غدیر مکتب و نظام معرفتی است
کد خبر: 4070357
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
محمدتقی سبحانی:

غدیر مکتب و نظام معرفتی است

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، با بیان اینکه گاهی از غدیر با عنوان یک حادثه یاد می‌شود، گفت: این رویداد معمولی و طبیعی نیست؛ غدیر یک باور اساسی و امامت، اصل اساسی اندیشه اسلامی و مکتب و نظام معرفتی در پرتو امامت است.

محمدتقی سبحانی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، 21 تیرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امامت که در آستانه عید سعید غدیر برگزار شد، گفت: در گذشته کارهای پیرامون موضوع امامت به چند کلاس و تدریس چند استاد ختم می‌شد ولی رفته‌رفته دانش امامت به عنوان یک رشته علمی در حوزه و دانشگاه شکل گرفت و تا بالاترین مقاطع یعنی دکتری آغاز به کار کرد، افراد زیادی فارغ‌التحصیل شده و نشریه تخصصی امامت منتشر و انجمن علمی امامت به صورت رسمی در حوزه علمیه تاسیس شد.

وی افزود: امروز مرکز تخصصی امام‌شناسی در سراسر کشور به عنوان یک مرکز تخصصی و مرجع در حوزه آموزش شناخته شده و پژوهشکده امامت هم به عنوان یک نهاد رسمی تخصصی و علمی مشغول فعالیت است. 

سبحانی با بیان اینکه گاهی از غدیر با عنوان یک حادثه یاد می‌شود، گفت: این رویداد معمولی و طبیعی نیست بلکه با دستور خدا و با نقش اصلی شخصیت بزرگ جهان اسلام بعد از پیامبر(ص) شکل گرفته و در تاریخ اسلام نظیر این حادثه را نداریم؛ غدیر یک باور اساسی و امامت، اصل اساسی اندیشه اسلامی است و پیامبر به نص قرآن، امامت را امتداد رسالت می‌داند و رسالت بدون امامت یک مکتب ناتمام معرفی می‌شود. 

غدیر مکتب و نظام معرفتی است

وی با بیان اینکه حدیث ثقلین به صراحت می‌گوید مکتب اسلام در گرو امامت است، گفت: غدیر یک مکتب و نظام معرفتی است و آنچه در پرتو امامت شکل گرفته اسلام نظام‌مند و مکتب جامع در جهان اسلام است و اگر میراث اهل بیت(ع) حذف شود آنچه می‌ماند گویای اسلام نیست؛ علاوه بر اینکه غدیر، یک مکتب تربیتی است و بالابردن دست امام علی(ع) در غدیر، مکتب انسان‌سازی است که قرار است برای همه نسل‌ها پیام معرفتی داشته باشد.

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: ما با داشتن مکتب امامت هنوز نتوانسته‌ایم ادبیات این مکتب را به جهان بیرون از شیعه توضیح و رواج بدهیم. همه مکاتب دوست دارند از شخصیت‌های خود اسطوره بسازند و مکتب تشیع به صورت بالفعل این ویژگی اسطورگی را دارد و امام علی(ع) واجد همه ویژگی‌هایی است که یک اسطوره دارد. هر کجا امام(ع) معرفی شده جذابیت خود را داشته است ولی پرسش این است که چرا ما نتوانسته‌ایم اصل امامت و جایگاه رفیع امامان را معرفی کنیم. 

چرا امامت را به دنیا معرفی نکرده‌ایم؟

وی اضافه کرد: هیچ‌کس در وجود امام علی(ع) نمی‌تواند کوچکترین تردید و تاریکی ایجا کند ولی سؤال این است که چرا ما نتوانسته‌ایم امامت را در دنیا معرفی کنیم. البته امروز جهان شیعه بیش از هر چیز به شناخت امامان نیاز دارد ولی در دنیا هم گوش‌های شنوای زیاد و انسان‌هایی هستند که دنبال اصول اساسی حکمرانی مطلوب هستند و امامت، اصل اساسی است که می‌توان در دنیا به آن افتخار و معرفی کرد.  

استاد حوزه گفت: بنیاد بین‌المللی امامت بعد از یک دهه تجربه در شناسایی و معرفی فرهنگ امامت، امروز می‌تواند گویای یک فرهنگ جدید در دنیا باشد و ما درصدد معرفی آن به عنوان یک مکتب اخلاقی و تربیتی، معرفتی و علمی هستیم. 

وی با بیان اینکه در دنیا ظرفیت‌های پراکنده زیادی در زمینه شیعه وجود دارد و ما نتوانسته‌یم از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره ببریم، با اشاره به برخی فعالیت‌های پیش روی این بنیاد، افزود: شناسایی مجموعه ظرفیت‌های قابل برای سرمایه‌گذاری در فرهنگ امامت و شیعه و معرفی آنها در راس برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امامت است.

امامت؛ محور وحدت و نظم جهانی بین مسلمین

سبحانی، اضافه کرد: سازماندهی نهادهای مردمی در حوزه فرهنگ امامت و تشیع از مهمترین اهداف دیگر ماست و ما معتقدیم گفتمان مشترک جهان اسلام بر محوریت امامت باید شکل بگیرد؛ اگر امامت واقعا به درستی شناخته شود اساس و محور وحدت خواهد بود زیرا تمامی علمای اسلام به آن اعتقاد دارند و تفاوت در ویژگی‌ها و شرایط آن است همچنین در میراث اهل بیت(ع) به صراحت تبیین شده که امامت، محور شکل‌گیری نظم جهانی مسلمین است.

وی افزود: امامت می‌تواند تبدیل به گفتانی جهانی تبدیل شود، و امیدواریم در گفت‌وگو با اندیشمندان جهان در قالب نشست‌ها و همایش‌ها، گفتمان امامت را به گفتمان جهانی تبدیل کنیم و از ظرفیت تمام فعالان عرصه بین‌الملل استفاده خواهد شد.

برپایی کنگره میرحامد حسین

مدیر بنیاد بین‌المللی امامت بر اهمیت تربیت نیروهای بین‌المللی و مبلغان متخصص در عرصه امامت‌پژوهی تاکید کرد و افزود: برگزاری کنگره‌های بین‌المللی در حوزه امامت از جمله محورهای اصلی فعالیت این بنیاد است و در این راستا، کنگره علامه میرحامد حسین با دریافت 100 اثر در سال 1401 برگزار خواهد شد که کتاب «عبقات الانوار» با 50 جلد تنها یکی از عناوین انتشاری در این کنگره خواهد بود.

دریافت مجوز نشریه

وی طراحی مجموعه نشست‌ها در فضای فیزیکی و مجازی با حضور شخصیت‌های بزرگ امامت و شیعه‌شناسی را از دیگر چشم‌اندازهای این بنیاد توصیف کرد و یادآور شد: مجوز سه نشریه به سه زبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل؛ فصلنامه امامت به زبان فارسی، فصلنامه الامه به زبان عربی و سالنامه انگلیسی گرفته شده و منتشر خواهد شد و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دو فصلنامه دیگر زبانی در حوزه امامت‌پژوهی هم در حال انجام است.

مدیر بنیاد بین‌المللی امامت از راه‌اندازی و به‌روزرسانی اطلاعات سایت جامع امامت خبر داد و اظهار کرد: مؤسسه البیان که وظیفه نشر معارف اهل بیت(ع) برای غیر شیعیان را بر عهده دارد، با این مجموعه همکاری خواهد داشت. همچنین تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی مؤسسات مرتبط با امامت از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی امامت است.

سبحانی با بیان این که امامت به دانش میان رشته‌ای تبدیل شده است، گفت: اندیشه امامت در تمام حوزه‌های دانشی مانند؛ فقه، اخلاق، اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی و علم تربیت و ... وجود دارد و بنا داریم آن را به همه عرصه‌های دانشی در حوزه علوم اسلامی و انسانی تسری دهیم.

انتهای پیام
captcha