کد خبر: 4030741
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

رسانه‌ها منبع قدرتمندی برای شکل‌گیری نگرش مردم و در نهایت تأثیر بر روی تصمیمات و رفتار‌های آن‌ها هستند. این تغییر و نگرش رفتار می‌تواند فرهنگی، سیاسی و حتی در زمینه یک محصول تجاری باشد.

انگیزه‌های رفتاری

به گزارش ایکنا، تئوری عمل منطقی توسط آیسک آیزن و مارتین فیشبین در سال ۱۹۷۵ مطرح شد که به تئوری فیشبین و آیزن مشهور است. آن‌ها مدلی را ارائه کردند که می‌توان بر اساس آن انگیزه‌های رفتاری را در زمینه‌های مختلف شناسایی کرد.

فیشبین و آیزن معتقدند مجموعه باور‌های فرد، پایگاه اطلاعاتی او برای اخذ هر تصمیمی است. در الگوی اقناعی آن‌ها، اقناع وقتی شروع می‌شود که باور‌ها و اعتقادات فرد درباره موضوع موردنظر تغییر یابد. تغییر باور‌ها منجر به تغییر نگرش‌ها و به دنبال آن به وجود آمدن باور‌ها و عقاید جدید می‌شود.

بدیهی است که باور‌های جدید منجر به تغییرات رفتاری می‌شود. رسانه‌ها منبع قدرتمندی برای شکل‌گیری نگرش مردم و در نهایت تأثیر بر روی تصمیمات و رفتار‌های آن‌ها هستند. این تغییر و نگرش رفتار می‌تواند فرهنگی، سیاسی و حتی در زمینه یک محصول تجاری باشد.

برای مثال تبلیغ‌کنندگان رسانه‌ای تلاش می‌کنند هم به‌وسیله اطلاعات موجود در تبلیغ و هم به‌طور غیرمستقیم از طریق ایجاد نگرش مطلوب نسبت به خود تبلیغ، ارزیابی خوشایندی از فرآورده‌های خاص به وجود آورند. این تغییر نگرش می‌تواند منجر به تصمیم و عمل خرید شود.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: