اعزام کتیبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن به کربلا
کد خبر: 4015365
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

اعزام کتیبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن به کربلا

طی مراسمی کتیبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن حرم مطهر امام حسین(ع) که توسط هنرمندان شیرازی در مدت 3 سال ساخته شده بود، به کربلا اعزام شد.

کتیبه سقف قبور مطهر شهدای 72 تن، اعزام به کربلابه گزارش ایکنا از فارس، آیین بدرقه کتیبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن حرم مطهر امام حسین(ع) که به مدت 3 سال توسط هنرمندان شیرازی در این کلان‌شهر ساخته شده بود، امروز، اول آذرماه با حضور جمعی از مسئولان استانی و نظامی به کربلای معلی اعزام شد.

اسکندر قاسمی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس در حاشیه این مراسم با بیان اینکه قریب سه سال آماده‌سازی این کتیبه به طول انجامید، گفت: این کتیبه هشتاد و ششمین پروژه‌ای است که توسط هنرمندان استان فارس انجام شده است.

وی دلیل طولانی شدن زمان ساخت این کتیبه را هنر دستی بودن آن دانست و افزود: این اثر منحصر به فرد است و چند هنر خاص در طراحی آن استفاده شده است. در ساخت این کتیبه از خاتم اصیل شیراز استفاده شده است و اسامی ۷۲ تن شهدای کربلا معرق کاری شده است و همچنین از مقرنس کاری دو طبقه که منحصر به فرد است و هنر گره چنینی درودگری استفاده شده است.

قاسمی با بیان اینکه جنس این کتیبه از چوب‌های خاصی مثل چوب ساج، عناب و گردو و نارنج است، گفت: دور کتیبه اسامی هفتاد دو تن و در مرکز آن اسامی الله و معصومین نقش بسته است و نیز از سوره یس در این طراحی استفاده شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس بیان کرد: در این کتیبه چندین هنر خاتم، گره جینی، شاه گره، درودگری، خاتم نمونه شیراز، معرق‌کاری و همچنین مقرنس در دو طبقه 30 سانتی کار شده است.

وی با ذکر این نکته که تمام هزینه‌های ساخت این کتیبه توسط مردم به خصوص مردم مازندران تأمین شده است، گفت: این کتیبه امروز به سمت مرز مهران اعزام شد تا از آنجا به کربلا منتقل شده و در حرم مطهر امام حسین(ع) نصب شود البته گروه نصاب ما چند روز آینده به کربلا اعزام خواهند شد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت این ستاد پرداخت و گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال ۸۲ که تأسیس شد، در حرم‌های مطهر بازسازی‌هایی از جمله کف، بدنه، درب‌ها و ضریح‌ها را انجام داده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس بیان کرد: اکنون طرح توسعه حرم‌ها  در حال انجام است که در حرم مطهر علی‌بن ابیطالب(ع)، صحنی به نام حضرت زهرا(س) به وسعت ۲۲۰ هزار متر مربع در حال احداث است و 95 درصد این پروژه در حال اتمام است و در کربلای معلی صحنی به نام حضرت زینب(س) در سه طبقه ۱۶۴ هزار متر مربع در حال احداث است و هشتاد درصد پیشرفت داشته است.

انتهای پیام
captcha