چرا در مسابقات، طریق تلاوت قاری اعلام می‌شود؟
کد خبر: 4023013
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

چرا در مسابقات، طریق تلاوت قاری اعلام می‌شود؟

در مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قبل از اجرای شرکت‌کننده‌ها از آنها در مورد طریق تلاوت پرسیده می‌شود که به کدام یک از دو طریق «مصباح» یا «شاطبیه» تلاوت خواهند کرد.

«طریق تلاوت» چیست و چرا در مسابقات سراسری قرآن باید طریق اعلام شود

به گزارش ایکنا، مرحله پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 29 آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شده و تا امروز سوم دی ماه ادامه دارد. این مسابقات در رشته های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، دعاخوانی، اذان و همخوانی و همسرایی در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

اما در این دوره برای اولین بار قبل از اجرای شرکت کننده‌ها از آنها پرسیده می شود به کدام یک از دو طریق «مصباح» یا «شاطبیه» تلاوت خواهند کرد. این سوال در حالی در این دوره پرسیده می‌شود که در ادوار گذشته شاهد چنین سوالی از شرکت‌کنندگان نبودیم. شاید برای بسیاری سوال باشد که این دو طریق چیست و چرا این سوال پرسیده می شود؟ این سوال از اهالی فن پرسیده شد که پاسخ آن در ادامه آمده است.

به احتمال زیاد بسیاری از مخاطبان می‌دانند که در بحث قرائت قرآن کریم «قراء سبعه» و «قراء عشر» معروف است. قرآنی که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد و تقریباً روش قالب در کشورهای اسلامی است - به جز چند کشور محدود همچون مراکش، الجزایر، لیبی - بر اساس قرائت «عاصم کوفی» یکی از قراء سبعه نگارش یافته است. خود این قاری دو راوی به نام‌ها «حفص» و «شُعبه» داشته‌ است، با این وجود روایتی که در حال حاضر در جهان اسلام قالب است، روایت حفص از عاصم است.

روایت حفص از طریق یک سری افراد و کتاب‌هایی نقل شده است که حدوداً 50 طریق است. اختلافات این طرق خیلی محدود و کم است، این اختلاف‌ها در طُرُق است نه روایت، بنابر این دو طریق مشهور از 50 طریقی که در جهان اسلام هست، یک طریق «مصباح» و دیگری هم طریق «شاطبیه» است. اختلافات این دو هم بیشتر در حوزه ادغام تام و ناقص، تسهیل همزه، مدود منفصل و متصل و مواردی از این دست است، لذا این دو طریق هر دو مورد پذیرش داوران است.

چرا طریق اعلام می‌شود؟

اگر شرکت‌کننده مثلاً مد منفصل را در طریق شاطبیه به توسط بخواند، اگر همین فرد رعایت بقیه موارد طریق شاطبیه را نکند در واقع تداخل طریق به وجود آورده است پس باید از قبل اعلام کند تا در صورت رعایت نکردن نمره منفی بگیرد.

موارد اختلافی در یک سری جدول تدوین شده و در اختیار داوران بخش تجوید قرار داده شده است. وقتی شرکت‌کننده طریق را اعلام می‌کند باید آن موارد را تا پایان رعایت کند.

آیا در راستای تسهیل کار شرکت‌کننده است؟

اعلام طریق، کار شرکت‌کننده را راحت‌ می‌کند، چرا که تکلیف خود را می‌داند و از ابتدا می‌داند باید به چه طریقی تلاوت کند.

در بحث قرائت قرآن هرکس تلاوت می‌کند باید حتماً اجازه قرائت داشته باشد و به اصطلاح نزد یک استاد که اجازه صدور مجوز داشته باشد، اقراء کند. در کشور ما سیستم اقراء از حدود چهار یا پنج سال قبل و با حضور «شیخ عصفور» اجرایی شد. با حضور ایشان اساتید زیادی اجازه پیدا کردند، یعنی هم مجاز شدند و هم مجیز(اجازه انتقال دادن به بقیه را داشته باشند). بنابر این در قرائت قرآن باید طرق اقرائی رعایت شود. لذا وقتی این سیستم را مانند بقیه کشورهای اسلامی در کشور حاکم می‌کنیم، باید در عرصه مسابقات و دیگر عرصه‌ها نیز رعایت شود و لذا این موضوع با تدبیر اساتید تجوید وارد عرصه مسابقات شد.

انتهای پیام
captcha