مسجدالقرآن چهارباغ؛ پناه محرومین و نیازمندان
کد خبر: 4075579
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

مسجدالقرآن چهارباغ؛ پناه محرومین و نیازمندان

مسجدالقرآن، پایگاهی در خیابان چهارباغ اصفهان است که علاوه بر آموزش قرآن و برگزاری جلسات تفسیر، به محلی برای پژوهش‌های قرآنی، مشاوره خانواده و اشتغال و کمک به نیازمندان نیز تبدیل شده است.

مسجدالقرآن چهارباغ

به گزارش ایکنا از اصفهان، در مرکز شهر اصفهان و در خیابان چهارباغ، در کوچه‌ای که مزین به نام مرحوم حاج آقا رحیم ارباب است، مسجدی به نام مسجدالقرآن خودنمایی می‌کند؛ مسجدی که شاید به نوبه خود توانسته است در مسیر رفع دغدغه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب قدم بردارد.

آن‌گونه که از نام این مسجد برمی‌آید، محور برنامه‌های آن را فعالیت‌های قرآنی تشکیل می‌دهد. حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاء‌الدین چند سالی است امامت جماعت این مسجد را به عهده دارد. وی در خصوص فعالیت‌های مسجدالقرآن می‌گوید: در این مسجد، تمرکز بر برنامه‌های قرآنی و تفسیر است، محتوای تفسیر گفته شده به‌صورت مکتوب درمی‌آید و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام علاءالدین دلیل نام‌گذاری این مسجد به نام مقدس قرآن کریم را توصیه آیت‌الله مظاهری بیان می‌کند. انتشار مطبوعات قرآنی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مسجد انجام می‌شود. علاوه بر مطبوعات قرآنی، کتابخانه و مرکز پژوهش‌های قرآنی نیز در این مسجد فعال است. تنها فصلنامه قرآنی که «کوثر» نام دارد، در این مسجد منتشر می‌شود و هر هفته، برنامه‌های قرائت، روخوانی و روان‌خوانی قرآن در مسجد برقرار است.

به گفته وی، کتابخانه مسجد، کتابخانه‌ای تخصصی در حوزه تفسیر قرآن است و 30 دوره تفسیر و کتاب‌های قرآنی مختلف در آن وجود دارد. مسجدالقرآن با محوریت مرکز پژوهش‌های قرآنی به محلی تبدیل شده است تا افراد کارشناس در حوزه‌های قرآنی گرد هم بیایند و به مباحث علمی در خصوص موضوعات مختلف بپردازند.

آسیب‌های زیادی امروزه دامنگیر خانواده‌هاست و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از روحانیون و مبلغان به این عرصه ورود کنند. امام جماعت مسجدالقرآن نیز به ضرورت صیانت از خانواده واقف است و از این رو، تلاش می‌کند تا با ارائه مشاوره‌های مختلف به خانواده‌ها، به رفع آسیب‌هایی بپردازد که آنها را تهدید می‌کند.

به گفته وی، خوشبختانه محله چهارباغ چندان درگیر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد نیست و این به برکت فضای مذهبی حاکم بر منطقه است.

حجت‌الاسلام علاءالدین در خصوص کمک‌های مسجد به خانواده‌های نیازمند، می‌گوید: با استفاده از ظرفیت بانوان، خانواده‌های نیازمند و آبرومند را شناسایی و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و میان آنها توزیع می‌کنیم، کمااینکه در حال حاضر، 25 خانواده تحت حمایت معیشتی مسجد قرار دارند.

وی آموزش‌هایی در حوزه اشتغال خانگی نیز دیده است؛ از این رو، افرادی که به دنبال ایجاد اشتغال هستند، از حجت‌الاسلام علاءالدین مشاوره می‌گیرند. علاوه بر این، افراد را برای دریافت وام اشتغال‌زایی به نهادهای مربوطه معرفی می‌کند.

امام جماعت مسجدالقرآن حضور پررنگی در میان مردم دارد، زودتر از وقت نماز در مسجد حاضر می‌شود و با مردم به گفت‌وگو می‌نشیند، با کسبه محله نیز همنشین می‌شود و مشکلات‌شان را می‌شنود.

انتهای پیام
captcha