دانست، به تشریح این مراحل پرداخت.

 
مرحله استانی شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در طول یک‌ماه گذشته در استان‌های مختلف کشور برگزار شد و هر استان برگزیده خود را معرفی کرد. بعد از برسی‌های اولیه و رصد چند نقطه از کشور و استان‌هایی که قابلیت اجراء بخش فینال را داشتند و از بین پیشنهاد برگزاری در چند استان، استان مازندران شهرستان قائمشهر و استان گلستان برای برگزاری مرحله فینال و کشوری بخش قرائت بزرگسالان انتخاب شدند.
 
طی این هفته صد و هجدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت حضوری و مجازی با تلاوت مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در ابتدای این جلسه اولین دستور، «تصویب ادامه استقرار دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در سازمان اوقاف و امور خیریه» به بحث گذاشته شد. 
بب
 
اعضای مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پس از رأی‌گیری به ادامه استقرار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت سه سال رأی دادند. همچنین اعلام شد اولویت‌های قرآنی جهت پیشنهاد به برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است.
 
در کشورمان سالیان سال، مسجد و مکاتبی در جوار مساجد، محلی برای آموزش قرآن بودند و طی دهه‌های اخیر، برترین قاریان و حافظان قرآن از میان جلسات قرآن مساجد پا به قله‌های قرآنی گذاشته و افتخارآفرین شدند. جلسات پرشور اساتید مطرح شهر‌های تهران و مشهد مصداق این کلام فوق است. اما هم‌اکنون آن اهتمام گذشته وجود ندارد و شاید آموزش قرآن در مدارس و وجود مؤسسات قرآنی و در این اواخر شیوع بیماری کرونا، دلایلی برای نبود این جلسات در مساجد است. البته در این میان عدم همکاری هیئت امنای مساجد یا تداخل زمان جلسات با برنامه‌های فرهنگی و ترحیم مسجد ازجمله مشکلات کم‌رنگ شدن جلسات قرآن بیان شده است. برای روشن شدن بحث خبرنگار ایکنا در این هفته با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت‌وگو داشت.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم با اشاره به اینکه مهمترین عامل موفقیت مساجد در امور فرهنگی امام جماعت است گفت: مؤسسات قرآنی به مساجد توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر پیش از این اشکالی در مورد فعالیت مؤسسات در مساجد وجود داشته است، این مراکز باید به مسجد که خانه اصلی قرآن است، بازگردند و به امر آموزش معارف قرآنی در مساجد کمک کنند.
 
ساخت مدارس رشدمحور با نظارت مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با احداث مدرسه نورالقرآن در روستایی محروم از توابع شهرستان نیک‌شهر که به همت خیران عضو مدرسه دانشجویی قرآن و عترت و مشارکت فعال جهادگران بومی سیستان و بلوچستان انجام می‌شود با حضور مسئولان محلی آغاز شد.
 

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، درباره پایش مراکز دارالقرآ‌ن‌های سراسر کشور، گفت: بدون شک دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی است که با پوشش ۱۰۰ درصدی در سراسر کشور فعالیت می‌کند و مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین واحد آموزشی قرآن با داشتن حدود ۷۶۰ مرکز دارالقرآن، مأمن و مرکزی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموزش قرآن در سطوح مختلف و به صورت تخصصی هستند.

وی افزود: مراکز دارالقرآن با حضور اساتید متخصص از بین فرهنگیان به ارائه آموزش‌های قرآنی در سطوح مختلف می‌پردازند و منابع و محتوای این مراکز نیز از مجموعه کتاب‌هایی است که برای هر سطح به صورت جداگانه و به همت گروهی از مؤلفانی که برخی از آنها از معلمان و مدرسان مراکز دارالقرآن سراسر کشور هستند، تألیف شده است .

طی این هفته و همزمان با هفته قرآن، نمایشگاهی با عنوان «میثاق با قرآن» از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برپا شد که در آن به فعالیت‌های ۲۰ ساله این مجموعه و همچنین رونمایی از کتاب مفردات المیزان پرداخته شد. در این نمایشگاه سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز حضور پیدا کرد

بب.

 

چهل و دومین جلسه شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با موضوع افتتاحیه «طرح ملی تربیت مربی حفظ قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور» با محوریت دانشگاه فرهنگیان، عصر امروز یکشنبه، بیست‌وسوم آبان‌ماه با حضور رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام علی تقوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان به همراه جمعی از معاونین این دانشگاه در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

 طی این جلسه بر بازشناسی ظرفیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها، پیاده‌سازی سه محور دانشی، بینشی و رفتاری در حوزه قرآن و اعلام آمادگی و ثبت نام یک هزار نفر در طرح ملی تربیت مربی حفظ قرآن اشاره شد.

گره کار در موضوع حفظ کجاست؟

شیوع کرونا در سراسر جهان باعث شد تا مسابقات قرآن آنگونه که باید و شاید قابل قیاس با ادوار قبل نباشد. در چنین شرایطی برخی اعتقاد دارند که مهم‌ترین دستاورد و عملکرد دوساله او در سازمان اوقاف و امور خیریه نه برگزاری مسابقات در دوره کرونا، بلکه سر و سامان دادن به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم است؛ ستادی که تا قبل از سال ۹۸ فراز و فرود بسیاری داشت، اما پس از آن به تعادل نسبی رسید و شاهد برگزاری جلسات منظم آن بوده‌ایم. با وجود این هنوز هم نقد‌های جدی به این ستاد و به طور کل مسائل مربوط به حفظ قرآن کریم وارد است. طی هفته گذشته قره‌شیخلو در استودیوی این رسانه قرآن حضور یافت و به سؤالات خبرنگار ایکنا درباره آخرین وضعیت فعالیت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف پاسخ داد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اقدامات ستادی خود را در حد توان انجام داده است، گفت: اگر می‌خواهیم یک حرکت جهادی و جهشی در کشور اتفاق بیفتد، باید مسئولان و مردم به وظایف خود عمل کنند و در این باره می‌توانیم از مقام معظم رهبری کمک بطلبیم.

برگزیدگان آبان‌ماه سومین دوره آموزش غیرحضوری شورای عالی قرآن که با هدف رشد و پیشرفت فنی تلاوت قاریان برگزیده در طرح ارزیابی و به منظور موفقیت ایشان در مقاطع و درجات بالاتر اجرا می­‌شود، معرفی شدند. در این دوره، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری و علی‌اکبر کاظمی به عنوان مدرس مشارکت دارند.
 
نشست «نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان قرآن و حدیث در سبک زندگی قرآنی در جامعه» ۲۴ آبان‌ماه با دعوت از شادی نفیسی و محمدرضا شاهرودی، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و سیدمحمدهادی گرامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
 
محمد پارساییان، سرپرست مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و زهرا فیضی، مدیر گروه قرآن و تربیت اجتماعی این مرکز، پرسش‌هایی را حول موضوع نشست مطرح کرده و اداره جلسه و روند پیشرفت بحث را برعهده داشتند.

این نشست به همت مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

جدی نبودن نگاه جامعه به رشته علوم قرآن و حدیث، به کارگیری نیرو‌هایی غیر از دانش‌آموختگان این رشته در مشاغل قرآنی، توانمند نبودن اساتید در تدریس یکسری از سرفصل‌ها، نبود رشته‌ای برای اصلاح سبک زندگی و ... از مهم‌ترین مواردی بود که در نشست «نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان قرآن و حدیث در سبک زندگی قرآنی در جامعه» مطرح شد.
 
مراسم رونمایی از دوره آموزش صحیح‌خوانی و روخوانی قرآن کریم، اوایل این هفته با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، شهریار پرهیزکار، پیشکسوت قرآنی کشور و مسئولان و نمایندگانی از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مؤسسه راسخون، اداره کل تبلیغات اسلامی و ... برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، پرهیزکار طی سخنانی ضمن قدردانی از تهیه و تولید محتوای آموزشی در زمینه‌های قرآنی، توجه بیش از پیش مسئولان و دست‌اندرکاران را به پیشرفت فرهنگ قرآنی در میان مردم خواستار شد.
 
حافظ کل قرآن کریم ضمن ارائه نقد‌هایی به وضعیت حفظ قرآن در کشور و همچنین وضعیت نامساعد قرآنی در دانشگاه‌ها، گفت: در کشور ما نه تنها دانشجویان بلکه اساتید نیز از لحاظ فهم قرآن، عمل به قرآن و حتی خواندن صحیح قرآن، بسیار ضعیف و در سطح غیر قابل قبول هستند.
 
 
هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت روز گذشته، دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد که طی آن ضمن بررسی درخواست‌های تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، با تأسیس هشت مؤسسه قرآنی در پنج استان به شرح زیر موافقت کرد.
 
دارالقرآن خانه کارگر در نظر دارد جهت گسترش کلاس‌های قرآن در سطح استان تهران اساتید قرآنی را با تخصص لازم جذب کند.

حسین فلاح خوش‌مشرب، مسئول شعب دارالقرآن خانه کارگر، به آغاز جذب اساتید قرآنی در دارالقرآن خانه کارگر با هدف ترویج فرهنگ قرآنی اشاره و تصریح کرد: دارالقرآن خانه کارگر در نظر دارد جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی در بین کارگران و خانواده آنان و همچنین گسترش کلاس‌های قرآنی در سطح استان تهران اساتید مجرب را جذب کند.
 
فعالیت مراکز قرآنی شهرداری تهران حضوری می‌شود
سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، طی گفت‌وگویی با ایکنا، با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این شورا، اظهار کرد: تاکنون به بیش از ۳۴ هزار نفر از پرسنل شهرداری تهران آموزش داده‌ایم که به عنوان آموزش ضمن خدمت ارائه شد و شامل روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم بود.

وی ضمن بیان اینکه فعالیت مراکز قرآنی حضوری می‌شود، گفت:  در حال حاضر ۱۱ دارالقرآن فعالیت می‌کنند و در حال اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در مناطق شهرداری تهران هستند. در دارالقرآن‌های مرکزی تمامی فعالیت‌ها متمرکز بر قرآن و ذیل آن انجام می‌شود. اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در مراکز دارالقرآن شهرداری تهران منوط به منطقه فعالیت آنهاست و در کنار آموزش قرآن، آموزش سرود و ... را هم برگزار می‌کنند.
 
قبولی ۱۳ هزار نفر در آزمون توانمندسازی داوران مسابقات قرآن آموزش و پرورش
چهارمین دوره توانمندسازی داوران مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، آزمون ورودی چهارمین دوره توانمندسازی داوران مسابقات قرآن عترت و نماز، ۲۳ آبان‌ماه به صورت برخط (آنلاین) و در چهار بازه زمانی از ساعت ۱۰ تا ۱۴ برگزار شد.

در این دوره از توانمندسازی داوران، ۲۰ هزار نفر از فرهنگیان طی بازه زمانی ۱۵ مهرماه تا ۱۵ آبان‌ماه ثبت‌‎نام کردند که در آزمون دوره مقدماتی ۱۳ هزار و ۶۷ نفر حدنصاب لازم را کسب کردند و برای دوره مقدماتی پذیرفته شدند.
 
پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) علاوه بر رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل در رشته مفاهیم سوره‌های یاسین و نور برگزار می‌شود.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha