دولت از هر طرح قابل اجرا برای حل مشکل آب حمایت می‌کند
کد خبر: 4064733
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار با جمعی از نخبگان:

دولت از هر طرح قابل اجرا برای حل مشکل آب حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور در جمع نخبگان استان اصفهان گفت: هر طرحی که برای حل مشکل آب استان بتوان اجرا کرد، حتماً در دستورکار دولت قرار می‌گیرد و این‌طور نیست که از کنار مشکل بگذریم.

دیدار سیدابراهیم رئیسی با نخبگان استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی از نخبگان استان در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، به مسئله آب در این استان اشاره و اظهار کرد: در منطقه تالاب گاوخونی، بعضی از روستاها را مشاهده کردم، در اجتماعات حضور یافتم و مطالب را از نزدیک شنیدم که بسیار مهم و قابل توجه بود، از قبیل حقابه و پیشینه آن و بعضی از مصوبات شوراهای عالی در این خصوص که دولت منکر هیچ کدام از این قضایا نیست.

وی افزود: آن میزان آب که قبلاً در این منطقه وجود داشته است، اکنون به دلایل متعدد وجود ندارد، یا بهره‌برداری از آن درست نبوده و یا نزولات آسمانی با کمبود مواجه بوده است.

عدالت؛ مبنای حل مسئله آب

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه مردم این روستاها خواستار آن بودند و به اساس کار نزدیک است اینکه، باید به عدالت رفتار شود، یعنی داشتن طرحی کامل و جامع با در نظر گرفتن همه اولویت‌ها، حقوق حقه، اسناد، پیشینه، نیازها و راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت تا آب به صورت همیشگی در زاینده‌رود جاری و دغدغه کشاورزان رفع شود. طبیعتاً الزاماتی در این خصوص وجود دارد که همه باید به آن پایبند باشیم، مثل توجه به نوع الگوی کشت.

وی ادامه داد: دولت درصدد کامل کردن این طرح است و آن را در منظر همه نخبگان منطقه قرار می‌دهد. وقتی همه نسبت به داشتن این طرح متفق‌القول باشیم، برکات الهی نیز همراه ما خواهد بود. هر طرحی که برای حل مشکل آب استان بتوان اجرا کرد، حتماً در دستورکار دولت قرار می‌گیرد و این‌طور نیست که از کنار مشکل بگذریم. عده‌ای به من گفتند روزی به اصفهان بروم که آب جریان داشته باشد، ولی من معتقد بودم اتفاقاً روزی باید رفت که مشکلی وجود دارد تا بتوانیم آن را لمس کنیم و مردم نیز مطالب خود را بیان کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: یقین دارم که اگر با مردم شفاف باشیم، با عدالت رفتار کنیم و این موضوع برای آنها تبیین شود، بهترین حامی بعد از خداوند متعال، خود مردم هستند. بنابراین، موضوع آب دغدغه ماست و در دستورکار دولت قرار دارد. اگر دانشگاهیان دیدگاه‌های خود را منعکس کنند، حتماً از آن استفاده می‌شود و حتی اگر کمبودی هم وجود داشته باشد، وقتی عدالت اجرا شود، برای مردم دلنشین خواهد بود.

توسعه‌یافتگی با حفظ هویت فرهنگی همراه باشد

وی به دغدغه‌های فرهنگی برخی از نخبگان اشاره کرد و گفت: اصفهان، استان فرهنگی و نام آن همراه با علم و فرهنگ و هنر است و اگر گردشگری و توسعه‌یافتگی نیز اهمیت دارد، باید همراه با حفظ هویت فرهنگی باشد. مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد توصیه کردند که مبادا اجازه دهید از کشور، مردم و انقلاب اسلامی هویت‌زدایی شود. شناسنامه اصفهان، دین‌داری، ولایت‌مداری، عشق به اهل‌بیت(ع) و ایثار و شهادت است که نباید مخدوش شود. توسعه‌یافتگی یک ضرورت است، ولی هویت و مدنیت این استان نباید خدشه‌دار شود.

رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: عزیزان طلبه و دانشجو کار را به صورت خودجوش آغاز کرده‌اند و خواسته من از همه مجموعه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، این است که حتماً از مجموعه‌های فرهنگی و نهادهای مردمی که به‌ویژه برای جوانان کار می‌کنند، حمایت شود. امروز وظیفه دولت، پشتیبانی است و معتقدم بخش خصوصی در فرهنگ نیز باید فعال شود و جایگاه دولت باید هدایت و حمایت و نظارت باشد، نه متصدی.

دولت از درمان ناباروری حمایت می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز حمایت از درمان ناباروری در همه استان‌ها فعال شده و دولت تقبل کرده است که این موضوع را دنبال کند، مثل بیمه سلامت برای خانواده‌های نیازمند که بیش از پنج میلیون نفر از کسانی که امکان پرداخت حق بیمه نداشتند، به‌صورت رایگان زیر پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره تهدیدات موجود در فضای مجازی، اظهار کرد: این فضا مثل فضای حقیقی است و هر رفتاری که در فضای حقیقی، جرم محسوب می‌شود، در فضای مجازی نیز همین‌گونه است. مدیریت این فضا دارد دنبال می‌شود و ضمن اینکه از فضای مجازی برای تسهیل امور زندگی استفاده می‌کنیم، معتقدیم مشکلات و معایب این فضا نباید زندگی مردم را تهدید کند. این موضوع، دغدغه دولت است و اگر چیزی بیان نمی‌شود، به این معنا نیست که اقدامی هم صورت نمی‌گیرد.

جوانان انقلابی نظام اداری کشور را متحول می‌کنند

وی با تأکید بر استفاده از نیروی جوان و انقلابی در همه بخش‌ها، گفت: تغییر وضعیتی که مردم از آن گله‌مند بودند، یعنی کندی کارها و بروکراسی، ابتدا منوط به تغییر در نیروهای موجود است، به‌گونه‌ای که از نیروهای تحول‌گرا استفاده کنیم. کسی که خودش اهل تحول نیست، نمی‌تواند یک مجموعه را متحول کند. در همه استان‌ها به مدیران اعلام کرده‌ام که باید از نیروهای جوان و انقلابی تحول‌گرا استفاده کنند و شرط ایجاد تحول در نظام اداری کشور، میدان دادن به جوانان انقلابی است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: چند روز پیش با مدیران اتاق‌ها جلسه داشتم و بر میدان دادن به بخش خصوصی تأکید کردم، اینکه باید با بخش خصوصی مشورت شود و در جریان امور قرار گیرد تا در مقابل تصمیمات خلق‌الساعه قرار نگیرد. اقتصاد کشور باید قابل پیش‌بینی باشد و فعال کردن اقتصاد روستا، یکی از برنامه‌های جدی دولت است. در واقع، همه کسب‌وکارها باید قابل پیش‌بینی باشد و این نکته‌ای بسیار مهم است.

مبنای دریافت مالیات، اعتماد به اصناف باشد

وی ادامه داد: از قدیم، برای همه کسب‌وکارها و درآمدها مالیات وجود داشته است، ولی آنچه به‌عنوان قانون در مجلس تصویب و سپس ابلاغ شد، در اجرای آن حتماً باید این موضوع لحاظ شود که کسب‌وکارهایی وجود دارند و می‌خواهند مالیات پرداخت کنند. یک راه، بررسی دادوستدهاست، ولی مشکل آن این است که برخی افراد حساب شخصی و تجاری‌شان از هم جدا نیست و بخشی از درآمدهایشان به فعالیت‌های تجاری‌شان مربوط نمی‌شود. بنابراین، از همین تریبون به همه سازمان‌ها و ممیزان مالیاتی اعلام می‌کنم که حتماً به اصناف اعتماد کنید و نظر آنها را صائب بدانید، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: استفاده از حساب الکترونیک برای روشن ساختن میزان بدهی مالیاتی خوب است، ولی از آن طرف، کسانی که می‌خواهند با دور زدن قانون و داشتن درآمدهای هنگفت از پرداخت مالیات فرار کنند و نه تنها از دستگاه کارت‌خوان در فعالیت تجاری‌شان استفاده نمی‌کنند، بلکه بیشترین درآمد را دارند و کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند، باید مورد پیگرد قرار گیرند. بنابراین، باید به همه صاحبان کسب‌وکارها که در بازار فعالیت اقتصادی دارند، اعتماد کرد، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و از طرف دیگر، مهلت زمانی مشخص کنیم تا حساب‌های تجاری و شخصی از هم جدا شوند. وقتی می‌گوییم دولت مردمی، یعنی مردم باید احساس کنند که دولت همراه با آنها حرکت می‌کند و به ایشان اعتماد دارد.

آسیب‌های اجتماعی زیبنده اصفهان و کشور نیست

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی ما را بسیار رنج می‌دهد، افزود: امروز جمعی را برای بازدید از بعضی مناطق اصفهان فرستادم و وقتی گزارش مربوطه به دستم رسید، از بعضی حواشی این شهر بسیار متأثر شدم. این آسیب‌ها نه زیبنده اصفهان است و نه کشور و نظام و همه باید برای آسیب‌زدایی همت کنیم. محور کاری ما باید عدالت باشد و باید با فقر، فساد و تبعیض مبارزه کنیم. این‌ها زیبنده هیچ کدام از شهرهای ما نیست، چون داشته‌ها و ثروت زیادی داریم. امروز احساس می‌شود کمبود آب وجود دارد، ولی اگر مدیریتی قوی در کنار این مسئله قرار گیرد، می‌تواند کمبودهای احتمالی را برطرف کند.

رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: تولید در حوزه‌های مختلف مورد تأکید ما و امری مهم و محوری است. برخی بیان کردند که مجموعه‌های دولتی در پیگیری مطالبات خود از واحدهای تولیدی آسان بگیرند تا به این واحدها فشار وارد نشود که حرف درستی است.

وی تأکید کرد: نکاتی که در این نشست بیان شد، حتماً شامل تمام دغدغه‌ها نمی‌شود و برای بیان بعضی از آنها فرصت نبود. خواهش من این است که در ارتباط خود با دولت و بیان دغدغه‌ها، به این نشست بسنده نکنید. استاندار حتماً با فرهیختگان حوزه و دانشگاه و جوانان انقلابی، حلقه‌های مشورتی تشکیل دهد، چراکه در مشورت با نخبگان، برکت بسیاری وجود دارد و دولت موظف است به دیدگاه‌های فرهیختگان و صاحبنظران توجه کند و یقین داریم که گشودن گره‌ها در مشورت با این قشر است.

انتهای پیام
captcha