گردهمایی شاعرانه به مناسبت دومین سالگرد سردار سلیمانی در بیروت
کد خبر: 4025047
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

گردهمایی شاعرانه به مناسبت دومین سالگرد سردار سلیمانی در بیروت

همایش شعر «نهج الشهیدین» (رویکرد دو شهید) به‌مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بیروت برگزار شد.

گردهمایی شاعرانه به مناسبت دومین سالگرد سردار سلیمانی در بیروتبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان؛ این همایش با همکاری مؤسسه ادبنا و انجمن شاعران و ادیبان لبنانی و مؤسسه ابداع در بیروت و با حضور عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و شماری از شاعران و ادبای عرصه مقاومت و بیداری در پایتخت لبنان برگزار شد.

در این همایش ضمن شعرخوانی شاعران مقاومت، در رابطه با مبانی و مفاهیم مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و احیای نام و یاد شهدای والامقام شهدا از برگزیدگان مسابقه بین‌المللی القدس‌لنا تقدیر و تکریم به‌عمل آمد.

همچنین کتاب‌های شعر شاعران جهان عرب که در رابطه با شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به چاپ رسیده است در این همایش بین شرکت‌کنندگان توزیع شد. این کتاب ها با عناوین «سبک‌بالان»، «وصف یاران»، «نهج الشهیدین» و «بلکه زنده هستند» توسط انتشارات عمار چاپ شده‌‌اند.

در این مراسم رایزن فرهنگی ایران در لبنان، سخنرانی خود را با خواندن ابیاتی در رثای سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس آغاز کرد و گفت: گردهمایی شاعرانه باید با یک قصیده آغاز شود، حال اگر این گردهمایی برای گرامیداشت دو شهید گرانقدر یعنی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار شود، باید ناب‌ترین و فاخرین اشعار حماسی در رثای این دو شهید سروده و خوانده شود.

خامه‌یار سپس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: سروده‌هایی که برجسته‌ترین صفات و ویژگی‌های حاج قاسم را به تصویر می‌کشد ماندگار و فاخر است، زیرا که مفاهیم ناب، معانی فاخر می‌آفریند.

عشقی که انسان را به ملکوت می‌رساند

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در ادامه به تشریح دلایل علاقه مردم به سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: شهید سلیمانی فرمانده‌ای بود که با شایستگی لقب «سردار دلها» و «فرمانده دلدادگان» را به دست آورد. اما کدامین دلدادگی؟ این دلدادگی همان عشق عرفانیست که در شعر فارسی قدیم شناخته شده است و شاعرانی همچون حافظ، سعدی و فردوسی در آن سرآمد بودند؛ عشقی که انسان را به ملکوت می‌رساند و مادیات را در برابر پرهیزگاری، زهد و معنویت ناچیز می‌داند.

خامه‌یار افزود: شهید سلیمانی اهل معنویت و اخلاص بود به همین دلیل بود که در راه ارزش‌های اخلاقی و معنوی وارد سخت‌ترین آزمون ها شد و توانست سربلند بیرون آید.

وی افزود: شهید سلیمانی با رشادت ها و دلاورمردی‌های خود در میادین نبرد توانست در دلها نفوذ کند و امروز همه؛ پیر و جوان، مادران و پدران و.. دلداده و شیفته شخصیت او هستند.

سردار سلیمانی؛ فرمانده‌ای شجاع

خامه‌یار تصریح کرد: عشق و علاقه مردم به سردار سلیمانی پس از شهادتش افزایش یافت و هر روز در حال افزایش است، به این دلیل که او فرمانده‌ای شجاع و با اخلاصی بود که با عملکرد منحصر به فرد و قهرمانی‌های خود ماندگار شد و هیچ‌گاه از خاطره‌ها محو نخواهد شد.

رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت در بخش دیگری از سخنان خود به شعر حماسی و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت: در شعر حماسی، اعمال پهلوانی به صورت داستان در می‌آیند و پیروزی حق بر باطل را در قالب‌های شعری متنوع و در تمامی سبک‌های شعر به تصویر می‌کشند.

گردهمایی شاعرانه به مناسبت دومین سالگرد سردار سلیمانی در بیروت

خامه‌یار افزود: شعر حماسی با شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بار دیگر احیا شد و رونق گرفت، به ویژه اینکه این شهادت با مهمترین مسئله دوران معاصر، یعنی مسئله فلسطین گره خورده است.

وی ضمن تقدیر از برگزیدگان مسابقه بین‌المللی القدس‌لنا، گفت: بی‌شک در اشعار با درون مایه تعلیمی عرفانی، شاعر ملزم به جستجوى واژه‌هاى متناسب مضمون خواهد بود، بنابراین عوامل زبانی نقش زیادی در بازنمایی ایدئولوژیک اشعار شاعر دارد.  

خامه‌یار تاکید کرد: شاعر در سرودن اشعار مرتبط به قهرمانان دینی و مسائل مهم عقیدتی از جمله مسئله فلسطین؛ با مفاهیم و رسالتی انسان‌دوستانه، اخلاقی، دینی و جهانی روبروست و در سرودن اشعار در این حوزه وظیفه سنگینی بر دوش دارد.

شعرخوانی شاعران

سپس 10 تن از شاعران؛ خانم‌ها: سكینه سویدان، حوراء‌ نصرالله، زینب شریم، أمل طنانه و آقایان علی دهینی، محمد دهینی، حسین وهبی، محمد حجازی، محمد فرحات، فضل سرور و محمد مرعی برگزیده مسابقات القدس لنا كه از شهرهای مختلف لبنان گردهم آمده بودند با حماسه‌ای تمام، بخشی از سروده‌های خود را در رثای سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خواندند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

شایان ذکر است، سلسله همایش‌های شعری نهج الشهیدین ویژه دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، تا بعد از سالگرد ادامه خواهد داشت و در کشورهای لبنان، عراق، سوریه، یمن و فلسطین برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha