نیاز به ایجاد آوردگاه فرهنگی برای تحقق عدالت داریم
کد خبر: 4024621
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

نیاز به ایجاد آوردگاه فرهنگی برای تحقق عدالت داریم

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس با بیان اینکه برای اینکه در جامعه عدالت فرهنگی ایجاد شود نیاز به یک منطقه آزاد غیر جغرافیایی فرهنگی داریم، گفت: این مناطق به تعبیر دیگر آوردگاه فرهنگی است که قرارگاه‌های فرهنگی و کسانی که می‌خواهند کنشگری فرهنگی داشته باشند همه در این آوردگاه، کنش فرهنگی انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس امروز، ۸ دی‌ماه در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول گفتمان دولت سیزدهم» با موضوع عدالت و پیشرفت که در دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: مفهوم عدالت در ذات خود، ما را رهنمون می‌کند به اینکه باید به زندگی و واقعیت‌های اجتماعی چند وجهی، بین وجهی و فرا وجهی نگاه کنیم یعنی اگر به این سه مفهوم توجه نکنیم، انگار عدالتی برقرار نشده است.

وی با اشاره به منویات علامه طباطبایی که فرمودند حیات انسانی به تفکر است، گفت: سه ساحت برای انسان با محوریت تفکر متصور هستیم که شامل تفکر در ساحت انسان، تاریخ و هستی می‌شود.

مقامی با بیان اینکه فرهنگ به مثابه قلب تاریخ جوامع است، گفت: آورده‌ها و محصولات فرهنگی و تمدنی به مثابه جسم فرهنگ است و روح فرهنگ، ارزش‌هاست که در فلسفه آن را شامل اخلاق و زیبایی‌شناسی می‌دانند، بنابراین از مفهوم آورده‌ها و ارزش‌ها، فرهنگ تولید می‌شود و این دو بدون هم فرهنگ تولید نمی‌کنند.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی خود در خصوص عدالت و پیشرفت در حوزه فرهنگ گفت: اگر بخواهیم در عدالت و پیشرفت کاری انجام دهیم و همه جانبه و بین وجهی و فرا وجهی ببینیم که جامعه انسانی و مفهوم زندگی به تعادل برسد که ما مفهوم عدالت را از همین مفهوم تعادل استخراج و استنباط می‌کنیم، طرح پیشنهادی این است که برای اینکه در جامعه عدالت فرهنگی ایجاد شود نیاز به یک منطقه آزاد غیر جغرافیایی فرهنگی داریم.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس افزود: این منطقه آزاد غیر جغرافیایی فرهنگی، یکسری شاخص‌ها دارد که باید در آن اتفاقاتی بیفتد که محدودیت‌هایی که اکنون در جامعه وجود دارد، درباره امور و فعالیت‌های فرهنگی در آن وجود ندارد همانطور که در مناطق آزاد تجاری قوانینی حذف می‌شود و یا قوانین دیگری جایگزین می‌شود به خاطر پیشرفتی که در تجارت اتفاق می‌خواهد بیفتد.

وی در پایان تصریح کرد: این مناطق به تعبیر دیگر آوردگاه فرهنگی است که قرارگاه‌های فرهنگی و کسانی که می‌خواهند کنشگری فرهنگی داشته باشند همه در این آوردگاه، کنش فرهنگی انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha