عراق خروج نظامیان ترکیه از خاک خود را خواستار شد
کد خبر: 4073811
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

عراق خروج نظامیان ترکیه از خاک خود را خواستار شد

وزیر امور خارجه عراق در جلسه اضطراری شورای امنیت که به منظور بررسی حمله ترکیه به شمال عراق تشکیل شده بود، خواهان خروج نیروهای ترکیه از شمال این کشور شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت تأکید کرد: که عراق از بیانیه شورای امنیت در محکومیت تجاوز آشکار ترکیه استقبال می‌کند و این نشان می‌دهد که ارتش ترکیه به خاک عراق و حاکمیت و این کشور تجاوز کرده و جان شهروندان آن را گرفته است.

وی با بیان اینکه تجاوز ترکیه منجر به کشته شدن 9 غیر نظامی از جمله یک دختر بچه و زخمی شدن 33 غیر نظامی شد، تصریح کرد: تجاوز ترکیه تعرض نظامی به حاکمیت عراق و تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: ما شواهدی را از محل حمله جمع‌آوری کردیم و شامل قطعاتی از پرتابه‌های سنگین توپخانه‌ای است که در ارتش ترکیه استفاده می‌شود و خاطرنشان کرد که تجاوز اخیر شاهدی ملموس در مقابل شورا است مبنی بر اینکه ترکیه همچنان به خواسته‌های عراق برای توقف این تجاوزات، بی‌تفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: ما تاکنون 296 یادداشت در اعتراض به تجاوزات ترکیه به عراق، به این کشور تسلیم کرده‌ایم و نسبت به تداوم رفتار تهاجمی ارتش ترکیه هشدار داده و تصریح کرده‌ایم که این حملات ممکن است منجر به پیامدهای غیر قابل‌ تصوری شود.

وی با بیان اینکه به دلیل تجاوزات ترکیه خشم مردمی جنوب تا شمال عراق را فرا گرفته است، تصریح کرد: دولت عراق بر پایبندی خود به رویکردی که خواستار حل اختلافات انباشته از مجاری دیپلماتیک است، تأکید می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت صدور قطعنامه فوری مبنی بر الزام ترکیه به خروج نیروهای نظامی اشغالگر خود از تمامی سرزمین‌های عراق، از شورای امنیت خواست تا مسئولیت خود را در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی انجام دهد.

وزیر امور خارجه عراق از شورای امنیت خواست تا وضعیت عراق و ترکیه در دستور کار این شورای امنیت قرار دهد و خاطرنشان کرد: ترکیه در توجیه این عملیات به استدلال‌های بی‌اساس مرتبط با مشکل داخلی مربوط به حزب کارگران کردستان استناد می‌کند.

انتهای پیام
captcha