ای که دستت می‌رسد کاری بکن + فیلم
کد خبر: 4047161
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
پای منبر علی(ع)/ 22

ای که دستت می‌رسد کاری بکن + فیلم

اگر دست خودمان را خالی می‌بینیم در استفاده از فرصت‌ها بکوشیم. حضرت علی(ع) فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَخْشَى الْمَوْتَ وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ» یعنی از کسانی نباش که از مرگ می‌ترسند اما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه بیست و دوم آن با عنوان «ترس از مرگ» در ادامه می‌آید:
 
برخی مردم از مرگ می‌ترسند چون گناه زیادی کرده‌اند، برخی دیگر هستند که از مرگ می‌ترسند چون کار خوبی برای قیامت خودشان انجام نداده‌اند. این گروه دوم قابل تحسین هستند اما به شرط اینکه از فرصت‌هایی که برای آنها باقی‌ست استفاده کنند. نمی‌شود انسان از مرگ بترسد به خاطر اینکه دستش خالی‌ست و کار خیری نکرده است اما در فرصت‌هایی که برای او پیش می‌آید از انجام عمل خیر کوتاهی کند.
 
حضرت علی(ع) فرمود: «بادِرِ الفُرصَةَ قَبلَ أن تكونَ غُصّةً» یعنی از فرصت‌ها خوب استفاده کنید قبل از اینکه به غم و غصه و اندوه از دست دادن فرصت‌ها مبتلا شوید. ایشان در روایتی دیگر فرمودند هر وقت فرصتی برای شما پیش آمد شکار فرصت‌ها کنید چون از دست دادن فرصت‌ها همان و غم و غصه همان. فرصت خدمتگزاری بسیار کوتاه است بنابراین ای وزرا و وکلا، روزهایی که برای شما فرصت خدمت وجود دارد کم‌شمار است. لذا آنها را از دست ندهید.
 
بس بگردید و بگردد روزگار
دل به دنیا درنبندد هوشیار
ای که دستت می‌رسد کاری بکن
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
 
اگر دست خودمان را خالی می‌بینیم در استفاده از فرصت‌ها بکوشیم. حضرت علی(ع) فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَخْشَى الْمَوْتَ وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ»؛ یعنی از کسانی نباش که از مرگ می‌ترسند، اما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند.
 
انتهای پیام
captcha