«از سنگ تا رنگ»؛ خدمتی برای هنر اصفهان
کد خبر: 4028302
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

«از سنگ تا رنگ»؛ خدمتی برای هنر اصفهان

کارگردان انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ» گفت: این اثر، نگاهی هنرمندانه به ساخت فولاد دارد و به‌عنوان تجربه و کاری برای هنر اصفهان انجام شده است.

نشست اکران و نقد انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ»

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ» شب گذشته، ۲۲ دی‌ماه با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و دیگر عوامل این اثر در سالن سوره حوزه هنری اکران و نقد و بررسی شد. این مستند با نگاهی نو، به معرفی فولاد مبارکه اصفهان و مراحل تولید فولاد در آن پرداخته است.

سیدعلی مفضلی، مجری کارشناس برنامه و مدرس انیمیشن و انیماتور اظهار کرد: اگر انتخاب با من بود، نام این انیمیشن را «درخشش در تاریکی» می‌گذاشتم، چون به لحاظ فنی و تولیدی و با توجه به شرایط موجود، ساخت چنین اثری در اصفهان واقعاً نادر است.

نگاه هنرمندانه به ساخت فولاد

محمدرضا قربانی، کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن «از سنگ تا رنگ» در پاسخ به این سؤال که چرا برای نشان دادن مراحل ساخت فولاد، فیلم ساخته نشده و انیمیشن را انتخاب کرده است، گفت: انیمیشن به خودی خود جذابیت‌هایی برای بیننده دارد. در واقع، نظر مخاطب به این موضوع جلب می‌شود که در حال تماشای یک کار هنری است. همچنین انیمیشن امکاناتی در اختیار قرار می‌دهد که بتوانیم کارخانه‌ای را که ۳۵ سال از ساخت آن می‌گذرد، با جلا نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کارخانه فولاد، بخش‌ها و مراحلی مثل داخل کوره‌ها و ریختن نخاله‌ها داخل کوره وجود دارد که نمی‌توان از آنها فیلم‌برداری کرد، افزود: انیمیشن این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانیم با ترکیب‌بندی و کادر دوربین، آنچه را از این فضاها می‌خواهیم، نشان دهیم.

کارگردان انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ» بیان کرد: این اولین انیمیشن مستند اطلاعاتی است که در این سبک تولید می‌شود، تفاوت این کار با دیگر انیمیشن‌ها در واقع‌گرایانه بودن و نوع نگاه است. ما سعی کردیم نگاه هنرمندانه، شاعرانه یا ادیبانه به ساخت فولاد داشته باشیم.

وی در خصوص تهیه‌کنندگی این اثر، گفت: در انیمیشن دو نوع تهیه‌کنندگی وجود دارد؛ سفارشی و بدون داشتن سفارش. این اثر، کاری سفارشی از فولاد مبارکه اصفهان است و وقتی کار سفارشی باشد، باز هم به تهیه‌کننده نیاز دارد و در پروژه‌های سنگین، باید کسی حضور داشته باشد که سرمایه لازم برای آغاز و ادامه کار را ارائه دهد.

قربانی با بیان اینکه همیشه نوعی برآورد مالی و پیش‌بینی برای پروژه‌های سنگین وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که پیش‌بینی کرده بودیم، تورم ۴۰ درصدی بود، ولی پیش‌بینی تورم ۴۰۰ درصدی را نداشتیم و از یک جایی به بعد فهمیدیم ساخت این اثر سود مالی برای ما نخواهد داشت، ولی آن را ساختیم، چون دوست داشتیم این اثر به‌عنوان تجربه و کاری برای هنر اصفهان انجام شود و بماند.

وی افزود: وقتی احساس رضایت را در چهره بینندگان می‌بینم، احساس می‌کنم کاری که انجام شده، ارزش یک سال زمان و صرف هزینه را داشته است. این کار قرار بود طی هشت ماه ساخته شود، ولی به‌دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که برای حضور افراد و ارتباطات لازم میان ما و روابط عمومی فولاد وجود داشت، باعث شد یک سال به طول بینجامد.

این کارگردان و تهیه‌کننده بیان کرد: این اثر، کاری مستند است و قرار نیست به‌عنوان کار تبلیغاتی ارائه شود، ولی ممکن است کاربرد تبلیغاتی نیز برای فولاد داشته باشد. وقتی یک فیلم، محصول کارخانه‌ای را معرفی می‌کند، می‌توان برای تبلیغ هم از آن استفاده کرد.

مجری کارشناس برنامه با اشاره به اینکه سکانس اول انیمیشن، ریتم تند دارد و نقطه اوج آن نیز همین سکانس اول محسوب می‌شود، ادامه داد: حرکات دوربین بسیار خوب است، ولی فیدهای بسیار زیادی وجود دارد.

کارگردان اثر در پاسخ، گفت: فیدها استایل کار محسوب می‌شود، چون موضوع فیلم، صنعتی و خشک است و ما سعی کردیم با نماهای مختلف دوربین، آن را از خشکی خارج کنیم. این فیدها برای نفس تازه کردن مخاطب و فاصله‌گذاری آمده‌اند. این اثر، ۵۰۰ پلان دارد و برای همه پلان‌ها، به‌صورت تک‌تک استوری‌برد کشیده شده که لازمه ساخت انیمیشن است.

وی تأکید کرد: نوع نگاه، ایرانی است و ما ترکیب‌بندی متقارن استفاده کردیم، تا وزین‌تر باشد و نظم را نشان دهد.

حمایت فولاد مبارکه اصفهان از اهالی فرهنگ و هنر

در ادامه، محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: ۲۳ دی‌ماه، تولد فولاد مبارکه اصفهان است، جایی که تولید بیش از یک سوم فولاد کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه همیشه سعی کرده است از زبان فرهنگ و هنر برای معرفی خدمات خود به‌عنوان مجموعه‌ای قابل افتخار برای اصفهان و ایران استفاده و از فرهنگ و هنر حمایت کند. دست یاری ما به سمت اهالی فرهنگ و هنر برای حمایت از گروه‌های هنری و همچنین معرفی بهتر مجموعه فولاد توسط هنرمندان دراز است.

مهاجرت متخصصان؛ مشکل عمده در ساخت انیمیشن

احسان سراهیان، کارگردان فنی انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ» نیز در این برنامه، اظهار کرد: در این اثر، ۲۴ نفر به‌صورت مستقیم و به مدت یک سال درگیر بودند و از نرم‌افزارهای دوبعدی و سه‌بعدی استفاده شده است. در رندر نیز چهار موتور را تست کردیم که در نهایت، به انتخاب موتور کرونا که سرعت خوبی داشت، انجامید. برای هر فریم نیز به‌صورت میانگین، ۱۵ دقیقه زمان گذاشتیم.

وی ادامه داد: کارهایی مثل این پروژه‌های سنگین را در ترکیه، بلغارستان و دیگر کشورها رندر می‌گیرند، با توجه به اینکه سخت‌افزارهای مناسب این کار در ایران وجود ندارد، اولین بار است که در ایران چنین کاری انجام می‌دهیم.

کارگردان فنی انیمیشن «از سنگ تا رنگ» اضافه کرد: سخت‌افزار مناسب این کار، تک‌کاربردی است و اکثراً نیز کاربرد نظامی دارد و ما با مشکل تحریم روبرو هستیم. البته یکی از مشکلات عمده ما، مهاجرت متخصصان است و تشکیل یک تیم یکدست بسیار مشکل بود، ولی خوشبختانه تیمی که تشکیل دادیم، با یکدیگر هماهنگ بودند و با آموزش نیروهای جدید، به کار ادامه دادیم.

انتهای پیام
captcha