برنامه‌ای برای جذب نوجوانان به قرآن در کشور وجود ندارد
کد خبر: 4055337
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
اولویت‌های قرآنی سال ۱۴۰۱/ 11

برنامه‌ای برای جذب نوجوانان به قرآن در کشور وجود ندارد

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اولویت قرآنی امسال را اجرایی کردن دستورات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جذب نوجوانان به سمت حفظ قرآن کریم دانست و گفت: برخی می‌گویند استقبال از فعالیت‌های قرآنی خوب نیست در صورتی که چنین نیست، استقبال خوب هست اما ما برنامه‌ای برای جذب نوجوانان نداریم.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشورحجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در تبیین اولویت‌های قرآنی سال 1401، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع قرآنیان در ابتدای ماه رمضان امسال اشاره کرد و گفت: اولویتی غیر از دستورات رهبر معظم انقلاب نداریم و ملاک ما دستورات معظم‌له است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب امسال هم مجدداً بر روی تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تأکید کردند و اینکه جوانان و نوجوانان را به سمت حفظ قرآن سوق دهیم و مساجد را پایگاه‌های قرآنی کنیم و هر مسجدی یک پایگاه قرآنی شود.

شاهسونی با تأکید بر اینکه فصل‌الخطاب تمام صحبت‌ها و ایده‌ها و نظرات همان دستورات و ایده‌های رهبر معظم انقلاب است که اگر چنین شود شاهد رونق خوبی در بحث فعالیت‌های قرآنی خواهیم بود، گفت: متأسفانه تمرکز بر روی این قسمت نیست و هر کسی به سلیقه خود اهمیت می‌دهد و آن را اولویت قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: آن مواردی که رهبر معظم انقلاب دستور دادند اعم از سوق دادن نوجوانان به سمت حفظ قرآن و تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی باید ملاک اصلی فعالیت‌های ما در سطح کشور باشد.

مساجد خالی از نیروهای قرآنی هستند

وی با بیان اینکه متأسفانه عموم مساجد ما اکنون از نیروها و اساتید قرآنی خالی هستند، افزود: اکثر مساجد ما خالی از افرادی است که اهل فن در قرائت، حفظ، روخوانی، تجوید و ترجمه قرآن بوده و صاحب سبک و ایده و استاد باشند.

شاهسونی به تبیین راهکاری برای این مسئله پرداخت و گفت: در درجه اول باید نیروهایی برای مساجد تربیت کنیم برای این کار هم افرادی را از مساجد به عنوان مربی قرآن جذب کنیم و آن‌ها آموزش مقدماتی داده و بعد ارتقای سطح دهیم به سمت استادی قرآن و بدین ترتیب مساجد را از نظر استاد، مربی و مدیر قرآنی غنی کنیم.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اظهار کرد: اکنون افراد بسیاری می‌گویند جوانان و نوجوانان به سمت قرآن نمی‌آیند در حالی که معتقدم استقبال هست اما ما توان جوابگویی نداریم. نمونه آن طرح‌های ملی رحله یا حفظ شبانه‌روزی قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان است که هر ساله آن را اجرا می‌کنیم و با وجودی اینکه این طرح‌ها شبانه‌روزی هستند و دارای یکسری سختی‌هایی مثل دوری از خانه و خانواده است اما استقبال خوبی از این طرح‌ها می‌شود و هر سال هم طرح‌های مذکور ارتقای کمی و کیفی پیدا می‌کنند و این‌ها نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان ما برای قرآن مشتاق هستند اما برنامه‌ای که بتوانیم آنان را به سمت قرآن جذب کنیم نداریم.

انتهای پیام
captcha