پرهیز از رفتار دوگانه با اعتقادات + فیلم
کد خبر: 4053421
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
«آیه آیه بندگی»/ ۲7

پرهیز از رفتار دوگانه با اعتقادات + فیلم

انسان در عمل باید نشان دهد مسلمان است، یعنی باید از بیرون مشخص باشد ما مسلمان هستیم. نباید رفتار دوگانه با اعتقاداتمان داشته باشیم، این خوب نیست..

حجت‌الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.


بیشتر بخوانید:

مباحث بخش بیست‌وهفتم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «تسلیم» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

خدا را شکر که ایام ماه مبارک رمضان به تلاوت قرآن و عبادت گذشته و مبادا اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌دادیم بعد از این ماه رها شود. خدا رحمت کند یکی از آقایان را که یادم می‌آید پای منبرشان بودم و می‌گفت: فردی در اول ماه مبارک رمضان برای خرید تسبیح رفته بود و فروشنده به او علاوه بر تسبیح، میخی را هم داد، خریدار تسبیح به فروشنده گفته بود من میخ نخواستم و فروشنده در پاسخ به او گفت من می‌دانم وقتی آخر ماه مبارک رمضان می‌شود خدا را فراموش خواهی کرد، حداقل این میخ را نزد خود داشته باش و به دیوار بزن و تسبیح را از آن آویزان کن تا سال دیگر، حیف است!

واقعاً نباید این‌گونه باشیم و در شب احیا گریه کنیم، قرآن تلاوت کنیم و عبات کنیم و دو روز دیگر از یادمان برود. خراب نکنید، گاهی به دست آوردن بعضی چیزها آسان است اما حفظ آن سخت‌تر، تلاش کنید و نگاهش دارید.

امروز درباره تسلیم می‌خواهم صحبت کنم. «وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ – آیه 22 سوره لقمان» بحث تسلیم در برابر خدای متعال مطرح است. یک عده‌ای واقعاً در برابر خداوند متعال تسلیم هستند و هرکاری که می‌کنند حواسشان به این است که آیا خداوند آن را می‌پسندد یا خیر؟ برخی چیزها را می‌دانیم که خدا چه می‌خواهد اما گاهی اوقات هم نمی‌دانیم خدا چه می‌خواهد. دین، متخصص دارد و واجب است برای آن مواردی که نمی‌دانیم نزد متخصص دین برویم و باید از مراجع تقلید بزرگوار تقلید کنیم. در مسائل حاکمیتی حاکم داریم و الحمدالله دوران، دوران مقام حاکمیت ولایت وفقیه هست و مخصوصاً در ایران ما مسلمانان توفیق بهره‌مندی از حکومت ولایت فقیهی را داریم که مورد پسند اهل بیت(ع) است و براساس آیات و روایات به این نتیجه رسیده‌ایم مقام ولایت فقیه بهترین فردی هستند که در دوران غیبت امام عصر(عج) می‌توانند جایگاه ایشان را داشته باشند. خب این فرصتی است.

باید کارهایمان را مورد بررسی قرار دهیم، البته بعضی‌ها می‌گویند تمام کارهایشان را بررسی می‌کنند اما این‌گونه نیست. باید دقت کرد چقدر راستگو هستیم به خاطر اینکه انسان در عمل باید نشان دهد مسلمان است، یعنی باید از بیرون مشخص باشد ما مسلمان هستیم. نباید رفتار دوگانه با اعتقاداتمان داشته باشیم، این خوب نیست. البته شاید انسان یک اشتباهی کند و ما هم معصوم نیستیم و یک اشتباه استثناست اما نه اینکه مدام اشتباه کنیم.

برادران و خواهرانم در این ایام فرصت ارجمندی نصیبمان شده و خیلی از روحیاتمان را تغییر داده و معنوی شده است و حالت تسلیم در برابر خدای تعالی داریم، لذا حفظ این روحیه ضروری است. پس حضور در مساجد و تلاوت قرآن را محدود به ماه مبارک رمضان نکنید.

بعضی‌ها می‌گویند چرا بعد از ماه مبارک دوباره تغییر می‌کنم، چون کارهایی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهیم بعد از این ماه ترکشان می‌کنیم.

ان‌شاءالله که همه ما به کمال واقعی دست یابیم و در خدمت اسلام و ائمه معصومین(ع) باشیم.

انتهای پیام
captcha