ایجاد فضای گفت‌وگو بین دولت و نخبگان، بازی برد-برد است
کد خبر: 4065499
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
رئیس دانشگاه تهران:

ایجاد فضای گفت‌وگو بین دولت و نخبگان، بازی برد-برد است

سیدمحمد مقیمی گفت: نباید تسلیم فضای مجازی باشیم که با یک سری داده‌های غیرواقعی و گاهی اوقات تحلیل‌ها و تفسیرهای نادرست که درست و غلط در آنها با هم مخلوط شده‌اند، صحنه‌ای مغایر با حقیقت را شکل می‌دهد. شأن محیط دانشگاهی و علمی نیز تکرار کردن همان داده‌های غیرواقعی و تحلیل‌های نادرست نیست بلکه باید بسترهای لازم برای ارائه تحلیل‌های علمی را فراهم کنیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، امروز دوشنبه ۳۰ خرداد ماه در همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با اشاره به تاکید مستمر رئیس‌جمهور برای شکل‌گیری محیط گفتمانی، فضای گفت‌وگوی علمی و بهره‌مندی تصمیمات دولتمردان از پشتوانه جامعه نخبگی، گفت: مکرر مشاهده می‌کنیم که رئیس‌جمهوری در جلسات در زمینه حل مسائل و مشکلات به استفاده از ظرفیت دانشگاه اشاره می‌کنند و تاکید دارند که «دانشگاه کمک خود را ارائه کند». اما متأسفانه در این زمینه سازوکارهای مشخصی نداریم، بنابراین باید تلاش کنیم که دانشگاه نقش خود را در زمینه ارائه راهکار و کمک به حل مشکلات و چالش‌های جامعه ایفا کند و حرف‌های زیادی که برای گفتن دارد در بسترهای علمی مطرح شوند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به فضاسازی‌های هیجانی و احساسی و مواجهه سطحی و سیاسی با سخنان و تصمیمات دولتمردان در شبکه‌های اجتماعی، تاکید کرد: قاعدتاً نباید تسلیم فضای مجازی باشیم که با یک سری داده‌های غیرواقعی و گاهی اوقات تحلیل‌ها و تفسیرهای نادرست که درست و غلط در آنها با هم مخلوط شده‌اند، صحنه‌ای مغایر با حقیقت را شکل می‌دهد. شأن محیط دانشگاهی و علمی نیز تکرار کردن همان داده‌های غیرواقعی و تحلیل‌های نادرست نیست بلکه باید بسترهای لازم برای ارائه تحلیل‌های علمی را فراهم کنیم.

مقیمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به جای اینکه نخبگان و نهادهای علمی و همچنین خود مسئولان با تکیه بر راهبردهای نهاد علم به میدان بیایند و درباره اقدامات و تصمیمات گفتمان‌سازی کنند، بیشتر فضای مجازی با رویکردی غیرعلمی دارد جریان‌سازی می‌کند؛ و از این تاسف‌بارتر این است که گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم برخی در محیط دانشگاه نیز در فضای این جریان‌سازی‌های غیرعلمی قرار می‌گیرند. بنابراین به جای اینکه خودمان جریان‌ساز باشیم، متأسفانه تسلیم فضای مجازی می‌شویم. هر چند که به نظر می‌رسد اینکه ریشه نظرات احساسی برخی کاربران فضای مجازی به جریانات سیاسی برمی‌گردد، برای افکار عمومی شناخته شده است، و با روشن شدن حقیقت، مشروعیت و مقبولیت خود را از دست می‌دهند و افکار عمومی به مرور زمان دیگر آنها را برنمی‌تابد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: مشخص است که فضای مجازی، فضای نقد عالمانه نیست بنابراین کسی که می‌خواهد نقد عالمانه کند باید ابعاد مساله به خوبی برایش روشن باشد، داده‌های مستند به‌دست آورد، نقدها و نظراتش را در یک فضای علمی و گفت‌وگوی متقابل وارد کند و حرف طرف مقابل را نیز بشنود.

مقیمی در ادامه «پنهان‌سازی تصمیمات دولتمردان به منظور در امان ماندن از جوهای احساسی فضای مجازی» را یک آفت برشمرد و گفت: اگر دولتمردان تلاش کنند که تصمیمات‌شان را از جامعه نخبگی پنهان کنند و این شجاعت را نداشته باشند که تصمیمات‌شان را در حضور نخبگان به بوته آزمایش بگذارند، ارزیابی کنند و محک بزنند، پشتوانه بسیار عظیمی که همان پشتوانه جامعه نخبگی است را از دست خواهند داد. متأسفانه وقتی چنین فرآیندی شکل بگیرد، هزینه‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد می‌شود و به مرور زمان باز آن کارگزار و مدیر ارشدی که این سبک را انتخاب کرده است، قطعاً به بن‌بست اجرایی می‌رسد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه، رئیس دولت سیزدهم را پیش‌قدم در حوزه شکل‌‎گیری محیط گفتمانی حول تصمیمات دولت دانست و گفت: به عنوان نمونه در نشستی که با حضور رؤسای برخی دانشگاه‌ها در حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، ایشان با درایتی که داشتند یک فضای نقد متقابل را فراهم کردند که نشان‌دهنده آمادگی لازم برای فراهم شدن و رقم خوردن فضای جدید جهت گفت‌وگو بین دولت و جامعه نخبگی بود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: یکی از تأکیدهای رئیس‌جمهوری به وزرا و مسئولان این بوده که در محیط‌های نخبگی حضور پیدا کنند و تعامل بین دولت و نخبگان به گونه‌ای شکل بگیرد که بستر مناسب برای اتخاذ تصمیمات فراهم شود، در این صورت طبعاً یک بازی برد - برد بین محیط نخبگی دانشگاهی و محیط اجرایی حاکمیت رقم می‌خورد.

وی برگزاری همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» را تلاشی در راستای نگاه رئیس‌جمهوری برای ایجاد فضای تعاملی بین نخبگان و دولت طی همکاری دانشگاه تهران و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دانست و اظهار امیدواری کرد که این نشست‌ها حتماً استمرار پیدا کند تا فضایی برای گفت‌وگوی متقابل و طرح منطقی سخنان اساتید به صورت رودررو با حکمرانان ارشد در یک فضای علمی فراهم شود. ایجاد این فضای گفت‌وگوی متقابل بین حاکمیت و کارگزاران با نخبگان، یک حرکت مؤثر برای اعتمادسازی بین مردم و دولت است و اعتماد عمومی موضوعی است که امروز به شدت در محیط جامعه به آن نیاز داریم.

انتهای پیام
captcha