نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی قم در سال ۱۴۰۱ برگزار شد
کد خبر: 4057824
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹

نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی قم در سال ۱۴۰۱ برگزار شد

نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم در سال 1401 با حضور جمعی از مدیران و مسئولان این استان برگزار و گزارش‌هایی از فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان ارائه شد.

نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم به گزارش ایکنا از قم، نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم به ریاست آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س)، دبیری سیدموسی حسینی‌کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و حضور جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی این استان ظهر روز گذشته، 27 اردیبهشت‌ماه در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) با تسلیت سالروز شهادت حضرت حمزه(ع) و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار کرد: این دو شخصیت بزرگ با مجاهدت‌ها و در نهایت با شهادت و وفاتشان نقش زیادی در توسعه فرهنگی، اسلامی و قرآنی داشتند.

وی با اشاره به قتل فجیع حضرت حمزه(ع) به دستور همسر ابوسفیان، گفت: کار عظیم و ارزشی که توسط پیامبر(ص) بعد از قتل حضرت حمزه انجام شد پذیرفتن توبه قاتل حضرت بود که اگر توسط کسی به غیر از پیامبر(ص) انجام شده بود جای حرف داشت و نشان می‌دهد اگر خدا را آن‌طور که است به مردم معرفی کنیم طرفداران زیادی پیدا می‌کند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(ع) با بیان اینکه ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز به اندازه ثواب زیارت امام حسین(ع) است، افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ترازی بود که امام هادی(ع) به اصحابی که از ری می‌آمدند سفارش می‌کردند که به او مراجعه کنند و سلام امام را به او برسانند.

وی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عقاید خود را به امام هادی(ع) عرضه می‌کرد، گفت: این عمل نشان‌دهنده انصاف و تواضع اوست تا در مرحله اول عقاید خود را پالایش کند و سپس عقاید درست را به مردم انتقال دهد.

سعیدی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند اگر محاسن کلام ما را به مردم منتقل کنید از ما تبعیت خواهند کرد، گفت: بسیاری از انحرافاتی که وجود دارد به خاطر این است که محاسن کلام اهل بیت(ع) به‌درستی منتشر نشده و نمی‌شود.

جهاد تبیین در عرصه معرفی قرآن و کلام اهل‌ بیت(ع) دنبال شود

وی با بیان اینکه علاوه بر کلام اهل بیت(ع)، قرآن هم به‌خوبی تبیین نشده است، افزود: جهاد تبیین که مقام معظم رهبری نسبت به آن تأکید می‌کنند باید در زمینه قرآن هم شکل گیرد و بر ما واجب است که قرآن کریم را تبیین کنیم.

تولیت آستان مقدس قم افزود: ما امروز افتخار می‌کنیم که در مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌های قرآنی برگزار می‌شود در حالی که در دوران رژیم گذشته حرفی از قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها نبود و جمهوری اسلامی توانست قرآن را به صحنه بیاورد.

برپایی جلسات قرآن در مساجد قم و شناسایی استعداهای قرآنی

در این نشست علی‌اصغر شعاعی، دبیر کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با بیان اینکه اولین برنامه کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم برپایی جلسات قرآن در مساجد بود، اظهار کرد: در مساجد استان قم ۱۵ جلسه قرآنی راه‌اندازی شد که در حال حاضر عملا ۹ جلسه فعال است و امیدواریم که تحولی در این زمینه رخ دهد.

وی افزود: دومین کاری که انجام شد برگزاری طرح استعدادیابی و آموزش استعدادهای درخشان قرآنی است که یک سایت به این منظور راه‌اندازی شده است و تبلیغات تلویزیونی هم خواهد داشت تا این طرح با حضور نخبگان در سطح ملی اجرا شود.

دبیر کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با بیان اینکه در شهر قنوات به‌صورت ویژه وارد مدارس شدیم و تک تک مدارس شهر استعدادیابی شدند، اضافه کرد: یکی از پیشنهادات بنده این است که در قم کمیته فرهنگ‌سازی قرآنی تشکیل شود و بررسی کنیم که چه کار کنیم که مردم ایران با قرآن بیشتر انس بگیرند.

نمایشگاه قرآن به‌صورت فصلی برگزار می‌شود

در ادامه سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن در فضای باز بلوار بهار، گفت: این نمایشگاه با همکاری شهرداری، حرم مطهر، اوقاف و مجموعه‌های مختلف در 10 غرفه برپا شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به‌صورت فصلی در چهار نقطه شهر برگزار خواهد شد، افزود: بنا داریم از ظرفیت همه مجموعه‌ها در برپایی این نمایشگاه استفاده کنیم و حضور مؤسسات قرآنی با موضوعات کودک، مشاوره و عفاف و حجاب و مؤسسات هنری را شاهد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه در معاونت قرآن وزارت ارشاد مصوبات خوبی درباره مباحث قرآنی انجام شده است و اعطای مجوز مؤسسات قرآنی به استان‌ها واگذار شده است، گفت: فعالان قرآنی می‌توانند در صندوق حمایت از هنرمندان عضو شوند و از حمایت‌های این صندوق بهره‌مند شوند.

فعالیت‌های قرآنی اداره اوقاف قم در ماه رمضان

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به گزارش فعالیت‌های قرآنی این اداره‌کل در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در مجموع در امامزادگان استان قم ۳۳۰ جلسه جزءخوانی برگزار شد که بیشتر آنها بعد از نماز ظهر و عصر بود و در چند امامزاده شاخص یک ساعت مانده به نماز مغرب و عشا همراه با افطاری ساده بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت و یک جلسه هم در امامزاده حمزه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد.

وی ادامه داد: برگزاری ۱۵ محفل انس با قرآن و جلسات تفسیر قرآن با حضور مفسران و مراسم تسبیح سحر در امامزادگان استان قم با همکاری صدا‌وسیما از دیگر برنامه‌های قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآنی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ماه مبارک رمضان، گفت: در این نمایشگاه غرفه‌های احکام، جهاد تبیین، وقف‌های قرآنی، شهدای قرآنی، مشاوره خانواده، نجوم و قرآن، معرفی علمای قرآنی و دقایقی با قرآن برپا شد و در کنار آن ویژه‌برنامه‌های قرآنی در صحن امام رضا(ع) و صحن صاحب‌الزمان(عج) با اعطای هدایای فرهنگی برگزار شد.

وی با بیان اینکه ۶۰ مبلغ روحانی آموزش دیده برنامه‌های قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه در ماه رمضان را اجرا می‌کردند، افزود: برگزاری همایش قرآنی با عنوان پیگیری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری با حضور آیت‌الله میرباقری در آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع)، ویژه‌برنامه‌های رحلت حضرت خدیجه(س)، میلاد امام مجتبی(ع)، شب‌های قدر و شهادت امیرالمؤمنین(ع) نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی اوقاف در ماه رمضان بود.

اسکندری بیان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه امامزادگان باید قطب فرهنگی باشند در طول سال برگزاری برنامه‌های فرهنگی و به‌ویژه قرآنی را در امامزادگان دنبال می‌کنیم و چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآنی را هم در استان خواهیم داشت.

دانشگاه قم؛ میزبان سی‌وششمین جشنواره قرآن دانشجویان

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم گزارشی از روند سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان ارائه کرد و گفت: این جشنواره در هفته اول خرداد در دانشگاه قم با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند که از بین آنها یک‌ هزار و ۳۰۰ نفر به مراحل پایانی رسیده‌اند و در ۹ بخش و در ۴۰ رشته به مسابقه می‌پردازند و ۸۰ داور ملی و بین‌المللی در این مسابقات حضور خواهند داشت.

برنامه‌های قرآنی حرم حضرت معصومه(س) در ماه رمضان

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مشرف، مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) گزارشی از برنامه‌های قرآنی حرم در ماه مبارک رمضان ارائه کرد و گفت: شاخص‌ترین برنامه قرآنی حرم مطهر در ماه رمضان آیین با شکوه ترتیل‌خوانی است که مورد عنایت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری آیین ترتیل‌خوانی نوجوانان در حرم مطهر بانوی کرامت در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: اتفاق جدیدی که امسال افتاد برنامه ترتیل‌‌خوانی حافظان قرآن در حرم مطهر بود که بعد از نماز صبح در حرم مطهر برگزار شد و امیدواریم در سال‌های دیگر هم تداوم داشته باشد و رسانه‌ای شود.

مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) افزود: یک برنامه قرآنی ویژه هم با عنوان خیمه ضیافت الهی با مشارکت اوقاف در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد که در قالب نمایشگاهی و ترویجی بود.

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی حرم مطهر در تابستان امسال گفت: پذیرش دوره‌های تابستانی آموزش قرآن و معارف اهل بیت(ع) در مقاطع سنی و رشته‌های مختلف از ۱۷ خرداد سال جاری آغاز می‌شود و آموزش به‌صورت حضوری و مجازی و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی انجام خواهد شد.

در پایان این نشست نیز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رزمندگان اسلام به‌عنوان مؤسسه برتر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی خود پرداخت و در ادامه از دو چهره برتر قرآنی استان به نام‌های علی‌اصغر آمیغی و علی‌اصغر شعاعی تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha