مناظره‌ای داغ درباره اصلاحات نهادی در ایران
کد خبر: 4060461
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

مناظره‌ای داغ درباره اصلاحات نهادی در ایران

در مناظره نخست از مرحله یک‌چهارم نهایی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گزاره دو تیم موافق و مخالف «به دلیل هزینه بالای اصلاح روندهای نادرست، نهادهای سیاستگذار در ایران توان اصلاحات نهادی ندارد» به بیان دیدگا‌ه‌ها و نظرات خود پرداختند.

مناظره دانشجویی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله یک‌چهارم نهایی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران پیش از ظهر امروز یکشنبه 8 خرداد، با چهار گزاره به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

مناظره اول با گزاره «به دلیل هزینه بالای اصلاح روندهای نادرست، نهادهای سیاستگذار در ایران توان اصلاحات نهادی ندارد» انجام شد و در این مناظره دو تیم موافق با نام «زبان سرخ» از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و  مخالف با نام «نیک‌آئین» از دانشگاه اصفهان به مناظره پرداختند.

محمدحسین شمیرانی از تیم زبان سرخ (تیم موافق) گفت: در کشور بعد از انقلاب اسلامی شاهد سیاستگذاری‌های نادرست نسبت به روندهای معیوب بوده‌ایم که در حوزه اقتصادی سیاست‌های اشتباه باعث رکود در بخش صنعت و اقتصاد شده است. در دوره مرحوم هاشمی سیاست‌ اشتباه خصوصی‌سازی منجر به رکود اقتصادی و تشدید مشکلات اقتصادی شد.

وی افزود: در حوزه سیاست داخلی حجاب اجباری و اجباری بودن نظام سربازی عملاً مانع اصلاحات بنیادین در کشور بوده و سیاست آمریکاستیزی رفته‌رفته ماهیت ایدئولوژیک به خود گرفته است به طوری‌که حاکمیت، عادی‌سازی روابط با آمریکا را به معنای از دست دادن پایگاه اجتماعی خود می‌داند. حتی به دلیل مفاهیم ایدئولوژیک حاکمیت در امضای برجام هم تعلل می‌کند.

شمیرانی با اشاره به ضرورت اصلاحات اساسی گفت: میخائیل گورباچف بدون اصلاح ساختاری دست به بهبود روابط با غرب زد که در نهایت منجر به فروپاشی شوروی شد که در اینجا تله بنیانگذار یک تجربه تاریخی به ما می‌دهد.

ابوالفضل باقری به عنوان مخالف از تیم نیک‌آئین گفت: رژیم‌های سیاسی به دو دسته دموکراتیک و غیردموکراتیک تقسیم می‌شوند؛ رژیم دموکراتیک برخاسته از مردم است و رژیم‌های غیردموکراتیک رژیم‌های ایدئولوژیک محسوب می‌شوند. رژیم سیاسی ایران یک نظام ایدئولوژیک جامع‌القواست و سیاسی کردن کل جامعه از منظر و نگاه ایدئولوژیک در دستورکار این نظام قرار دارد.

وی افزود: نظام ایدئولوژیک جامع‌القوا راه را برای هرگونه اصلاح می‌بندد و این نظام نمی‌تواند پاسخ درستی به نیازهای جامعه بدهد. در ساختار دولت ایدئولوژیک هدف اصلاح نیست بلکه هدف گسترش ایدئولوژی اسلامی در جامعه است.

محمدصالح موحد به عنوان موافق از تیم زبان سرخ گفت: درست است که نظام جمهوری اسلامی یک نظام ایدئولوژیک است، اما نباید صفر و یکی به قضیه نگاه کنیم. ایدئولوژیک‌ترین نظام‌ها هم گاهی اوقات کوتاه می‌آیند و عملگرا می‌شوند. مذاکرات مک فارلین و مذاکرات برجام نشان می‌دهند که نظام ایدئولوژیک ایران بعضی مواقع عملگرا می‌شود.

وی تأکید کرد: حکومت می‌خواهد اصلاحاتی انجام دهد اما بنا به دلایلی اصلاح نشده استغ مثلاً همین اصلاح نظام سربازی و خودروسازی را همه می‌خواهند انجام دهند اما هزینه‌هایی دارد و به همین دلیل تن به اصلاح نمی‌دهند. اگر خودروسازی اصلاح شود هزاران نفر بیکار می‌شوند و یا اگر سربازی اصلاح شود کشور با کمبود سرباز مواجه خواهد شد.

نیما آتش، از تیم نیک‌آئین با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی همه چیز فدای ایدئولوژی شده است، گفت: نظام دلیلی برای اصلاح نمی‌بینید چون اهداف دیگری را تعریف کرده است.

وی معتقد است، رژیم ایدئولوژیک اصلاً محاسبه سود و زیان را نمی‌کند و همه چیز را ابزاری برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک خود می‌بیند.

به گفته این عضو تیم مخالف، دولت چون تقدم و تأخر عاقلانه ندارد، هزینه‌های کشور را افزایش می‌دهد و نتیجه آن تورم و گرانی می‌شود.

محمدحسین شمیرانی از تیم موافق گفت: گاهی اوقات اصلاح روند هزینه‌های بیشتری را متوجه حکومت می‌کند. مثلاً ورود زنان به ورزشگاه‌ها به یک مسئله ایدئولوژیک تبدیل شده و رئیس دولت نهم و دهم هم نتوانست آن را اصلاح کند و حتی فیفا فوتبال ایران را تهدید به تعلیق کرد، ولی چون در داخل مخالفانی داشت، حکومت از دست دادن پایگاه اجتماعی‌اش را به صلاح ندانست، پس آیا منطقی است که حکومت به خاطر اصلاح روند، حامیان خود را از دست دهد و هزینه‌های بیشتری متوجه آن شود؟

ابوالفضل باقری از تیم نیک‌آئین متذکر شد: رژیم‌های اقتدارگرا سرانجامی جز فروپاشی ندارند. اگر رژیم‌های ایدئولوژیک عمل‌گرا بودند، سقوط نمی‌کردند و اگر برجام مطلوب نظام بود که برجام دو و سه را امضا می‌کرد؛ در واقع هدف و اراده‌ای برای اصلاح ندارد.

وی گفت: اول باید اراده‌ای برای اصلاح وجود داشته باشد و سپس هزینه آن را پرداخت. به فاجعه ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد جز از منظر ایدئولوژیک نمی‌توان نگاه کرد و حتی می‌آیند بازی فوتبالی را به بهانه آلودگی تعطیل می‌کنند.

موحد از تیم موافق در پاسخ به تیم مخالف گفت: هیچ حاکمی نمی‌خواهد یک کشور فاسد داشته باشد و افق 1404 را ببینید واقعاً چشم‌انداز خوبی ترسیم شده اما به آن دست پیدا نکرده‌ا‌یم.

وی با بیان اینکه خیلی نباید در مفاهیم تئوریک تمرکز کنیم بله باید مصداقی هم نگاه کنیم، یادآور شد: در زمان جنگ امام خمینی(ره) با وجود اینکه ایدئولوژیک هستند، اما نهایتاً به فرموده خودشان جام زهر را نوشیدند و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران گاهی اوقات عملگرا است.

موحد گفت: همه ما قبول داریم که نظام جمهوری اسلامی یک نظام ایدئولوژیک است، اما همین نظام هم گاهی اوقات عملگرا می‌شود.

آتش در بخش پایانی این مناظره و در پاسخ به موحد گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز ایدئولوژی را رها نمی‌کند و انگاره‌هایی را تعریف کرده که ذاتأ اصلاح‌ناپذیر هستند و ابزاری برای اصلاح نگذاشته است.

در پایان این مناظره که با داوری خانم سنگی؛ عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی، حسن باقری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حسن فارسی؛ عضو هیئت علمی جهاد‌دانشگاهی برگزار شد، تیم زبان سرخ امتیاز ۹۶.۲۵ و تیم نیک‌آئین ۱۲۵.۷۵ را کسب کردند و در نتیجه تیم نیک‌آئین پیروز این مناظره شد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت.

انتهای پیام
captcha