از برگزاری نماز جمعه در منطقه سبز بغداد تا دیدار نماینده سازمان ملل با مقتدی صدر
کد خبر: 4076146
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
تحولات عراق:

از برگزاری نماز جمعه در منطقه سبز بغداد تا دیدار نماینده سازمان ملل با مقتدی صدر

در حالی که تحصن طرفداران جریان صدر در پارلمان عراق همچنان ادامه دارد، نماز جمعه وحدت از سوی طرفداران این جریان امروز در منطقه سبز عراق در حالی برگزار شد، که نماینده سازمان ملل در عراق و مقتدی صدر در نجف با همدیگر دیدار و درباره راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، ده‌ها هزار نفر از طرفداران جریان صدر، در اقدام نمادین ظهر امروز نماز جمعه وحدت را در منطقه سبز بغداد برگزار کردند. مقتدی صدر که طرفداران او با اشغال پارلمان روند پر چالش تشکیل دولت جدید در عراق را با چالش دیگری مواجه ساخته‌اند، خواهان برگزاری نماز جمعه وحدت در بغداد و چهار استان دیگر عراق شده بود.

مهند الموسوی، خطیب این نماز در بغداد، تصریح کرد: وضعیت امروز عراق ناشی از فساد است. وی احزاب استبدادی را عامل ایجاد بحران کنونی عراق توصیف کرد.

نمازگزاران زیر آفتاب سوزان 46 درجه بغداد و با در دست داشتن تصاویر مقتدی صدر و پرچم‌های عراق مسیری طولانی را تا رسیدن به میدان الاحتفالات طی کرده و در این میدان نماز جمعه را اقامه کردند.

علاوه بر بغداد این نماز در استان‌های نجف، کربلا، بابل و واسط نیز برگزار شد، صدر از طرفداران خود خواسته بود تا تدابیر امنیتی را که از سوی مقامات توصیه شده است را به دقت رعایت کنند.

این نماز دومین نماز جمعه‌ای است که در این راستا از سوی طرفداران جریان صدر برگزار می‌شود، نماز پیشین در شهرک صدر و با مشارکت گسترده طرفداران این جریان برگزار شد.

به منظور تأمین امنیت این مراسم، از سوی مقامات امنیتی در تمامی خیابان‌ها و میدان‌های منتهی به منطقه سبز تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شد و تعدادی از پل‌ها به روی تردد وسایل نقلیه برای تسهیل ورود نمازگزاران بسته شد.

حامیان الصدر برای هفتمین روز در داخل ساختمان پارلمان به تحصن خود ادامه می‌دهند و خواستار انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام، مجازات مفسدان و مخالفت با نامزدی السودانی هستند.

دیدار نماینده سازمان ملل با مقتدی صدر

جنین پلاسخارت رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق امروز در نجف با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر دیدار کرد. در این دیدار راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی موردبحث و بررسی قرار گرفت. جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است.

و خبرگزاری عراق به نقل از پلاسخارت گزارش کرده است که وی با مقتدی صدر، در مورد اهمیت یافتن راه‌حلی برای بحران سیاسی در این کشور گفت‌وگو کرده است.

این دیدار یک روز پس از دیدار نماینده سازمان ملل با هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و یکی از رهبران مهم چارچوب هماهنگی شیعیان در بغداد صورت گرفت.

بسیاری از تحلیل گران بحران سیاسی در عراق و ناتوانی گروه‌های سیاسی این کشور در تشکیل دولت را بسیار خطرناک ارزیابی کرده و احتمال تبدیل آن به یک درگیری گسترده را زیاد توصیف کرده‌اند. با وجود ادعای جریان صدر برای مبارزه با فساد، بحران کنونی توانایی حکومت عراق برای حل بحران‌های متعدد اقتصادی در این کشور را کاهش خواهد داد و با وجود قیمت بالای نفت این کشور را با چالش‌های متعدد مواجه خواهد ساخت.

برگزاری انتخابات زودهنگام نیز تنها در صورتی می‌تواند منجر به حل این بحران شود که یکی از گروه‌ها بتواند اکثریتی قاطعی را برای تشکیل دولت کسب کند، امری که به نظر می‌رسد با توجه به نتایج پیشین انتخابات و تردیدهای فراوان درباره نتایج آن دور از دسترس بوده و حتی در صورت وقوع نیز از جانب گروه‌های دیگر پذیرفته نخواهد شد.

سازمان حشد الشعبی در واکنش به فراخوان جریان صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام، اعلام کرد تنها در صورت اجماع تمام گروه‌ها بر سر این اقدام، با آن موافقت خواهد کرد. از سویی، چارچوب هماهنگی شیعیان نیز موافقت خود با برگزاری انتخابات زودهنگام را مشروط به اجماع تمام گروه‌ها اعلام کرد.

فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با الجزیره تصریح کرد: درخواست رهبر جنبش صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام تنها در صورتی راه‌حلی برای بحران کنونی خواهد بود که همه جناح‌های سیاسی با آن موافقت کنند.

الفیاض همچنین تأکید کرد: چارچوب هماهنگی هنوز موضع رسمی خود را در مورد درخواست الصدر برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام اتخاذ نکرده است.

وی افزود: برگزاری انتخابات مستلزم رویه‌هایی از جمله توافق بر سر مدیریت مرحله کنونی است، زیرا دولت کنونی که در حال انجام امور است و به گفته وی از صلاحیت سازمان‌دهی انتخابات برخوردار نیست.

حشد الشعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از درخواست رهبر جریان صدر برای اتخاذ موضع بی‌طرف از جانب این سازمان در قبال بحران تقدیر می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام
captcha