تخلف از قانون اساسی با انقلابی‌گری سازگار نیست / انتظارات از جنبش دانشجویی
کد خبر: 4018044
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
خطیب جمعه تهران:

تخلف از قانون اساسی با انقلابی‌گری سازگار نیست / انتظارات از جنبش دانشجویی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با بیان اینکه عمل به قانون اساسی علاج دردهای اساسی کشور است، گفت: هر امری که تخلف از قانون اساسی محسوب شود تخلف از روال اصل صحیح حرکت انقلابی مردم است. تخلف از قانون اساسی با انقلابی‌گری سازگار نیست.

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی امروز 12 آذر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به بررسی سبک زندگی قرآنی براساس «یا ایها الذین آمنوا»های قران در خطبه اول نماز جمعه گفت: در این خطبه به بررسی آیه 18 سوره «حشر»؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا پروا داريد؛ و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا[ى خود] از پيش چه فرستاده است؛ و [باز] از خدا بترسيد. در حقيقت، خدا به آنچه مى‌كنيد آگاه است.) می‌پردازیم.

وی افزود: در این آیه 3 نکته قابل تأمل است؛ اول اینکه دوبار در آن به دعوت به تقوا اشاره شده است. هیچ اشکالی ندارد که بگوییم این تأکید بر تقواست. در بین مفاهیم اخلاقی اسلام هیچ مفهومی جامع‌تر از مفهوم تقوا نیست؛ تقوا یعنی حریم نگه‌داری برای خداوند در تمامی عرصه‌ها؛ فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی. لذا در تمامی این عرصه‌ها تقوا و بی‌تقوایی وجود دارد.

خاتمی اظهار کرد: قرآن بیان می‌دارد که مؤمنین رفتارتان خدامدارانه باشد. تفاسیر دیگری هم در خصوص این آیه وجود دارد که مثلاً گفته شده تقوای اول به معنای اصل عمل و تقوای دوم اخلاص عمل است.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: نکته دوم این آیه آن است که بدانیم قیامت دور نیست و به ما وعده و قولی داده نشده که تا مدت زیادی در دنیا هستیم. «قد» کنایه از نزدیک بودن مرگ و قیامت است و باید خود را برای زندگی ابدی که رفتن دارد ولی برگشتن ندارد، آماده کنیم.

وی درباره نکته سوم این آیه گفت: براساس آیه باید گفت این سفر طولانی را بدون توشه نمی‌توان انجام داد و باید خود را برای آن آماده کنیم. انسان با مرگ از بین نمی‌رود بلکه حیات مجدد را شروع می‌کند. ادبیات قرآن این است که قیامت انسان و بهشتی و جهنمی شدن او را خود انسان مهندسی می‌کند و لحظه به لحظه انسان تولید بهشت یا جهنم می‌کند؛ نمازجمعه از آن دسته اعمالی است که تولید بهشت می‌کند و گناه م تولیدکننده جهنم است.

خاتمی تصریح کرد: این همان مسئله تجسم اعمال است که از معارف قطعی قیامت است؛ عمل ما ظاهری دارد و باطنی که آن باطن را نمی‌بینیم و در قیامت به ما نشان می‌دهند. در بسیاری از آیات قرآن آمده است که آنچه را می‌بینید دروکرده کارهای خودتان است. پس مراقب اعمال‌مان باشیم که باطن دارد پس توشه برای فردای قطعی‌مان فراهم کنیم.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با دعوت همگان به تقوا گفت: تقوا محدود به اعمال فردی و شخصی نیست و برای خدا حریم نگه دارید و تلاش کنید فضای شهر ما آلوده نشود که این مایه مصیبت و اندوه است و حتی نسبت به حیوانات هم مسئولیت داریم.

وی با تسلیت درگذشت آیت‌الله سید رضی شیرازی گفت: ایشان از نوادگان میرزای شیرازی بزرگ، صاحب فتوای تحیم تنباکو بود و خود فقیه و فیلسوف متأله بود. این مصیبت را به حوزه علمیه تهران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

خاتمی در ادامه به بیان مناسبت‌ها پرداخت و گفت: دهم آذر، روز شهادت سید حسن مدرس بود. شهید آیت‌الله مدرس از بزرگانی است که در نگاه امام(ره) خیلی بزرگ و عظیم بود و بارها از ایشان تجلیل کردند. بیش از ده نکته در زندگی مرحوم مدرس است که در این فرصت محدود به چهار نکته اشاره می‌کنم.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: اول اینکه مدرس در سخن و اقدامش الهی و خدایی بود و رضایت خدا را در نظر می‌گرفت و به تعبیر امام(ره) هوای نفسانی در کارش نبود و این درسی برای همه ما به خصوص مسئولان کشور است؛ کسی که برای خداوند قدم بردارد خداوند او را کمک می‌کند.

وی ادامه داد: دومین نکته در زندگی ایشان، شجاعت این بزرگمرد بود که خود مرحوم مدرس می‌گوید «خداوند دو چیز را در من قرار نداده؛ ترس و طمع». او از اصولش کوتاه نیامد، جوزده نشد ودر دام طمع نیفتاد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، ستم‌ستیزی را ویژگی سوم شهید مدرس خواند و گفت: او به دستور رضاخان ترور شد ولی مثل کوه ایستاد و مقاومت کرد. رضاخان به او گفت از جان من چه می‌خواهی؟ شهید مدرس به او پاسخ داد که می‌خواهم تو نباشی. گفتن این جمله در این فضا خیلی آسان است اما آن روز خیلی دل شیر می‌خواست. روحیه ستم‌ستیزی یک روحیه دینی است که بحمدلله این روحیه بعد از چهل سال در جان مردم ما زنده و بانشاط است و به همین دلیل است که از نفرت از آمریکا کوتاه نمی‌آیید و شعار «مرگ بر آمریکا» همچنان باقی است.

خطیب جمعه تهران افزود: ویژگی چهارم شهید مدرس اعتقاد راسخ به مردم‌سالاری دینی است؛ او معتقد بود که اسلام قدرت پاسخگویی به همه مسائل زندگی را دارد و در عین حال مردم هم سالارند. وقتی نماینده مجلس بود گفت که ما وکیل مردم هستیم نه ولی آنها و باید نظر موکلین خود را بدانیم و نظر آنها را بر مسند بنشانیم و این همان مردم‌سالاری دینی است.

عضو شورای نگهبان، با اشاره به 12 آذر، سالروز تصویب قانون اساسی در سال 1358 گفت: قانون اساسی قاعده مستحکم نظام اسلامی است که تمدن عظیم اسلامی را به تعبیر مقام معظم رهبری را می‌شود بر او نهاد. عمل به قانون اساسی علاج دردهای اساسی کشور است و هر امری که تخلف از قانون اساسی محسوب شود تخلف از روال اصل صحیح حرکت انقلابی مردم است. تخلف از قانون اساسی با انقلابی‌گری سازگار نیست.

خاتمی تصریح کرد: نکته دوم این است که قانون اساسی یک قانون معمولی نیست. مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیاست و هیچ قانون اساسی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که حداقل 50 مجتهد و فقیه بعضاً در حد مرجعیت 90 روز روی کلمه کلمه آن بحث کنند. فقط این قانون اساسی ماست که این ویژگی را دارد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه آیین‌‌نامه مردم‌سالاری دینی همین قانون اساسی است، گفت: این قانون هم حاکمیت اسلام را در اصل 4 دارد، هم ولایت فقیه و هم جمهوریت نظام را در خود دارد. تبلور مردم‌سالاری دینی این قانون است. نکته آخر اینکه قانونمداری یک تکلیف و وظیفه است. کسی که خودش را فاعل مایشا بداند و از قانون عبور کند، این خودمحور است و جایی برای خودمحوران در قانون اساسی و نظام اسلامی نیست. قانون اساسی میثاق بین مردم و حاکمیت است و با پاسداشت عملی این قانون می‌توان این میثاق را حفظ کرد.

