نقش و جایگاه سند ملی آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی کلان کشور
کد خبر: 4020109
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
در نشست خبری سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مطرح شد:

نقش و جایگاه سند ملی آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی کلان کشور

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با اشاره به تأکیدهای رئیس‌جمهور بر اصل تحقق سند ملی آمایش گفت: آمایش سرزمین قطب‌نمای زندگی آینده ما و فرزندانمان خواهد بود و مسیر نیل به مطلوب را نشان خواهد داد.

 سید مهدی پاک ذات
به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، نشست خبری سید مهدی پاک‌ذات سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و سایر دست‌اندرکاران سند ملی آمایش سرزمین در مرکز، صبح روز شنبه ۲۰ آذر، با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.
 
سید مهدی پاک‌ذات با اشاره به تأکیدات حجت‌الاسلام رئیسی بر اصل تحقق سند ملی آمایش، گفت آمایش در زبان ساده آشتی و مهرورزی با سرزمین مادری، ایجاد تعادل در منابع و مصارف، عدالت سرزمینی و تأکید بر اصل ملی بودن و پرهیز از نگاه بخشی و جناحی و سیاسی است.
 
وی با بیان اینکه در پنج دهه گذشته، پنج دوره مطالعات جامع آمایش سرزمین در کشور تجربه شده است، افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت آمایش سرزمین و نقش و جایگاه آن در نظام برنامه‌ریزی و استناد به تکلیف قانونی ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه، وظیفه انجام مطالعات و تدوین سند ملی آمایش سرزمین در شهریور ماه ۱۳۹۷ به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگریِ سازمان محول شد.
 
سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری تأکید کرد: تصویب این سند اتفاقی بود نادر که ۲۲ دستگاه دولتی در سطح کارشناسی تا سطح کلان دستگاه، با وجود تعارض منافع، بر محتوای سند صحه گذاشتند و سند ملی آمایش را امضا کردند.
 
پاک‌ذات گفت: پوشش ابعادی همچون تحلیل وضع موجود همه بخش‌ها و فرابخش‌ها، انجام مطالعات آینده‌نگر، مطالعات ژئوپلتیک دفاعی امنیتی و پدافند غیر عامل، مطالعه امور فرهنگی و سرمایه اجتماعی و جمعیت‌شناسی، ۱۱۰۰ جلد مطالعات استانی، ۵۱ جلد مطالعات ملی، بررسی تمام دانش گذشته و درعین حال تاکید بر اصل بومی شدن مطالعات و استفاده از همه ظرفیت داخلی و حتی تطبیق دادن با نگاه‌های بعضا متضاد از مهمترین ویژگی‌های مطالعات سند مزبور است.
 
وی با اشاره به اینکه آمایش سرزمین قطب‌نمای زندگی آینده ما و فرزندانمان خواهد بود و مسیر نیل به مطلوب را نشان خواهد داد، تصریح کرد: سند آمایش به ما این را می‌گوید که مبتنی بر ظرفیت‌های طبیعی و داشته‌های سرزمین، پراکندگی جمعیت در کشور چگونه باشد؟ در چه مکان‌هایی باید چه فعالیت‌هایی را انجام داد و در چه مکان‌هایی چه فعالیت‌هایی نباید مستقر شوند و در کجا نباید سکونتگاه جدید ایجاد کنیم؟ و با رعایت ضوابط و سیاست‌ها به کدام جایگاه آرمانی دست پیدا خواهیم نمود؟
 
وی ادامه داد: انتظار ما از شما رسانه‌ها به عنوان دیدبان‌های بیدار جامعه، رساندن این تصویر مطلوب و چشم‌انداز آرمانی به مردم و تببین این امر مهم است و اینکه با ایجاد بستر گفتگو در خصوص این سند امکان اصلاح و تصویرسازی روشن از آینده و حرکت به سمت آن را برای مرکز مهیا کنید.
 
سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری اشاره کرد: روجی مرکز در موضوع آمایش در سه محور ذیل عرضه شد:

۱- مطالعات پشتیبان در قالب ۵۱ جلد
۲- تدوین پیش نویس متن سند ملی که به تصویب رسید
۳- تدوین سامانه پشتیبانی آمایش سرزمین موسوم به (سپاس)
 
پاک ذات در ادامه پاره‌ای از اقدامات دیگر مرکز در سه سال گذشته را از جمله سنجش تحقق‌پذیری سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مطالعات 70 سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران، مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا، را معرف کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مرکز در حال انجام چهار کلان پروژه دیگر است. تکمیل مطالعات آمایش و مطالعات پشتیبان تدوین برنامه هفتم توسعه و مطالعات پیشتیبان لایحه بودجه کشور که هرساله انجام می‌شود و کلان پروژه آخر با عنوان مسئله‌شناسی و ایده‌پردازی در حوزه برنامه و بودجه.
 
پاک‌ذات در پایان گفت: ما در مرکز به‌دنبال بازتعریف صحیحی از رابطه دستگاه‌های اجرایی و مراکز پژوهشی هستیم و شعار ما، پژوهش مسئله‌محور نیز ناظر به همین موضوع است. در راستای انجام این تحول اساسی درب این مرکز به روی نیروی جوان انقلابی مومن و فهیم و پیشکسوتان و صاحب‌نظران و صاحبان ایده‌های ناب و اهالی رسانه باز است.
 
انتهای پیام
captcha