نهضت ترجمه و تفسیر قرآن در جامعه راه‌اندازی شود
کد خبر: 4046830
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
اولویت‌های قرآنی سال ۱۴۰۱/ 3

نهضت ترجمه و تفسیر قرآن در جامعه راه‌اندازی شود

داور مسابقات قرآن یکی از اولویت‌های قرآنی سال 1401 را ضرورت راه‌اندازی نهضت ترجمه و تفسیر قرآن در جامعه دانست و گفت: با توجه به مقتضیات زمان باید بیشتر فرزندان را به سمت ترجمه و تفسیر قرآن سوق دهیم.

صدیقه شب خیز، داور مسابقات قرآن صدیقه شب‌خیز، پیشکسوت و داور مسابقات قرآن فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به اولویت‌های قرآنی در سال 1401 اشاره کرد و گفت: به‌دلیل شیوع کرونا در این دو سال از لحاظ فعالیت‌های قرآنی و تعداد و سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات آموزش و پرورش و دیگر مسابقات افت کرده‌ایم، چراکه به‌دلیل شرایط این بیماری خانواده‌ها زیاد راغب به حضور فرزندانشان در این عرصه نیستند، در صورتی که اصل این است که اول از همه فرزندان را تربیت قرآنی کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از معضلاتی که اکنون در جامعه داریم که یکی از موارد آن از لحاظ ظاهری، وضعیت بدحجابی است به این دلیل است که کودکان با اهمیت حفظ حجاب تفهیم نشدند و به نظر خودشان می‌گویند قلبمان پاک باشد، کفایت می‌کند در صورتی که قرآن برای ما حد و حدود و خط قرمز گذاشته است که متأسفانه بعضی از این خط قرمزها را رعایت نمی‌کنیم.

شب‌خیز بیان کرد: با توجه به مقتضیات زمان باید بیشتر فرزندان را به سمت ترجمه و تفسیر قرآن سوق دهیم، اگر این کار را انجام شود به نظر بسیار بهتر است. باید به‌طور روان آیه‌ها را ترجمه کنیم تا نسل جدید متوجه شوند که وظیفه آن‌ها در قبال پدر و مادر و جامعه و جوانب دیگر چیست.

این داور مسابقات قرآن اضافه کرد: جای این کار بسیار خالی است و اگر چنین کاری انجام شود، ترجمه و تفسیر به نظر نتیجه می‌دهد، چون روخوانی به تنهایی پاسخگو نیست هر چند که در کلاس‌های درس به ترجمه و تفسیر مقدار کمی پرداخته می‌شود ولی به نظر می‌رسد در این حوزه به خصوص در شیراز فعالیت کم است، در صورتی که شهرهای دیگر مثل مشهد و تهران این‌گونه نیست و پیشرفت‌های بیشتری همچنین از لحاظ صوت و لحن و قرائت دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید نهضتی ایجاد شود تا همه را به سمت ترجمه و تفسیر روان سوق دهیم تا مقداری این مباحث در جامعه جا بیفتد و قرآن از این مهجوریت بیرون و در عمل و زندگی بیاید، اظهار کرد: نشر این مورد به عهده رادیو و تلویزیون و دستگاه‌هایی که می‌توانند این کار را انجام دهند، است.

شب‌خیز با تصریح اینکه برای تشکیل این نهضت باید جامعه قرآنی با یکدیگر منسجم شوند و مسئولان هم برای هزینه‌ها کمک کنند، گفت: برای این کار باید بیشتر جامعه قرآنی منسجم شوند و به فکر بیفتند؛ متأسفانه در شیراز جامعه قرآنی منسجم نیستند، حساسیت این کار باید حس شود و چنین تشکیلاتی باید به‌وجود بیاید؛ به‌خصوص مؤسسات قرآنی بسیاری داریم که اگر دست به دست همدیگر دهند این مشکل حل می‌شود و این یک وظیفه برای ماست.

این پیشکسوت قرآنی فارس افزود: در این دورانی که اینقدر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم وجود دارد و با وجود شبهه‌های بسیاری که دشمنان علیه دین ایجاد می‌کنند، وظیفه قرآنیان سنگین است به خصوص که کلاس‌های دانش‌آموزان هم به‌صورت مجازی برگزار می‌شد و حضوری نبود در حالی که اگر کلاس‌ها حضوری باشد این مسئله بسیار بهتر می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشکده علوم قرآنی و حوزه‌های علمیه نیز می‌توانند در سطح شهر فعالیت کنند و این کار را انجام دهند، گفت: پنج تا شش سال پیش کلاس‌های قرآن بسیار شلوغ بود ولی اکنون فعالیت کم شده است که شاید یکی از دلایل آن شیوع کرونا باشد.

انتهای پیام
captcha