وی با اشاره روز 16 آذر، روز دانشجو، گفت: در رابطه با دانشجو و نقش این عزیزان در اداره کشور دنیایی از مطالب وجود دارد. من در این خطبه فقط روی یک نکته تأکید می‌کنم که 16 آذر را فریاد اعتراض ضد آمریکایی دانشجویان عزیز در 1332 تولید کرد و به مناسبت پاسداشت آن حرکت ضد آمریکایی بود. در پرونده جنبش دانشجویی مسئله مبارزه با آمریکا بسیار جلوه دارد و درخشنده است.

خاتمی بیان کرد: 16 آذر 1332 اعتراض به مسافرت معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران بود. در ماجرای کنسرسیوم نفتی در سال 1333 که آنجا هم پای غارتگری آمریکا در میان بود، باز حضور پرشکوه دانشجویان را می‌بینیم. در 29 و 30 اردیبهشت 1349 باز اعتراض دانشجویان را علیه کنسرسیوم اقتصادی را شاهد هستیم که از روحانیت نیز شهید مظلوم آیت‌الله سعیدی بیانیه داد و به تعبیر مقام معظم رهبری به دستور صریح آمریکا آیت‌الله سعیدی به شهادت رسید. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را نیز داریم و اینها از مفاخر پرونده جنبش دانشجویی است.

وی یادآور شد: بحمدلله این جنبش زنده و بانشاط است و انشالله بانشاط به راهش ادامه می‌دهد. در خفقان و آن زمانی که فریاد، گلوله داشت جریان دانشجویی شجاعانه وارد میدان شد. اینک که فضای سراسر کشور فضای «مرگ بر آمریکا» است می‌طلبد این فریاد پرخروش‌تر باشد. از سال 1332 تا 1400 شرارت‌های آمریکا ده‌ها برابر شده گرچه به همین میزان از نفوذ امریکا کاسته شده است. در هر جای دنیا و هر جنایتی پای این شرور دیده می‌شود و این قلدر خودش را کدخدای عالم می‌داند. امروز باید فریادهای ضد آمریکایی کل ملت پرشکوه‌تر و باشورتر باشد.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: این انتظار از جنبش دانشجویی است که با همان شکوه این ستون فقرات و مایه افتخار را پرشکوه نگه دارند.

وی درباره مذاکرات وین گفت: الحمدلله هیئتی با تجربه برای مذاکره رفته‌اند و مواضع ضد آمریکایی خود را صریح در قول و عمل نشان دادند. به این مذاکره‌کنندگان که پاره تن این ملت هستند می‌گویم و این همان حرفی است که خودشان گفتند؛ شما نماینده یک ملت شجاعید که پای آرمان‌هایش تا آخرین قطره خون و تا آخرین نفس ایستاده‌اند. بدانید این ملت به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: نمی‌توان زبان تقدیر و تشکر در رابطه با خدمات دولت سیزدهم درباره مسئله واکسن نداشت و این دولت در این رابطه خدمات بزرگی انجام داد. مردم هم استقبال کردند و می‌کنند. به سهم خودم از این خدمت ستودنی تشکر می‌کنم. دعا می‌کنم خداوند به این سید فداکار و مخلص، که تمام عمرش را در مسیر خدمت به مردم می‌گذراند، نشاط و قوت بیشتر عنایت کند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم عزیز احساس من این است که انشالله لحظات پایانی این ویروس منحوس است از شما خواهش می‌کنم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید، زدن ماسک را جدی بگیرید، رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرید و این واکسن که با این همه زحمت به دست آمده، چه داخلی و خارجی، سلامت مردم را تضمین می‌کند. آرزوی روزی را داریم که جامعه ما عاری از ویروس لعنتی کرونا باشد و این به تدریج عملی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha