ابلاغ مصوبه ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن
کد خبر: 4061738
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته

ابلاغ مصوبه ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

مراسم یادبود جامعه قرآنی برای مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا، برگزاری نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم، تجلیل از مدیران نمایشگاه قرآن، برگزاری ششمین نشست بررسی برنامه‌های ستاد راهبری حفظ قرآن، پایان دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و ابلاغ مصوبه ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

به گزارش ایکنا، دومین هفته خردادماه شاهد حجم زیادی از اخبار قرآنی در سراسر کشور بودیم که میانه آن با آغاز دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) همراه بود. ازجمله اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد می‌توان به مراسم یادبود جامعه قرآنی برای آیت‌الله فاطمی‌نیا، آغاز ثبت‌نام دوره‌های تخصصی حفظ قرآن بسیج تهران، انتشار خبر برگزاری دوره‌های جدید آموزش و ارتقای قاریان و دعاخوانان کشور، آغاز ثبت‌نام دوره‌های آموزشی فرهنگسرای قرآن، اعلام اسامی برندگان مسابقه «آینه آیات» و برگزاری نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم اشاره کرد. 

از دیگر خبرهای مهم قرآنی این هفته اعلام اسامی افراد معاف از حضور در مراحل مقدماتی مسابقات سراسری قرآن، نحوه برگزاری بین‌المللی جشنواره تلاوت‌های مجلسی، راه‌اندازی صفحه جدید اینستاگرام ایکنا، معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، تجلیل از مدیران نمایشگاه قرآن، برگزاری ششمین نشست بررسی برنامه‌های ستاد راهبری حفظ قرآن، تشکیل دو کارگروه برای بررسی تفصیلی برنامه‌های قرآنی، پایان دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، اجرای طرح «حافظ مبلّغ قرآن شوید» و ابلاغ مصوبه ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

۸۰ درصد آموزش قرآن تقلید و شنیدن است

مراسم رونمایی از کتاب «تقلید در هنر تلاوت قرآن» نوشته محمد کاکاوند، مدرس قرآن و قاری ممتاز هشتم خرداد به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد. در این مراسم استادان و قاریانی مانند احمد حاجی‌شریف،‌ نصرالله فولادیان‌پور، سیدمحسن موسوی‌بلده، داود جعفری، احمد حاجی‌شریف، مهدی قره‌شیخلو، مهدی نادی، حبیب یوسفی، سیدحسین موسوی‌بلده، حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، منصورآقامحمدی و جمعی از شاگردان جلسه آموزش قرآن محمد کاکاوند حضور داشتند و برخی از این استادان به ارائه توضیحات خود درباره کتاب و اهمیت تقلید در تلاوت قرآن پرداختند.

تشکیل ۲ کارگروه برای بررسی تفصیلی برنامه‌های قرآنی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

طی این هفته شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به ریاست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی سه دستور برگزار شد، در این نشست مقرر شد دو کارگروه برای بررسی اعتبارات برنامه‌های قرآنی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تشکیل شود.

مسابقات قرآن مالزی پس از دو سال وقفه برگزار می‌شود

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسعود نوری، قاری ممتاز کشور و نفر دوم چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سال ۱۴۰۰ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت به شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی اعزام خواهد شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی پس از وقفه‌ای دو ساله به دلیل شیوع کرونا امسال در دو مرحله مقدماتی و نهایی انجام خواهد شد که مرحله مقدماتی به صورت مجازی در مردادماه و مرحله نهایی به صورت حضوری در مهرماه برگزار می‌شود.

صفحه جدید اینستاگرام ایکنا راه‌اندازی شد

صفحه پیشین اینستاگرام ایکنا، از روز قدس سال جاری به دلیل انتشار محتوای ضدصهیونیستی، توسط اینستاگرام از دسترس خارج شد و با توجه به اینکه پیگیری‌ها برای بازگرداندن صفحه بی‌نتیجه ماند، صفحه جدید راه‌اندازی شده است و علاقه‌مندان به اخبار قرآنی می‌توانند با دنبال‌کردن صفحه جدید به آدرس iqna_news در جریان آخرین اخبار و تحولات این حوزه قرار گیرند.

یادآور می‌شود در ایام شهادت سردار سلیمانی هم به دلیل انتشار پست‌هایی در بزرگداشت سردار دل‌ها، صفحه سابق ایکنا به نشانی iqnanews از سوی اینستاگرام به مدت ۹ ماه با محدودیت مواجه شده بود.

دوره‌های جدید آموزش و ارتقای قاریان و دعاخوانان کشور برگزار می‌شود

برگزاری دوره‌های آموزش و ارتقای قاریان و دعاخوانان کشور ازجمله اقدامات و تجربیات شورای عالی قرآن در حوزه آموزش‌های تخصصی است که سال‌ها است ویژه قاریان و دعاخوانان ممتاز برگزار می‌شود.محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در این خصوص گفت: در سال‌های اخیر، بهره‌گیری از بستر فضای مجازی، امکان استفاده از این دوره‌ها را برای تعداد بیشتری از ممتازین عرصه قرائت و دعا در استان‌های مختلف کشور فراهم کرده است.

وی افزود: این دوره‌های تخصصی در سال ١۴٠١ در سه بخش شامل چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، ششمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور و چهارمین دوره آموزش غیرحضوری تدارک شده که از خردادماه آغاز و تا اسفندماه ادامه خواهد یافت.امسال مشارکت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری این دوره‌ها، می‌تواند نویدبخش یک همکاری و هم‌افزایی پربرکت باشد که آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم به پربارترشدن این حرکت ارزشمند بینجامد.

مدیران نمایشگاه قرآن تجلیل شدند

مراسم تجلیل از مدیران بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، دهم خردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم محمدمهدی عزیزاده، قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ارائه گزارشی از این رویداد پرداخت و گفت: در ایام برپایی نمایشگاه قرآن ۱۳ عضو هیئت دولت، ۸۱ نماینده مجلس و تقریباً اکثر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصلی امام خمینی(ره) حضور یافته و به بازدید از این رویداد پرداختند. این نمایشگاه، مجموعاً ۴۰۸ عامل اجرایی داشت که شامل ‌۳۹ مدیر ارشد، ۲۱۳ همکار در بخش‌های محتوایی و ۱۵۶ همکار در کمیته‌های پشتیبانی می‌شود.

وی افزود: در بخش نشر مکتوب ۶۰ غرفه، در بخش عفاف و حجاب ۱۶۰ غرفه و در بخش عرضه محصولات فرهنگی نیز ۴۰ غرفه فعالیت داشت. بخش‌های فروشگاهی امسال یک رکورد فروش خوبی را ثبت کردند، بر اساس گزارش دقیقی که از تراکنش‌های ثبت شده به دست آمده است، در مجموع ۳۰ میلیارد تومان فروش محصولات و آثار قرآنی را داشته‌ایم. بالاترین فروش در بخش عفاف و حجاب مربوط به موسسه حجاب‌گستر با ۲۶۰ میلیون تومان فروش و بیشترین فروش در بخش ناشران نیز مربوط به انتشارات پیام عدالت با ۲۱۴ میلیون تومان بوده است.

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم ۱۱ خردادماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و طی آن ۱۱۶ نفر از پذیرفته شدگان این دوره مدارک داوری خود را دریافت کرده و علاوه بر آن منشور اخلاقی و انضباطی داوری مسابقات قرآن کریم را نیز امضا کردند.

تلاش برای تهیه ردیف مستقل بودجه ویژه ستاد عالی مسابقات قرآن

این هفته نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم هشتم خردادماه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در ابتدای این نشست حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در حال یک دوره گذار در مجموعه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور هستیم، گفت: تا یک ماه آینده ترکیب ستاد تغییر خواهد کرد و این ترکیب باید به سمتی حرکت کند که در جریان مسابقات کشور اثرگذار باشد. لذا در ترکیب ستاد هم چهره‌های جدیدی اضافه خواهد شد و هم چهره‌های جوان‌تر و با انگیزه‌تر استفاده شود. در این مسیر از برگزارکنندگان مسابقات قرآن در کشور که در این جلسه حضور دارند، نیز نظرخواهی خواهد شد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به تلاش برای تهیه ردیف بودجه مستقل برای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، گفت: تلاش خواهد شد تا در بودجه سال آینده، ردیف بودجه مستقل برای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تهیه شود.

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

طی این هفته و بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، دانشگاه‌های برتر بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت این وزارتخانه (دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور) که با عنوان جشنواره «هدهد» شناخته می‌شود، معرفی شد.

در این رتبه‌بندی شاخص‌هایی همچون تعداد شرکت کنندگان هر دانشگاه‌ در جشنواره، تعداد رتبه‌های برتر کسب شده از سوی نمایندگان هر دانشگاه، برنامه‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی برای جذب بیشتر مخاطبان،‌ استفاده از فضای مجازی در معرفی جشنواره و ... مورد لحاظ قرار گرفته است.

بر همین اساس از بین دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور، شیراز با کسب بالاترین امتیاز موفق به کسب رتبه برتر این دوره از جشنواره شد. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی اردبیل و یزد نیز رتبه‌های دوم و سوم این رده‌بندی را کسب کردند.

«مثبت تلاوت» عنوان جُنگ عصرگاهی رادیو قرآن

مثبت تلاوت، عنوان برنامه عصرگاهی شبکه رادیویی قرآن است که طی آن به پخش فرازهایی از تلاوت‌هایی قاریان جهان اسلام چون حصان، عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، شحات محمد انور، متولی عبدالعال و عبدالمنعم طوخی و ... و قاریان شهیر ایران پرداخته می‌شود.

پخش ابتهال، تواشیح و قطعات درخواست شده از سوی مخاطبان، گفت‌وگو با صاحب‌نظران و فعالان قرآنی، بخش شگفتانه و معرفی مفاخر تلاوت قرآن، «یک آیه، یک نکته» و اجرای مسابقه از جمله آیتم‌های این برنامه ۵۰ دقیقه‌ای است.

آغاز ثبت‌نام دوره‌های تخصصی حفظ قرآن بسیج تهران

مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ ثبت‌نام دوره‌های جدید حفظ قرآن کریم را آغاز کرده است. این دوره‌ها شامل حفظ سه ساله، حفظ چهارساله، حفظ موضوعی و حفظ غیر حضوری(تلفنی و ...) ویژه عموم در تمامی مقاطع سنی در دو بخش بانوان و آقایان است.

اجرای طرح «هر جا هستید قرآن را فرا گیرید»

در کنار برگزاری دوره‌های حضوری کلاس‌های تابستانی خانه قرآن شهید دهقانی (از خانه‌های قرآن باسابقه و قدیمی استان هرمزگان)، کلاس‌های آنلاین با عنوان «هرجا هستید قرآن را فراگیرید» نیز برگزار می‌شود.

این دوره‌ها شامل روخوانی، تجوید، حفظ، صوت و لحن، ترتیل تقلیدی و قصه‌های قرآنی برای تمامی علاقه‌مندان در سراسر کشور است که طبق برنامه‌ انتخابی قرآن‌آموزان با دریافت صوت استاد، تمرین روزانه جلسات، ارسال تمرینات، با رفع اشکال و اصلاح قرائت دریافت صوت استاد همراه است.  

ثبت‌نام دوره‌های آموزشی فرهنگسرای قرآن آغاز شد

طی این هفته ثبت‌نام ترم تابستان دوره‌های آموزشی فرهنگسرای قرآن با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برای گروه‌های مختلف سنی دختران و پسران و بانوان بزرگسال آغاز شد.این دوره‌ها در رشته‌های آموزشی چون علوم قرآن و حدیث، قرائت، تجوید و مفاهیم و هنرهای صناعی و سنتی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، زبان انگلیسی و تقویتی دروس برگزار خواهد شد.

اسامی برندگان مسابقه «آینه آیات» اعلام شد

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان مسابقه پیامکی و اینترنتی «آینه آیات» را برگزار کرد. در این مسابقه مباحث تدبری ۱۰ سوره حمد، فلق، ناس، نصر، ماعون، همزه، زلزال، ضحی، انشراح و عبس در قالب فیلم‌های بیست دقیقه‌ای از سوی اساتید تدبر در قرآن منتشر شده و علاقه‌مندان پس از مشاهده فیلم از طریق سایت مسابقه به نشانی ayeneh.isqa.ir به سوالات آن پاسخ می‌دادند.

پیشرفت هنر تلاوت در ایران حاصل جلسات تخصصی قرآن است

یکی از مهم‌ترین نهادهایی که در آن به صورت تخصصی به هنر تلاوت قرآن پرداخته می‌شود، جلسات قرآنی است که در مساجد، حسینیه‌ها و خانه‌ها تشکیل می‌شوند. سطح کمی و کیفی این جلسات به‌ مرور افزایش یافته و اگر در گذشته صرفاً تلاوت صحیح قرآن اهمیت داشت، امروزه به ابعاد فنی تلاوت قرآن پرداخته می‌شود و به تعبیر دقیق‌تر، آنچه در جلسات قرآن جریان دارد، پرداختن به فنون تلاوت است.

ایکنا این هفته به‌ منظور بررسی وضعیت جلسات قرآن در ایران، با رویکردی تحلیلی و آسیب‌شناختی با امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن، به گفت‌وگو نشست که مهم‌ترین محور آن اهدافی است که در یک جلسه قرآن باید تحقق یابد.

قاری بین‌المللی در این گفت‌وگو با اشاره به نقش و اهمیت جلسات قرآن در کشور بیان کرد: هرچقدر در هنر تلاوت پیشرفت کرده‌ایم، محصول دید تخصصی به تلاوت و راه‌اندازی جلسات قرآن در این سطح بوده که از بطن آن‌ها قاریانی تربیت شده‌اند که وقتی در محافل مختلف حضور می‌یابند،‌ مردم بسیاری را به تلاوت جذب می‌کنند.

اسامی افراد معاف از حضور در مراحل مقدماتی مسابقات سراسری قرآن

این هفته اسامی افرادی که از حضور در مراحل مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم معاف شده‌اند از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. بر اساس جدول منتشر شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش بانوان ۳۱ نفر از حضور در مراحل مقدماتی و استانی معاف بوده و به صورت مستقیم وارد دوره مقدماتی مرحله سراسری مسابقات خواهند شد.

گام اول بین‌المللی شدن تلاوت‌های مجلسی از عراق

حمیدرضا نقاشیان، مدیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی، طی این هفته و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه جشنواره تلاوت‌های مجلسی از ابتدا به دنبال تبدیل شدن به فرایندی کشوری و حتی بین‌المللی بود، گفت: ما تاکنون گام‌های شانزده‌گانه‌ای را در این جشنواره برداشته‌ایم و طی این گام‌ها، منحنی مناسب و خوبی از حیث رشد داشته است.

مدیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی با اشاره به زمینه‌سازی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی، گفت: گام اول بین‌المللی شدن این جشنواره از عراق و کربلا شروع خواهد شد.

برگزاری ششمین نشست بررسی برنامه‌های ستاد راهبری حفظ قرآن

ششمین نشست هم‌اندیشی بررسی برنامه‌های سال ۱۴۰۱ ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به جهت بررسی برنامه‌های پیشنهادی دو دستگاه اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و حوزه علمیه برادران، از اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، برگزار شد.در این نشست که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، موضوعات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ابلاغ مصوبه ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

پس از تصویب ارتقای وضعیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به جایگاه همتراز کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پنجاه و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته این مصوبه از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد.

دوره شبانه‌روزی حفظ قرآن توسط مدرسه حضرت ولی‌عصر(عج)

در این هفته مجتبی علیرضالو، مدیر مسئول مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی حضرت ولی‌عصر(عج) در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این مدرسه از مدارس وابسته به مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) است که در تهران از آقایان علا‌قه‌مند در رده سنی ۱۴ تا ۲۲ سال ثبت‌نام به عمل می‌آید.

وی با اشاره به اینکه پس از تکمیل ثبت‌نام در پایان خردادماه، از متقاضیان مصاحبه به عمل می‌آید و در صورت پذیرش در دوره آموزشی ۴۵ روزه شرکت می‌کنند، افزود: طرح ملی رحله با محوریت حفظ سه جزء از مصحف شریف در قالب دوره آزمایشی برگزار خواهد شد و در صورت توانمندی و استعداد و قبولی در آزمون پایانی، حافظان به دوره اصلی راه پیدا خواهند کرد.

یادبود جامعه قرآنی برای آیت‌الله فاطمی‌نیا

مسجد امام صادق(ع)، میزبان جمع کثیری از چهره‌های مختلف قرآنی، فرهنگی و همچنین جمعی از اساتید قرآن بود تا با برگزاری مراسم بزرگداشت استاد قرآن و عالم ربانی مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، ضمن ادای احترام و ارادت به روح ملکوتی این استاد بزرگ و معلم قرآنی، شاگردی مکتب قرآن را به استاد خود نشان دهند.

در این مراسم جمع کثیری از اساتید و چهره‌های قرآنی کشور از جمله عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی بلده، علی اکبر حنیفی، مصطفی صدرزاده، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد بنیادی، قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، محمدزاده، مدیر پیشین رادیو قرآن، منصور آقامحمدی، ولی یاراحمدی، منصور قصری‌زاده، عباس انجام، اصغر امیرنیا، حمید مجیدی‌مهر و جمعی از مدیران، اساتید و قاریان برتر کشور در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

اجرای طرح «حافظ مبلّغ قرآن شوید»

طرح «حافظ مبلّغ قرآن شوید» از سوی مرکز تخصصی آل‌البیت(ع) لحفظةالقرآن استان قم ویژه آقایان حافظ کل در گروه سنی ۸ تا ۱۶ سال برگزار می‌شود.

این دوره در رشته‌های حفظ استقامتی و حفظ مهارتی، مکالمه زبان عربی و انگلیسی، حفظ حکمت‌ها، خطبه‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه و اشارات قرآنی نهج‌البلاغه، تجوید و صوت و لحن تخصصی(فنون تلاوت)، فن ترجمه، مفاهیم و تفسیر موضوعی قرآن و دوره‌های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث و آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی حفاظ برپا خواهد شد.

برگزاری دوره روش ساده فهم قرآن با عنوان «چگونه قرآن بخوانیم و بفهمیم؟»

سومین دوره حضوری روش ساده فهم قرآن با عنوان «چگونه قرآن بخوانیم و بفهمیم؟» از ۱۹ خرداد به همت مجموعه قرآن‌پویان با هماهنگی انجمن خیریه شمیم یاس نبوی در کوی گیشا برگزار می‌شود.

این دوره طی هشت هفته و براساس کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» است که قرآن‌آموزان مطالب و نکات آموخته شده را بر روی یک سوره به طور عملی تمرین کرده و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت می‌کنند. علاقه‌مندان تا روز شروع دوره فرصت دارند برای ثبت‌نام به نشانی https://idpay.ir/quranpuyan۳/shop/۱۰۸۴۳۴ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha