مقاومت پیوست انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزاری که قدرت سخت‌افزاری دشمن را خنثی کرد
کد خبر: 4034804
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
متکی در وبینار «گفتمان انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزار مقاومت در جهان»:

مقاومت پیوست انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزاری که قدرت سخت‌افزاری دشمن را خنثی کرد

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان صبح سه‌شنبه در وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزار مقاومت در جهان» گفت: مقاومت پیوست انقلاب اسلامی برای داخل و محیط پیرامونی است.

منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزار مقاومت در جهان» صبح امروز، سه‌شنبه ۱۹ بهمن، در آستانه چهل‌و‌سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به میزبانی ایکنا به شکل حضوری و ویدئوکنفرانس در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه کشورمان مهمان و سخنران حضوری این برنامه بود در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه جبهه مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی که از آن به عنوان نرم‌افزار مقاومت یاد می‌شود، با تلاوت سوره مبارکه «فجر» گفت: درواقع پیام انقلاب آغازین اسلام با بعثت نبی امجد اسلام این بود که نگاه انسان‌ها به جهان متحول شود؛ یعنی اولین تغییر در جهان‌بینی آنها ایجاد شود. هرکس همانطور زندگی می‎کند که جهان را می‌بیند. تحول در جهان‌بینی تحول در تحلیل می‌شود، تحول در رفتار می‌شود، تحول در چرایی تلاش‌ها و فعالیت‌های انسان می‌شود. پیامبر اسلام(ص) این تحول را به وجود آورد و قرآن به‌عنوان محور این تحول تعریفی از خلقت جهان به ما ارائه می‌دهد. در این تعریف خداوند در سوره «الدخان» می‌فرمایند: «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ ﴿٣٨﴾» ما خلقت را بازیگرانه نیافریدیم. پس یک فلسفه‌ای و یا یک هدفی در خلقت وجود دارد و بازیچه نیستیم و این هدف را بیان می‌کند؛ «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ» بلکه به واسطه حق ما می‌خواهیم بر پیکر باطل بکوبیم. « فَيَدْمَغُهُ» و باطل از بین‌رفتنی است. پس خداوند در مقابل دیدگان ما صحنه‌ای از یک مبارزه دائمی را ترسیم می‌کند که هستی میدان این مبارزه دایمی است.

وی افزود: در انقلاب اسلامی زمان معاصر ما به زعامت امام راحل که یادشان را در این ایام به‌طور ویژه گرامی می‌داریم، ایشان آمد و همین تحول را دوباره ندا بدهد، دوباره دربیندازد. شهید سلیمانی‌ها صادق‌ترین مخاطبان این پیام بودند؛ امام خمینی(ره) آموخت که ما در متن یک مبارزه‌ایم چه بخواهیم چه نخواهیم. در این مبارزه مهم این است که سمت‌وسوی ما به کدام طرف است و این مبارزه هم دائمی است. وقتی به بیانات حضرت امام(ره) وقتی که 10 سال از حکمرانی‌شان بعد از استقرار جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، توجه می‌کنیم، گویا می‌خواهند تازه انقلاب کنند. ایشان می‌فرمایند که تا شعار «لا اله الا الله» در اقصی‌نقاط جهان طنین‌انداز نشود، تا پرچم «لا اله الا الله» در قله‌های جهان به اهتزاز درنیاید مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم و بعد سمت‌وسو را نشان می‌دهند که اگر دشمنان در مقابل دین ما بخواهند بایستند ما در برابر همه دنیایشان خواهیم ایستاد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امام خمینی(ره) پیام یک تحول نوینی را برای بنیانگذاری یک تمدن جدید برای ما به ارمغان آوردند، اظهار کرد: سلیمانی‌ها، پیروان و مخاطبان راستین امام خمینی(ره) این پیام را گرفتند و خودشان را برای همراهی، همدلی و رزم در این میدان و استقرار این پیام آماده کردند. وقتی‌که پیام الهی است، نیت الهی است و عزمتان جزم است، یک اتفاقاتی می‌افتد. نخستین اتفاق این است که می‌گویند شما در نبرد اگر نترسید قدرتتان چندین برابر می‌شود. به کرات از حضرت امام خمینی(ره) شنیده‌اید که ایشان هرگز نترسیده‌اند، آن هم در زمانی‌که سخت‌ترین شرایط را برای ایشان به وجود آوردند؛ ببینید قبل از 15 خرداد و در 15 خرداد چه مصائبی بر ایشان گذشت، ولی وقتی در پرواز به ایشان می‌گویند چه احساسی دارید، می‌گویند هیچ احساسی ندارم. مرحوم آقای عسگراولادی در مجلس اول که بودم برای من نقل می‌کرد، «بعد از حوادث خرداد و با شرایطی که ایجاد شده بود و چنگ و دندانی که شاه نشان می‌داد خیلی هراسان خدمت امام(ره) رفتیم. ما سه نفر بودیم. ایشان همین که ما را نگاه کردند دیدند که ما کاملاً در یک وضع سختی هستیم. امام(ره) این کلام را فرمودند: شاه شرایطی را به وجود آورد که ما نه رو به پیش داشته باشیم نه رو به پس داشته باشیم و نه در جایی که هستیم بتوانیم بمانیم و ما نیز به حول قوه الهی شرایطی را ایجاد خواهیم کرد که شاه نه راه پیش داشته باشد نه راه پس داشته باشد و نه در جایی که هست بتواند بماند.» شما 15 سال به جلو بروید که به سال 57 می‌رسید و شرایطی که اتفاق افتاد.

مقاومت پیوست انقلاب اسلامی است

متکی با بیان این مطلب که مقاومت پیوست انقلاب اسلامی هم برای داخل و هم برای محیط پیرامونی است، گفت: می‌گویند که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود. حضرت زینب(س) درواقع پیوست انقلاب کربلاست؛ یعنی این پیام باید منتشر شود و منتقل شود. امام راحل خودشان شروع به نگارش این پیوست کردند و به محض اینکه انقلاب مستقر شد، ایشان در اولین پیامشان به حج صدور انقلاب را آغاز می‌کنند. اولین پیام امام(ره) آگاهی‌بخشی، انسجام‌بخشی و ارتباط ایجادکردن؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا» است.

وی اضافه کرد: ما در آن موقع تقریباً در مراودات خارجی که داشتیم، انتشار آرام اما عمیق و دلی پیام‌های امام(ره) را شاهد بودیم. اگر اوضاع و احوال طبق مراد نیست اول باید فرد متحول شد، دوم تحول‌خواه باشد و در نهایت تحول ایجاد کند.

سفیر پیشین کشورمان در ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر پیام‌های امام خمینی(ره) بر آغاز و تقویت دیپلماسی نرم گفت: مخاطب پیام‌های امام(ره)، ملت‌ها بودند. ایشان از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دیپلماسی نرم را آغاز کردند. امام(ره) خود را در دل ملت‌ها جا کردند. ما در جاها و از زبان کسانی کلام امام(ره) جاری می‌شد که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور کشور خودشان را نمی‌شناختند، اما کاملاً با امام خمینی(ره) آشنایی داشتند. ما در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب دیپلمات‌هایی را از کشورهای اسلامی مشاهده می‌کردیم که می‌گفتند امام(ره) به آنها هویت داده است و حتی می‌گفتند قبل از نهضت امام خمینی(ره) خجالت می‌کشیند اسامی اسلامی را برای خود انتخاب کنند و خیال می‌کردند دیپلمات‌بودن یعنی انتخاب اسامی و القاب خارجی برای خود. به طورکلی امام(ره) به مسلمانان هویت داد و اسلام را دوباره زنده کرد.

متکی ادامه داد: کسانی‌که می‌خواهند به این مرحله وارد شوند اول نباید بترسند، دوم باید کلامشان مبتنی بر صدق و صداقت باشد و بر مخاطب اثرگذار باشند و سوم در مواجهه با دشمن تردید به خودشان راه ندهند تا باطل نابود شود.

وی یادآور شد: در دوران جنگ وقتی فرماندهان نظامی ما دور هم می‌نشستند برخی از آنها می‌گفتند ما توپ، تانک، هواپیما و فشنگ و تجهیزات می‌خواهیم اما عده‌ای از فرماندهان هم می‌گفتند مهمترین نیاز ما این است که چند عملیات داشته باشیم تا بتوانیم تانک و توپ به دست بیاوریم. این دو نگاه وجود داشت، اما مخاطب واقعی پیام امام(ره) کسی است که نگاهش به جهان‌بینی متفاوت باشد. تمام مکتوبات حاج قاسم سلیمانی را بخوانید، کاملاً بی‌قراری را در نوشته‌ها و رفتارهای شهید سلیمانی مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه نقشه جنگ 33 روزه را در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ترسیم می‌کردند و به‌عنوان یک فرمانده مسلط نظامی برروی زمین می‌گذاشت، دقیق‌ترین تحلیل‌های نظامی را از وضعیت و رویکرد دشمن ارائه می‌داد و حتی رویکردی که حزب‌الله در برابر دشمن داشته باشد، ارائه می‌کرد اما به محض اینکه تنها می‌شد از او بی‌قراری می‌دیدیم. این بی‌قراری برای رسیدن به آرمان نهایی خودش بود. حدود 8، 9 سال گذشته یکی از برنامه‌های تلویزیونی با من مصاحبه‌ای انجام داد و از من پرسیدند درباره حاج قاسم سلیمانی جمله‌ای بگویم البته آن زمان شناخت زیادی از حاج قاسم سلیمانی وجود نداشت و من هم در وصف حاج قاسم سلیمانی گفتم «کسی است که آینده او را خواهد شناخت که چه کسی بوده و چه کرده است.» رهبر معظم انقلاب زیباترین تعبیر را برای شهیدسلیمانی به کار بردند و فرمودند که شهید سلیمانی نرم‌افزار مقاومت بود.

سخنگوی شورای وحدت به تلاش شهید سلیمانی برای حل‌وفصل اختلاف میان گروه‌های عراقی و رویکرد آمریکا به این اقدام شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها متوجه شدند که با گفت‌وگوی سردار سلیمانی با گروه‌های مختلف عراقی مشکلی که میانشان ایجاد شده بود در حال حل‌وفصل است و با وجود اینکه منطقه سبز بغداد تحت تسلط آمریکایی‌ها بود، شهید سلیمانی در این منطقه حضور یافته بود و زمانی آمریکایی‌ها مطلع شدند که حاج قاسم سلیمانی در منطقه سبز بغداد با همه رهبران گروه‌های عراقی مذاکره کرده و حتی تفاهم هم ایجاد شده که سردار سلیمانی در تهران حضور داشت.

متکی پیوست هر انقلابی را ایجاد تحول در بُعد پیرامونی یک انقلاب تفسیر کرد و در این رابطه افزود: جغرافیای انقلاب اسلامی ایران طبیعی نبود و آنهایی که نسبت به صدور انقلاب اسلامی واکنش نشان می‌دادند و برای ما مسئله می‌ساختند، متوجه نبودند که جغرافیای انقلاب یک جغرافیای انسانی است. انقلاب یک پیامی دارد که اگر این پیام مقبول بیفتد و مورد پذیرش واقع شود و با خاستگاه فطری انسان‌ها انطباق پیدا کند، هرکجا هم اتفاق بیفتد به سمت آن انقلاب می‌رود و نمی‌توان مانع آن شد.

مقاومت پیوست انقلاب اسلامی است

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور فرانسه در حضور سفرای این کشور گفته بود که غرب به آخر خط رسیده است. درحالی‌که 40 سال پیش بزرگترین مشکل اینها با امام(ره) و انقلاب اسلامی این بود که امام خمینی(ره) مبانی‌ای که آنها صدها سال پیش برروی آن کار کرده و جهانشمولش کرده بودند، یک خط بطلان بر آنها کشید و از این ناراحت هستند؛ امام خمینی(ره) جغرافیای سیاسی دنیا را تغییر داد. امروز دنیای جدیدی در حال متولد شدن است؛ دنیای جدیدی که نرم‌افزارهایش بسیاری از سخت‌افزارها را از کار می‌اندازد. عمده‌‎ترین قدرت سخت‌افزاری دشمن سلاحش است. امروز چرا آمریکا با مقادیر بسیاری زیادی از سلاح وقتی بعد از 20 سال از افغانستان خارج می‌شود همه می‌گویند این کشور شکست خورده است. ما یک مطلبی را از علمایمان شنیده‌ایم که می‌گویند وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کند سلاح‌ها از کار می‌افتد؛ معنای این جمله این است قدرتِ برتر از سلاح می‌آید. فرمانده آمریکایی می‌گوید در جنگ‌ها سربازان می‌کشند تا زنده بمانند اما در جنگ افغانستان ما سربازانی را مشاهده می‌کنیم که می‌آیند تا کشته شوند. خب کسی‌که با پای خود می‌آید تا کشته شود و برای شهادت لحظه‌شماری می‌کند، با این فرد چه می‌شود کرد؟ و او را باید از چه ترساند؟ ابهت قدرت‌های پوشالی همین ترس‌آفرینی است. وقتی مقوله ترس حذف شود قضیه متفاوت خواهد شد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان یادآور شد: زمانی بی‌بی‌سی دو صفحه می‌‍ساخت و می‌گفت این حرف‌ها را رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده و این سخنان را هم رهبر ایران بیان کرده است. این سیاست در راستای برنامه آنها در حوزه اختلاف میان رهبری و رئیس‌جمهور قابل بررسی است. به عبارت بهتر می‌خواستند اختلاف میان رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب را پررنگ کنند، اما اکنون رئیس‌جمهوری روی کار آمده که اصلاً این صورت‌مسئله را پاک کرده؛ یعنی نسبت آقای رئیسی به مقام معظم رهبری مانند نسبت مقام معظم رهبری با امام خمینی(ره) است. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد مقوله‌ای به‌نام اختلاف میان رئیس‌جمهور و رهبر از بین برود ولی امروز این موضوع کاملاً از صحنه حذف می‌شود. در جنگ هم همین‌طور بود؛ زمانی انگلیسی‌ها در بصره به آموزش گروه‌های تروریستی فعال در ایران پرداختند و ما هم از برادران عراقی خود درخواست کردیم که تدبیری در این رابطه بیندیشند. یکدفعه انگلیسی‌ها به خود می‌آیند و می‌بینند پنج ژنرال آنها نیست و به سراغ عراقی‌ها می‌روند و عراقی‌ها هم در جست‌وجوی ژنرال‌های انگلیسی. این پیامی را برای انگلیسی‌ها به همراه داشت؛ یعنی بصره برای شما کافی است و از بصره بروید و انگلیسی‌ها از عراق به افغانستان نقل مکان می‌کنند.

متکی درباره جنگ 33 روزه و رویکرد سردار سلیمانی به این جنگ گفت: یک روز بعد از آغاز جنگ 33 روزه با سعود الفیصل گفت‌وگوی تلفنی داشتم و به او گفتم اتفاقات این جنگ باعث نگرانی است و کشورهای اسلامی باید اقدامی کنند. او در پاسخ به صحبت من گفت که حزب‌الله در لبنان ماجراجویی می‌کند و من از این سخن متوجه شدم که او از این تجاوز قبلاً مطلع بوده است. سه، چهار روز بعد از این گفت‌وگوی تلفنی، بعضی از کشورهای عربی در اردن نشستی را برگزار کردند و در این نشست هم هیچ تصمیمی درباره تجاوز اسرائیلی‌ها گرفته نشد. هیئتی از سیستم امنیتی ایتالیا به ایران سفر کرد و گفتند از این حادثه نگران هستند و ما آنها را ترغیب کردیم که نشستی در رم برگزار کنند و از کشورهای مختلف برای حضور در این نشست دعوت انجام دهند تا به آتش‌بس کمک شود و ایتالیا همین کار را انجام داد و از کشورهای عربی و غربی برای حضور در این نشست دعوت کردند البته ایران را دعوت نکردند.

وی ادامه داد:‌ برخی اعضای نشست برای تصویب مصوبه‌ای تمام تلاش خود را به کار گرفتند اما کشورهای عربی مانع اصلی بودند و نگذاشتند. علت این بود که اسرائیلی‌ها به اینها گفته بودند که در دوهفته کار حزب‌الله را تمام می‌کنند و اعراب هم منتظر بودند که این اتفاق بیفتد.

متکی افزود: در نظام تصمیم گرفته شد که من به لبنان سفر داشته باشم و من هم دقیقاً روز پانزدهم جنگ به بیروت سفر کردم. دو روز قبل از من آقای دوست‌بلازی، وزیر وقت خارجه فرانسه، به لبنان سفر کرده بود و وقتی متوجه شد که من می‌خواهم به لبنان سفر کنم حضور خود را در لبنان یک روز دیگر تمدید کرد تا با من ملاقاتی داشته باشد و به همین منظور به سفارت ایران در بیروت آمد. من باید با مقامات لبنانی هم ملاقاتی را انجام می‌دادم. حزب‌الله یک سیستم ارتباطی در این جنگ ایجاد کرده بود که به تمام سنگرها و به تمام فرماندهان در تمام جنوب لبنان ارتباط داشت بدون اینکه قابل شنود باشد و یک خط از این تلفن را به هم به سفارت ایران داده بودند. من می‌خواستم به ملاقات آقای سنیوره، نخست‌وزیر وقت لبنان، بروم و سفیر ما پیگیری کرد و در این رابطه تماس‌هایی با آقای سیدحسن نصرالله برقرار شد و حاج قاسم سلیمانی هم در سنگر فرماندهی در کنار حزب‌الله بود. حاج قاسم گفت که قطعاً به کمک خداوند پیروز این جنگ خواهیم بود و اسرائیل را شکست خواهیم داد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان ادامه داد: به ملاقات آقای سنیوره رفتم و در این ملاقات نخست‌وزیر وقت لبنان به من گفت این ششمین یا هفتمین تجاوز اسرائیل به لبنان است، در بعضی از این تجاوزها تا بیروت هم پیش آمد. به او گفتم آقای سنیوره به کمک خداوند این آخرین تجاوز اسرائیل خواهد بود و دیگر اسرائیل جرئت تجاوز به لبنان را نخواهد داشت و از آن صحبت تا به امروز 16 سال می‌گذرد و دیگر اسرائیل جرئت تجاوز به لبنان را ندارد. اما اسرائیلی‌ها برای اینکه این شکست را از نظر روانی جبران کنند در فاصله کوتاهی به غزه حمله کرد و 22 روز این جنگ به طول انجامید و دوباره اسرائیل مجبور به پذیرش شکست می‌شود.

متکی اظهار کرد: در واقع معادله جنگ تغییر کرد و مقاومت اراده اسرائیلی‌ها را در هم شکسته شد. اگر بررسی شود می‌توان متوجه شد که اصلاً حزب‌الله و حماس از لحاظ مقادیر تجهیزات جنگی از اسرائیل عقب‌تر هستند اما آن چیزی که باعث شد تا در برابر اسرائیل پیروز شوند، روحیه خدایی آنها بر روحیه غیرخدایی صهیونیست‌هاست؛ یعنی اراده فلسطین و حزب‌الله در جنگ علیه اسرائیل پیروز شد و این روحیه در شکست آمریکا در منطقه اثرگذار بوده است.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش چگونگی پیروزی جمهوری اسلامی در جنگ روایت‌ها و نحوه پیشبرد و عمل به جهاد تبیین گفت: در عصر ارتباطات عظیم رسانه‌ای دشمن نمی‌تواند مانع انعکاس اخبار و موضوعات شود و امروز در ثانیه کلمات مرتبط با هر نگرشی در دنیا پخش می‌شود. آمریکا به خوبی درک کرده که دیگر سلاح کارگر نیست و قدرت نظامی این کشور اثرگذاری ندارد و به نتیجه رسیده که باید به سراغ ملت ایران و ملت‌های الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی بیاید و هرروز سناریوسازی کنند و برای این کار صدها رسانه تأسیس کردند. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مقابله با این سناریوها از واژه جهاد تبیین نام بردند. جهاد تبین یعنی بیان روایت صحیح از انقلاب است، یعنی اتصال صحیح این انقلاب به انقلاب پیامبر اسلام(ص) و اتصال به آینده و افق‌های روشن که با انقلاب حضرت مهدی(عج) رقم خواهد خورد. هانتینگتون طراح نظریه جنگ تمدن‌ها درباره شیعه می‌گوید شیعه از دو رنگ قرمز و سبز تبعیت دارد که یکی مربوط به کربلاست و دیگر مربوط به ظهور منجی. آمریکایی‌ها دارند در این‌باره بررسی می‌کنند. به باور من آخرین تمرکزهای دشمن برروی مردم ایران متمرکز شده تا بتوانند مردم را از انقلاب جدا کنند.

متکی گفت: وقتی به جایگاه یکایک شهدای کربلا نگاهی می‌اندازید از آنها پیام آزادی، پیام مقاومت و پیام افق‌های روشن را دریافت می‌کنید. امروز ملت ایران در زنده بودن خودش یک چنین جایگاهی را پیدا کرده است. میلیون‌ها نفر پیرو آقای زکزاکی هستند و کسانی را دارد که برای او جان می‌دهند اما ببینید با چه عظمتی از ملت ایران نام می‌برد. او می‌گوید ملت ایران باید خود را برای رهبری جهان آماده کند.

وی افزود: امروز هر نفر یک رسانه است و جوانانی که متحول شده‌اند به راحتی با تمام سایت‌های دنیا ارتباط برقرار می‌کنند و تأثیرگذار می‌شوند درحالی‌که دشمن سایت‌ها را ایجاد کرده بود تا دیگران را فریب دهد و بر دیگران سلطه پیدا کنند. امروز نهادهای انقلابی مانند جهاددانشگاهی در حوزه نرم‌افزاری کلی تحول ایجاد کرده است.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی درباره ضرورت تسری نگاه جهادی به حوزه‌های مختلف صنعتی گفت: در حوزه هوافضا به جایی رسیده‌ایم که دشمن نه‌تنها جرئت حمله به ایران را ندارد بلکه توان جلوگیری و حرکت پیش‌دستانه در برابر حملات تلافی‌جویانه ما را ندارد، این نگاه در صنایع دفاعی می‌تواند به صنایع خودروسازی ما هم تسری پیدا کند اما به شرط اینکه مدیریت طهرانی‌مقدمی حاکم شود.

متکی تأکید کرد: من فکر می‌کنم جهاد تبیین یعنی «الاسلام يعلو و لايعلي عليه»، ما برتر از اسلام نداریم؛ جهاد تبیین یعنی باور داشتن به حرف مخلصانه‌ای که شیخ زکزاکی درباره ملت ایران گفت. ما به مسلمان بودن، به انقلابی بودن و عزم برای حل مشکلاتمان افتخار می‌کنیم که این سه ویژگی باعث‌شده تا تغییر ریلی در کشور به وجود آید. متأسفانه باور بر این بود که بی‌همگان به سر شود، بی‌ غرب به سر نمی‌شود. زمانی همه دغدغه کشور مذاکرات بود اما امروز تیم مذاکره‌کننده ما در وین مذاکره می‌کند و رئیس‌جمهور هم  با آحاد مردم دیدار انجام می‌دهد و در جریان مشکلاتشان قرار می‌گیرد و به عبارت دیگر کشورداری خود را انجام می‌دهد. بعد هم وقتی رئیس‌جمهور به مسکو سفر می‌کند از او می‌پرسند که مذاکرات چه می‌شود؟ پاسخ می‌دهد اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ما باز نمی‌ایستیم؛ این نگاه، نگاه تحول‌زاست. در حالی‌که در سابق می‌گفتیم نان ما برجام است، آب ما برجام است، برق ما برجام است و همه چیز را به مذاکرات وصل کرده بودیم.

وی بیان کرد: اکنون که از سر استغنا مذاکره می‌کنیم، به سیگنال آمریکایی‌ها توجه کنید، آنها آدم‌های بدخیم خود را از تیم مذاکره خارج می‌کنند؛ چون انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی آقای بایدن را در شرایطی قرار داده که هیچ‌وقت دولت آمریکا در تاریخ این کشور در این حد از ضعف قرار نداشت. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پایین‌‎ترین درجه محبوبیت را در نظرسنجی‌ها به دست آورده و تقریباً دستاوردهای دولت بایدن هیچ است.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در این چند سال بر مردم ما سخت گذشت و مسئولان باید از مشکلات مردم گره‌گشایی کنند، گفت: جهاد تبیین را کسانی می‌توانند جا بیندازند که باورمند باشند. دیپلمات جمهوری اسلامی باید باور داشته باشد که مواضع ما حق است و دوم از قدرت ترس نداشته باشد. دیپلمات جمهوری اسلامی مانند دیدبان جنگ است و دیدبان میدان جنگ باید ظرفیت دشمن را شناسایی کند اما اگر بترسد، ظرفیتی را که از دشمن می‌بیند و وقتی می‌خواهد به فرمانده‌هانش منتقل کند پیشنهاد تسلیم می‌دهد. ولی در مقابل وقتی دیپلمات جمهوری اسلامی ترس نداشته باشد وضعیت آمریکا را در این 43 سال بررسی می‌کند و متوجه خواهد شد که این آمریکا با آمریکای 43 سال قبل متفاوت است و آنهایی که زمانی سبک زندگی آمریکا را اولویت قرار می‌دادند امروز در حد تنفر از آمریکا سخن می‌گویند. ابهت آمریکایی‌ها، غرب و لیبرال‌دموکراسی در جهان شکسته شده است.

انتهای پیام
captcha